Когато влезеш в пределите на Автомобилния салон във Франкфурт, разбираш точно колко огромна, смайваща и динамична индустрия е това. Производителите се надпреварват да впечатлят с дизайн, интериор, технологии и възможно най-съблазнителен поглед към бъдещето на автомобила. И това е пленяващо, защото колата е толкова важна част от нашето ежедневие, а през последните десетилетия не е претърпяла драстична промяна. Постепенно, еволюционно развитие - да, но не и толкова революционно. Това обаче скоро ще се промени, защото ни очакват електрически, умни возила, които ще поемат целия контрол. Или може би не точно? Защото автомобилът е не само средство за придвижване, но и над тон емоции. Това са въпросите, поставени пред производителите.

Това са и въпросите, които разисквах с експерти от BMW, Renault и Opel. За днешния, но и за утрешния ден.

Нико Хюлкенберг се усмихна. Въпреки че първо подметна нещо като „Не си спомням“, блясъкът в очите му издаде, че не е точно така. А и може ли един състезател от Формула 1 да забрави първия си полпозишън (първо място на стартовата решетка)? „Този ден условията бяха специални“, започна бавно, сякаш отново се пренасяше в болида на пистата в Сао Пауло, Бразилия. „Беше мокро, но започваше да изсъхва и в последната част от квалификацията настилката беше готова за гумите за сухо време, но все още имаше и мокри участъци. Наистина предизвикателни и непредвидими условия. Не знаеш дали, ако завиеш, ще имаш сцепление. Бях отдаден на тази обиколка. Агресивният ми стил на шофиране доведе до по-висока температура и по-добро сцепление и съответно добра обиколка. Това ме постави на първо място за състезанието. Беше наистина специално“, завърши пилотът от Renault Sport Formula One. Всички слушахме с интерес Хюлкенберг, който беше дошъл да представи новия Megan RS на Автомобилния салон във Франкфурт. Този негов отговор остана в съзнанието ми. В него имаше толкова много от онова чувство, което автомобилите предизвикват в хората - свободата да отидеш където искаш, скоростта, върху която притежаваш контрол, спокойствието, което носи празният път, адреналинът...

С Нико Хюлкенберг - пилот на Renault Sport Formula One. 

Спомних си първия ми автомобил - колко бях щастлив, развълнуван и как ми отне по-малко от пет минути да откача предната кора в една неравност на пътя. Автомобилите наистина имат специално място в нашия живот. „Потребителите искат да получат нещо обратно. Дори ако взимат колата под наем за един ден, те пак дават пари и искат нещо добро. И това е много важно за бъдещето - персонализираното изживяване“, допълни Нико. Ключовата дума е „бъдещето“.

Когато работиш в технологична медия, това е една от думите, които най-често използваш. Защото технологиите са най-бързият път към онзи магически период от време, който ни очаква и в който всичко ще бъде по-хубаво и по-добро, нали? Да, смятам, че това е така. И за пореден път затвърдих очакванията си, докато се разхождах в изложбения център във Франкфурт, който отново беше домакин на един от най-големите автосалони. Тази година участниците бяха над 1000 от 39 страни, а световните премиери - 219. Посетителите на събитието достигат почти милион.

Скучен ли е днешният ден?

Бъдещето наистина ме дебнеше от всеки един ъгъл и причината е, че производителите сериозно работят по него. Това заключение е не само базирано на концептуалните автомобили, които почти всеки голям производител демонстрира (от BMW и Mercedes, през Renault, Volkswagen и дори Skoda - признавам, че тук бях изненадан, та чак до редица китайски марки, сред които WEY и Thunder Power), но и дори на автомобилите, които направиха своята премиера и които скоро ще видим по пътищата. Самият Фридхелм Енглер, директор на девизията за модерен дизайн в Opel, ми обясни, че „всичко, което виждаме тук, са нови продукти, върху които се е работило през последните години. Сега вече работим по следващото поколение“. И това е напълно нормално, защото цикълът за създаване на нов автомобил не е нещо кратко. „Около пет години?“, попитах, а той бързо отговори от опита в неговата сфера - „Дори повече. Концепцията е това, което вече е придобило вид. Работата започва много порано. Винаги търсиш нещо, от което да се оформи идеята, а чак след това тя да придобие образ в концепцията и ако всичко е както трябва, да стигне до финален продукт“.

Фридхелм Енглер - директор на девизията за модерен дизайн в Opel.

На подобно мнение бяха и останалите хора от бранша, с които имах възможност да се срещна. Така че скучен ли днешният ден, когато сякаш автономните коли са зад ъгъла? Не, в никакъв случай, защото на автомобилния салон във Франкфурт своята световна премиера получиха редица конвенционални модели, които са преходът към футуристичните коли на утрешния ден.

Контекстът

Преди да премина към моделите, трябва да се обърнем към нещо много важно - контекста, в който се случва всичко. Това е нещо, на което обърнах сериозно внимание още преди да се кача на самолета за Франкфурт. Ако кажа, че само развитието на технологиите е движещата сила в тази индустрия, това би било непълно.

Автомобилите на днешния ден са все по-умни, красиви и „зелени“. И това е страхотно.

През последните няколко години ставаме свидетели на все по-сериозните инвестиции на големите компании в сферата на електрическото задвижване. От BMW, които във Франкфурт демонстрираха бъдещото развитие на Project I, през Audi, VW, Mercedes и всъщност почти всеки производител - хибридните и електрическите автомобили са недвусмисленият път за развитие. „Преди четири години пуснахме първия си i автомобил, но работата по проекта започна много преди това, през 2007-2008 година. Преди около 10 години!“, сподели с мен Дърк Арнолд, вицепрезидент и продуктов мениджър BMW i и електромобилност. „В края на 2012 година представихме бранда на широката публика, а година по-късно дойде и колата.

Дърк Арнолд - вицепрезидент и продуктов мениджър BMW i и електромобилност.

Това е ясен знак, че големите компании започват да инвестират сериозни средства в електрическите автомобили още преди дизеловия скандал преди две години, чието присъствие продължава да се усеща и до днес, а и със сигурност ще се запази още много години. „Днес е толкова приятно и толкова удовлетворяващо да знаем, че сме били прави в преценката си. Да започнем да се подготвяме от толкова рано, въпреки че получавахме усмивки“, допълни Арнолд. Към всичко това трябва да добавим, че Великобритания и Франция ще забранят продажбата на бензинови и дизелови двигатели до 2040 година, в Норвегия и Холандия това може да стане дори по-рано (2025 година), а в Китай ще спре производството и продажбата на тези автомобили в „близкото бъдеще“. И това е наистина сериозна новина за всички автомобилни компании, тъй като в Китай са произведени и продадени над 28 млн. автомобила през миналата година според данни на International Organization of Motor Vehicle Manufacturers. Със сигурност зад решението на Китай седи околната среда, но и не само това - може би желанието да бъде водеща сила и в сферата на електрическите автомобили? За това подсказва и планът за увеличаването на капацитета на фабриките за батерии (120 гигавата/час годишно производство до 2021 година).

Очаква се и сериозните амбиции на Китай да имат благоприятен ефект върху цената на батериите, които да стават по-достъпни. Електрическите автомобили наистина се намират в най-прекрасния си и романтичен момент от развитие, а сякаш почти вековното царуване на двигателите с вътрешно горене идва към своя край?

BMW i8, хибридът, който ускорява от 0 до 100 км/ч за 4.4 сек, в интересни краски.

И да, и не

Истината е, че е трудно да се предвиди резултатът от тази промяна. По време на разговора ми с Дърк Арнолд той каза нещо много важно - „цялата индустрия и всички участници трябва да разберем, че няма такова нещо като „едно-единствено бъдеще“ и е трудно да се каже, че „точно в този определен период от времето ще бъде това“. Със сигурност от BMW са готови за сценария на електрическото бъдеще, като компанията планира 25 електрифицирани превозни средства, от които 12 ще се задвижват изцяло и само от батерия. Това ще стане до 2025 година. „Смятам, че сме в добра позиция и сме готови за всеки сценарий“, добави Арнолд, като сигурността наистина се усети в гласа му. Тя получи още по-голяма сила, когато го попитах дали компанията ще изпълни плана си да продаде 100 000 електрифицирани автомобила тази година. „Ще се справим, обещавам. Към юли имаме вече над 53 000 продажби, от които около 30% са изцяло електрически.

Бъдещето е на електрическите коли, но дали ще дойде скоро?

Истината е, че дори човек като Арнолд не може да каже със сигурност какво ще се случи през следващите 8 - 10 години и каква ще е ситуацията на пазара. „Често ме питат какво очаквам от бъдещето като пазарен дял на електрически автомобили. Единственият отговор, който мога да дам, е, че през 2025 година очакваме делът да е между 15 и 25%. Може да е дори 35% - днес това е едновременно вярно, но и невярно“, допълни той. Все пак по всичко личи, че компанията ще се опита да постигне най-доброто, като много сериозно оръжие ще е новият i Vision Dynamics, който може би ще носи по-краткото име i5. Той ще има сериозен пробег с едно зареждане на батерията и автономни функции, които ще позволят на автомобила да се навигира напълно сам. Според немския производител колата ще може да измине 600 км, ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 4 секунди и ще достига максимална скорост от 200 км/ч. Дизайнът е едновременно различен, но и с достатъчно препратки, за да познаете, че това е BMW. Впечатление правят изчистените от всичко излишно „бъбреци“ и интересните LED светлини.

i5 изглежда като модел, който може да пребори Tesla - автомобилите на Мъск все още водят по пробег. Всъщност името на компанията изникна в разговора ми с Дърк Арнолд. Останах изненадан от честността му и това, че не отклони въпроса ми „Смятате ли, че Tesla е нещо като рокзвездата в този бизнес?“ Всъщност целият шум, който се вдига около компанията на Мъск, помага на всички. „Хората все още имат много въпроси около електрическите автомобили. Това да има една компания, която не е точно конкурент, наистина помага. Важно е да се убедят хората, че трябва да вярват в това.“, казва Арнолд. И наистина Tesla не може да бъде директен конкурент на BMW (компанията на Мъск продава 70 000 - 80 000 автомобила на година, което е бройка, която достига всеки отделен модел на BMW), но всяка една компания, която изкарва електрически автомобил, помага на индустрията. Промяната се усеща, но ще изчезнат ли нормалните автомобили? Не и толкова лесно и драстично, колкото днес може би ни се струва. 

От зоната на BMW. На преден план - BMW M6 Gran Coupé.

Интересно е да се припомни, че неотдавна именно дизелът, който днес има толкова негативна конотация, беше считан за начин да се оптимизира разходът на автомобила, а политиците дори му засвидетелстваха сериозно доверие. Причината е, че дизеловият двигател е с до 30% поефективен спрямо бензиновия, което води и до намален разход на гориво и изхвърлен въглероден диоксид. Базирайки се само на това, новините за планетата ни звучат много добре. Днес обаче образът му не е толкова чист. Според информация на Forbes продажбите на дизелови автомобили и SUV-та в Западна Европа достигат 55.7% през 2011 година. До 2015 година постоянно кръжи около 50-те процента, а сега анализаторите очакват да спадне до 15% през 2025 година. 

И това сякаш е краят…

Не и според Питър Фъс, автомобилен експерт в Ernst & Young, цитиран отново от Forbes. „Към момента няма такова нещо като смърт на дизела. Все още се нуждаем от дизеловите технологии - не само за камионите, но и за автомобилите, за да постигнем климатичните цели, които сме си поставили. Ще видим подобрени и по-чисти дизели съвсем скоро. Но най-важното е потребителите да са сигурни, че дизеловият им автомобил няма да бъде забранен в града им“, допълва той. 

В тази ситуация е напълно възможно да се достигне до технологии, които да направят дизела по-чист, но тук вече е интересна нагласата на обществото, която ще бъде трудно променена. Самите дизелови двигатели имат по-ниски нива на CО2 (което помага за спазването на нормите), но при тях са по-високи нивата на азотен диоксид (според информация на air-quaily.org.uk), който пък е по-вреден за хората. От друга страна идват разработки като тази на Mazda. В началото на август японският производител обяви, че е достигнал до сериозно развитие на своите бензинови двигатели, при които ще се увеличи ефективността им с до 30%. Трябва да ги видим съвсем скоро - през 2019 година. „Вярваме, че е задължително да търсим идеалния двигател с вътрешно горене“, коментира Кийоши Фудживара, ръководител на отдела по развойна дейност в Mazda. „Електрифицирането е необходимо, но… двигателят с вътрешно горене трябва да бъде поставен на първо място.“ 

Mazda MX-5 RF

И за финал още една важна статистика, за да си изградим правилната представа за ситуацията днес - около 1.2% от продажбите на автомобили в Европа се падат на електрически и Plug-in автомобили. „Когато говорим за пазарния дял на електрическите автомобили, трябва да погледнем реално. А реалността е, че към момента той е нисък. И не е само до липса на модели“, коментира пред The Guardian Дитер Цетше, президент на ACEA (Европейската комисия на автомобилните производители). „Всички членове на ACEA постоянно разширяват портфолиото си от електрически автомобили.

Със сигурност автосалонът във Франкфурт ме убеди в тези думи на Цетше - електрическите автомобили са нещо като рокзвездите на изложението, а автомобилните производители работят усилено в тази насока. Поредното доказателство дойде от Mercedes-Benz, която инвестира 10 млрд. в това направление.

Контекстът е важно и интересно нещо. Дали вярвам, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили? Абсолютно, като с това впечатление останах и от интервютата ми по време на Автосалона. Той обаче не е само за да открехне врата на утрешния ден, а за да ни помогнем да си сверим часовниците и с актуалните тенденции.

Бързото Renault и подобрената Dacia

Причината, поради която Нико Хюлкенберг беше във Франкфурт, се нарича Megane RS. Пилотът от Формула 1 е помогнал в разработването на третото поколение на автомобила: „Когато тествах колата, тя вече беше много добра в почти всяко отношение. Дадох обратна връзка от гледна точка на състезател. Беше интересно за мен, беше наистина забавно“, сподели той. И със сигурност е било такова. Новият Megane RS идва с нов по-мощен двигател с турбокомпресор с директно впръскване на горивото. Четирицилиндровият 1.8-литров блок съчетава максимална скорост от 280 к.с. с максимален въртящ момент от 390 Nm. Показатели, които ще привлекат вниманието на много потребители. Megane RS е оборудван и с технологията 4CONTROL с кормилно управление на четирите колела, което спомага за динамиката на автомобила. Когато към това добавим и четирите хидравлични дампфера в армортисьорите, бързо се оформя образът на бърз и комфортен автомобил, който може да бъде избран с една от два вида трансмисии - 6-степенна механична или 6-степенна EDC с двоен съединител. Новото Megane RS има и външния вид, който да подкрепи бързата същност. Автомобилът е по-широк с 18- или 19-инчови джанти, с нови дизайн на задния спойлер, а цялостната визия носи спортно усещане.

"Когато тествах Renault Megane RS, тя вече беше много добра в почти всяко отношение. Дадох обратна връзка от гледна точка на състезател. Беше интересно и забавно" - Нико Хюлкенберг, Renault F1.

През няколко щанда пък беше време за друга премиера. Може би не са били много хората, които са очаквали сериозния успех на компактното Dacia SUV Duster, но всъщност от премиерата си преди седем години моделът пожъна сериозен успех. Причината? Отлично съотношение между цена и качество. Компанията иска да запази това и в новия модел, който идва с подобрен интериор и екстериор и някои важни допълнения. Инфотейнмънт системата е MediaNav, а сред останалите екстри са сензори за сляпата точка, автоматична климатична система, безключов достъп, камера с различни перспективи и контрол за спускане по наклон. Новият Duster се предлага с избор от два бензи нови двигателя и два дизелови, както и с възможност за 4WD.

Новият Dacia Duster идва с подобрен дизайн, но отново на ниска цена.

BMW и концепциите, готови за пътя

Щандът на германския автомобилен производител беше впечатляващ и основна роля за това изиграха не само сериозният брой световни премиери, но и три концепции, които бързо привлякоха погледа ми. Вече имах представа как изглежда концепцията на 8-а серия и тази на Z4, но X7 iPerformance беше нещо ново. Направи ми впечатление, че и трите концептуални автомобила изглеждат като почти готови продукти. Това беше и един от въпросите, които зададох на възможно най-подходящия човек - Марк Жирард, ръководител концептуален дизайн в BMW. С него се разходихме из щанда на компанията, като си говорихме както за концептуалните модели и новия дизайн език, така и за креативността. „Няма наръчник за креативност“, отговори Жирард, когато го попитах за това, как се заражда идеята за нов дизайн, като добави, че всеки открива своето вдъхновение на различни места. За него това е архитектурата, която върви много по-напред от всичко останало. „Работех три години в Лос Анджелис, където има толкова много разнообразна и вдъхновяваща архитектура.“ Често той и екипът му са правили обиколки, разглеждали са и така са тръгвали много от идеите, сред които и основната, която днес е отличаваща за трите концептуални модела - „да правим повече с помалко“. 

Марк Жижард, ръководител на концептуален дизайн в BMW.

Застанахме пред впечатляващата концепция на 8-а серия. „Тази е много важна за нас и е първа от трите, които представихме“, обясни Жирард. Тя е луксозна кола, която сякаш се е обединила със спортен автомобил. Първото впечатление е от силуета, който е с падащ покрив назад, за да се отличава, да носи динамика. Профилът издава и едната основна линия, която започва от предницата и чезне назад. „Намаляваме, изваждаме неща, но това носи много характер - виж как линията улавя светлината и хвърля много силни сенки“, продължава събеседникът ми с много плам. „Махането на елементи ни дава възможност да акцентираме на други.“ Разбира се, погледът ми бързо е привлечен от решетката тип „бъбреци“, която е толкова знакова за BMW. Тя е ясно видима и при X7 и Z4, но при всеки от тях е различна. Тук „бъбреците“ са много широки - повече отдолу, отколкото отгоре. Отделни са, но са свързани в средата, а предницата, погледната отстрани, наподобява нос на акула. При X7 бъбреците са изправени, много по-големи и почти изцяло свързани. При Z4 са дори по-агресивни. 

BMW Z4 сякаш е пълна противоположност на X7, а дизайнът е абсолютно пленяващ. Очаква се премиерата да е също през 2018 година, а цената да надхвърля 50 000 долара.

Самият X7 iPerformance се очаква да влезе в продажба през 2018 година, като интересният външен вид се подкрепя от кра- сив интериор. В SUV-то могат да се возят до шест човека. Вътре всички трябва да се чувстват добре с инфотейнмънт системата и обещанията за интелигентна свързаност. Автомобилът е Plugin хибрид и обединява технологията BMW eDrive с бензинов TwinPower турбо двигател.

Във Франкфурт BMW направи световна премиера и новият X3, който идва с нов дизайн, повече технологии и екстри, които да направят шофирането по-приятно. В графа „електрически“ видяхме i3s, по-спортната версия на i3. Освен издутите броня и калници, i3s има и по-мощен електрически двигател - 186 к.с. и ускорение от 0 до 100 за 6.9 сек. Когато говорим за динамика, новият M5 със сигурност може да я осигури. Освен че е моделът на компанията с най-много технологии, под капака се крие V8 битурбо двигател (441 kW/600 к.с.) с технолгоията M TwinPower, xDrive задвижване и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.4 секунди.

BMW X7 iPerformance.

Mercedes-Benz и болидът под прикритие

Три етажа и всички коли и концепции на компанията. Това е „кътчето“ на Mercedes-Benz. Няколко модела обаче бързо се открояват. GLC F Cell е в последната си фаза на разработка, макар и все още да не знаем точно кога ще го видим по пътищата. Докато усилено говорим за изцяло електрическите автомобили, GLC F-Cell разчита на водород. Но е и Plug-in хибрид с не много голяма батерия (13.8 kWh), която ще даде пробег около 40 км. Тя ще помогне в ситуациите, когато нямате възможност да заредите водородната клетка (4.4 кг). Ако обаче тя е пълна, ще изминете 430 км.

Малко зад този модел е разположен един от най-обсъжданите автомобили - Mercedes-AMG Project One. Причината не е само външният вид, а фактът, че може да сбъдне мечтите за Формула 1 на всеки (или почти), който разполага със сериозни средства. Цената надхвърля 2.2 млн. евро, като ще бъдат произведени само 275 бройки от него. Project One е базиран на 1.6-литровия V6 хибриден двигател, който се намира в болида на Луис Хамилтън, с който пилотът на Mercedes води в класирането на Формула 1 този сезон. Това означава над 1000 к.с. и максимална скорост от 350 км/ч.

Ако притежавате малко над 2 млн. евро и сте фен на Формула 1, AMG-Project One е за вас.

VW Group

С всяка следваща зала, в която влизах, впечатлението за наистина огромното автомобилно изложение се засилваше. Последва Volkswagen Group. Освен конвенционалните автомобили с марка VW, Audi и Skoda ясно се четеше и посланието за електрическото бъдеще. Целта е до 2025 година един на всеки четири автомобила VW да бъде електрически. Audi има подобно намерение, като целта е към 2020 година един от всеки три автомобила да бъде изцяло електрически. За целта бяха изложени интересни концептуални автомобили, които до известна степен показват как ще бъде изпълнен този план. Volkswagen ID Crozz е SUV, което изглежда едновременно футуристично, но и достатъчно обрано. Очаква се пробегът на модела да е до 500 км с едно зареждане на батерията, а максималната мощ да е потчи 300 к.с. На щанда на Audi погледите събираше Aicon, който е малко по-далечен поглед в бъдещето с пълната си автономност, виртуален асистент и седалки, които могат да се спуснат до хоризонтално положение. За една бърза дрямка, докато колата сама се навигира до дестинацията. По- близкият до днешния ден модел е Audi Q7 e-tron Quattro - първият Plug-in хибрид с дизелов двигател и задвижване на всички колела. Комбинацията е от 3-литров V6 дизелов двигател и 17.3 kW батерия за около 50 км.

Audi Q7 e-tron Quattro.

При по-конвенционалите модели VW T-Roc получи своята световна премиера. Малкото SUV е базирано на Polo, но е бъкано с технологии и чар. Сериозен плюс е технологията 4MATIC, а в купето ни посреща 6.5-инчовият сензорен екран на инфотейнмънт системата. Т-Roc идва с три нива на мощност - 115, 150 и 190 к.с., като най-ниското е осигурено от 1-литров бензинов или 1.6-литров дизелов двигател. 

Последва къчето на Bugatti и модела Chiron, който държи много интересен рекорд - от 0 до 400 км/ч и отново до 0 за 42 секунди (само месец след Автомобилният салон, Koenigsegg Agera RS постигна това за 36.44 секунди). Самият рекорд е дело на Хуан Пабло Монтоя. Той достига до 400 км/ч за 32.6 секунди. Под капака е 8-литров W16 бензинов двигател, способен на 1500 к.с. при 1600 Nm въртящ момент. 

Накрая дойде ред и на Skoda. Компактното SUV Karoq привлече погледа ми - заема от по-големия си братовчед Kodiaq, но наследява Yeti. Моделът идва с нов дизайн език, който изглежда приятно и подчертава същността му - ако се доверим на Skoda тя е емоционална и динамична. Това е и „най-дигитализираният“ модел на марката в този сегмент. Това се изразява в дигателните инструменти, които могат да бъдат изцяло персонализирани, а сред новите асистиращи системи са асистент при паркиране и трафик, асистент за поддържане на лентите и сигнализация за сляпата точка. 

Толкова много автомобили, като това са само малка част от моделите, които намериха място в изложбения център във Франкфурт! И ако те вече не будят съмнения, може би такива ще има за общата идея за автомобила на бъдещето и по-точно очакванията за него?

Скоро очаквайте и продължението, в което ще си говоря със същите, но и още някои хора от най-големите производители. Този път ще погледнем малко повече към бъдещето.

Тагове: