Наскоро разговарях със стар приятел, който не бях виждал от години. И двамата споделяме умерена страст към добрите игри, без да сме превърнали гейминга в начин на живот. С годините се откъснахме напълно от средите, в които игрите са основна тема на разговор, но и двамата не сме спирали да играем атмосферични заглавия като The Last of Us, Assassin's Creed и Uncharted. Разбира се, не пропуснах да се поинтересувам какви запълват свободното време на стария ми приятел. Озадачих се, когато той ми отговори: "Почти не играя, само гледам." За пръв път усетих, че геймплей видеата не са просто странна тенденция, за която четем в мрежата.
Twitch
Огромна роля за възхода на геймплей видеата и стрийминга на игри в реално време има Twitch. Платформата е стартирана от създателите на Justin.tv, фокусирайки се върху геймърско съдържание през 2007 г., но набира огромна популярност през последните две години. Наскоро стана ясно, че Twitch изпреварва Facebook по пиков трафик. Ако бяхме научили това преди две години, надали бихме повярвали. Макар геймингът в различните свои форми да е ежедневие за все по-голяма част от населението на Земята, той не се възприема като нещо толкова масово, колкото Facebook от масовия потребител.
Twitch генерира огромна част от трафика си от стрийминг на електронни спортове, но потребителите не гледат само MMO и шутъри. В Twitch може да открием богато разнообразие от стриймове на екшън-адвенчър, спортни заглавия и обобщено – почти всички гейминг жанрове. Отскоро платформата поддържа и мобилен стрийминг, макар и само от iOS версията на Asphalt 8. Важна роля за нарастващата популярност на Twitch има поддръжката на платформата в Xbox One и PlayStation 4. Новото поколение конзоли е по-социално от всякога, силно доказателство за което е Share бутонът на PlayStation 4. Противно на общото схващане, според което голяма част от хардкор геймърите имат асоциални наклонности, стриймовете далеч не са дело на аматьори.
Статията продължава на следващата страница.
YouTube гейминг
Терминът "YouTube гейминг" става все по-популярен. Идеята е проста: геймъри записват екрана си, докато играят, обикновено в комбинация с видео от уеб камера, след което качват видеата в YouTube. Най-популярният формат – walktrough – разделя цяла игра на десетки епизоди, придружени от коментар към случващото се на екрана. Подобни видеа се гледат както рекреативно, така и като помощно средство в дадени моменти. По-интересно е, че все повече потребители предпочитат да изгледат играта, отколкото да я изиграят. Това важи особено силно за заглавията, разчитащи на силна история. Отличен пример е The Last of Us.
Играта завладя индустрията с невероятната си история, макар всички останали аспекти също да са на ниво. YouTube (и не само) са пълни с превъртания на играта, съпроводени от сериозни или забавни коментари. Още по-интересно е, че тя запали интерес и извън геймърското съсловие. Потребителите, които нямат PlayStation 3 или изобщо не играят, гледат The Last of Us като сериал. Разбира се, шедьовърът на Naughty Dog е само пресен пример. Бързо търсене в YouTube ще ви убеди колко популярен е пасивният гейминг. Ненужно е да се обявяваме за или против явлението, тъй като то се случва.
Самият аз намирам YouTube геймингът за странна идея, която пропуска най-съществения компонент на всяка игра – забавлението от геймплея. От друга страна мога да разбера подбудите на YouTube геймърите: липса на време, фокус върху историята, която в техните очи е размита от геймплея, отсъствие на нужния хардуер и не на последно място афинитет към конкретния канал.
Феноменът PewDiePie
Най-популярните YouTube канали през годините винаги са били комедийно ориентирани. Минавайки през легенди като Smosh, Nigahiga и RayWilliamJohnson (чието шоу прекъсна наскоро), водещите по брой абонаменти канали обикновено инвестират в по-скъпа продукция и пускат едно или две видеа седмично. Само през 2013 г. броят на абонатите му скача от 3.5 милиона до, забележете, 18 милиона. Днес те са 25 милиона, с което Феликс Арвид Улф Челберг е далеч пред всички останали YouTube канали. Не е напълно ясно защо неговият канал става толкова популярен, но в първите години от съществуването си PewDiePie публикува няколко видеа дневно, което има сериозна роля.
По-важно е, че Феликс (и приятелката му) представят своя уникален поглед върху игрите, с които се забавляват, без да се фокусират върху отлични резултати или подробни сценарии. Монтажът и коментарите на PewDiePie са достатъчни, за да се забавлявате дори с най-скучната игра. Трудно е за вярване, но привидно шеговитият канал генерира милиони долари годишно, голяма част от които шведът дарява за благотворителност. Феликс има една от най-важните роли за популяризирането на YouTube гейминга. Макар далеч да не е първият канал в категорията, той показва на аудиторията по целия свят, че стереотипът на тлъстия MMO геймър с дълга коса и дебели очила е краен и тенденциозен. Харесваме или не дебилния хумор на PewDiePie, не можем да не признаем, че той е вдъхновение за цяло поколение YouTube геймъри.
Какво е вашето мнение по темата? Гледате ли игри в YouTube, Twitch или друга платформа?