Хайде на гейминга, малки и големи! Знаем, че много от вас го харесват и обичат да убиват част от свободното си време с някоя приятна игра. И ние! Игрите са нещото, което ни откъсват от света и ни потапя в друг – измислен, шарен, мрачен, суров, весел...свят, който си изберем и свят, в който искаме да проведем своите „виртуални” интеракции. Хм, Oculus Rift май имат какво да кажат за виртуалния свят – и тази години техният продукт беше сред най-интересните гейминг устройства. Всъщност, ако трябва да бъдем честни, гейминг джаджите бяха сред най-интересните неща, които видяхме на CES 2014. Да, имаше ги новите телевизори, смартфони и голям брой wearables, но света на игрите...той ни се стори най-привлекателен и идеен (това не се дължи само на факта, че обожаваме да „разцъкваме” някоя приятна игра, обещаваме). И така, дами и господа, представяме ви „Най-интересното от CES 2014: Гейминг”! (туш)
PlayStation Now
Ето това е нещо, което със сигурност ни впечатли. Защо? Тъй като това е услуга, която може напълно да промени разбиранията ни за игра. PlayStation Now може да даде началото на нова ера в гейминга. Тя прави възможна играта на PlayStation заглавия върху голям набор от устройства – конзоли, таблети, смартфони и „умни” телевизори. Звучи страхотно!
В средата на 2012 г. Sony обяви придобиването на Gaikai на Дейвид Пери, компания, предлагаща технология за стриймване на компютърни игри. Сделката струваше 380 млн. долара, а Gaikai израстна, промени се и се завърна като PlayStation Now. Услугата ще направи своя дебют, макар и като бета версия, в домовете на потребителите в Северна Америка, а истинската премиера ще бъде в средата на лятото. Първоначално ще бъде достъпна за PS3 и PS4, след това за Vita, а малко по-късно и за някои от телевизорите серия Bravia. Все още няма информация кога ще я видим на таблети и смартфони, но и това ще стане. За съжаление, PlayStation Now ще нахлуе в Европа следващата година.
PlayStation Now има огромен потенциал. Само си представете как играете The Last of Us на своя мобилен телефон. Или сечете армиите на Олимп, но без нуждата от конзола – от една страна, спестявате пари за самата машина, а от друга – няма да я има бучащата кутия, разположена под телевизора. Как се постига толкова високо ниво на съвместимост? Не се, поне не и в истинския смисъл на думата. Тъй като услугата е базирана в „облака”, тя не се инсталира на устройството – не са нужни 20GB за една игра, не са нужни смайващи хардуерни параметри, а само добра връзка към интернет (същият принцип, който се използва за гледане на клипове в YouTube, но тук има и обратна връзка, която изпраща командите дадени от играча). От Sony съобщиха, че минимумът за плавна игра е 5 Mbps. Хората, пробвали услугата на CES 2014, са впечатлени.
Не трябва да забравяме, че на CES средата е контролирана, а и в момента сървърите не изпитват затруднения, тъй като не са натоварени. Именно тук се крие и едно от притесненията ни – разпространяването на услугата в световен план. Ще са нужни доста усилия от страна на Sony, но добрата новина е, че тук не говорим за някоя малка компания, а за един гигант. Ще следим с огромен интерес развитието на PlayStation Now.
Razer: Project Christine
Ако има компютър, който с ръка на сърцето можем да определим като „футуристичен”, това със сигурност е най-новото начинание на Razer – Project Christine. През 2013 г. всички бяхме впечатлени от идеите за модулни телефони, но през цялото това време, хората от Razer са потривали ръце и си са си казвали „Само почакайте до CES. Тогава ще видите какво означава „модулен”. Е, тук не става въпрос за телефон, но Project Christine в никакъв случай не е по-малко интелигентна и впечатляваща концепция.
Project Christine е модулен компютър, конструиран по такъв начин, че да може всяка част да бъде сменена за секунди. За да се постигне този ефект, са използвани специални модули и стойка, създадени от Razer. Project Christine е нещо наистина специално. Смяната на процесора, видеокартата или паметта става чрез изваждане на стария и включване на нов модул. Не е нужно да се отваря кутията, да се развиват винтове или да се изключват, а след това и включват различни кабели. Още по-интересен е фактът, че при този компютър липсват охлаждащи вентилатори. Всеки модул е оборудван със специални дюзи, изработени по военен стандарт, които не позволяват на минералното масло, използвано за охлаждане на компонентите, да изтече в момента на изваждане на даден модул. Водното охлаждане циркулира из всички нейни части. Това осигурява отлична предпоставка за клокване и изстискване на максимума от компютъра. Цялата система може да се следи чрез малкия LED тъчскрийн дисплей.
И тук можем да очакваме проблеми, които са свързани най-вече с производството на специалните модули, но и с финалната им цена за купувачите. Въпреки това не можем да отречем, че идеята е страхотна, а смият компютър изглежда повече от впечатляващо.
На следващата страница: Steam Machines, Oculus Rift и още интересни продукти.
Steam Machines
Valve иска да пренесе PC играчите във всекидневната, където да се наслаждават на Steam заглавия на своя голям и хубав телевизор. Идеята е похвална и със сигурност беше високо оценена. От Valve заявиха, че те не искат да се конкурират с конзолите на Sony и Microsoft, но със сигурност навлизат в една среда, която се владее от тях. Тук не става въпрос за игрите, а буквално за „средата” (хола, дивана, телевизора). Интересна идея, но възникват и няколко проблема.
Първо, Valve обявиха своите партньори. В момента те са 12 на брой, а се очаква и още компании да се включат в по-късен етап. От една страна това добавя нужното разнообразие, но от друга – големият избор често обърква потребителите, a и предназначението на всеки модел е едно и също – игра. Това е и една от причините, поради която конзолите пожънаха своя успех. Те предлагат готов продукт, в който потребителят просто трябва да сложи диска и да се наслаждава – просто, ефективно. Не трябва да забравяме и цената на Steam Machine. Да, има модели, които ще се търгуват срещу 500-600 долара, но върховите ще достигат до 6000 долара (вижте повече информация за модела, произведен от Alienware).
Друг проблем е самият контролер. Той ще бъде ползван от PC играчи, но поне до този момент не изглежда като нещо, което може напълно да замени комбинацията „клавиатура+мишка”. Завършваме с операционната система. SteamOS е базирана на Linux и поне към този момент не може да прави нещата, които може едно Windows PC.
Steam Machine е продукт, който ни се нрави изключително много, но, за съжаление, в момента имаме повече съмнения, отколкото убеждения в неговия успех. Надяваме се, че това скоро ще се промени. Искрено го желаем.
Oculus Rift Crystal Cove
Вече писахме за Oculus Rift Crystal Cove и го определихме като „един от най-впечатляващите продукти на CES 2014”. Продължаваме да държим на думите си. Oculus VR доказа, че е компания, която следва много правилна стратегия. Тя продължава да се разраства, а всеки следващ продукт е по-добър спрямо предишния. Журналистите, които са имали възможност да изпробват най-новия модел, пишат : „от всички вълнуващи, иновативни продукти, които видяхме на изложението, Crystal Cove е най-добрият от най-добрите“. В новия модел са премахнати онези странични ефекти, които можеха да разколебаят някой ентусиаст (гадене, световъртеж), а, отново по думи на очевидци, новият Full HD OLED дисплей е впечатляващо ярък и детайлен. Вижте още малко информация за Oculus Rift Crystal тук.
Android конзола от Huawei
Спомняте ли си Ouya? Не? Ouya беше проект за достъпна, отворена и независима конзола на Джули Урман, Ив Бехар и компания. Казваме беше, тъй като конзолата се превърна в реалност. Тя бързо стана един от най-успешните Kickstarter проекти и получи финансиране в размер на почти 9 млн. долара. Впечатляващо. Ouya е базирана на операционна система Android 4.1.2, който е маскиран зад доста приятен интерфейс. По всичко личи, че успехът на този проект е бил достатъчно красноречив, тъй като от Huawei представиха свои, подобен вариант.
Става въпрос за телевизионната конзола Tron. Тя, подобно на Ouya, работи с операционна система Android, а версията тук е 4.2.3. Оборудвана е с Tegra 4 процесор, 2 GB RAM, 16 или 32 GB вътрешна памет, 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 3.0 (за връзка с контролерите) и пълноразмерен USB 3.0 порт. Очаква се цената й да е около 120 долара.
Tron e бюжетна конзола, с която потребителите могат да играят Android игри на своя телевизор. Към момента коментарите са противоречиви, а най-голяма критика има към интерфейсът, който бил прилично грозноват и неинтуитивен.
Gigabyte Aorus X7
Геймърските лаптопи не са нищо ново. Toshiba, Asus, Lenovo и Dell имат серии, предназначени именно за най-запалените почитатели на компютърните игри. С какво Aorus X7 на Gigabyte е по-различен? За да отговорим на този въпрос, ще ви покажем едни от най-добрите геймърски лаптопи – Alienware:
Изглежда наистина впечатляващо, но размерите му не са никак малки. Gigabyte Aorus X7 може да се похвали с изключително високи параметри, но с два пъти по-тънко тяло – само 22.8 мм. Ето това ни впечатли.
Моделът е оборудван с Nvidia GeForce GTX 765M, четириядрен Intel Core i7-4700HQ процесор, два охлаждащи вентилатора, които отвеждат топлината през четири отвора, пет термални тръби, 32GB оперативна памет, два 512GB SSD и 1TB HDD. Клавиатурата е със задна подсветка, налични са два HDMI порта, Mini DisplayPort и VGA гнездо, към което могат да се свържат до три допълнителни монитора, които да работят заедно с Full HD дисплея на лаптопа. Лошата новина е цената, която ще варира между 2100 и 2800 долара. Да не забравим – не се споменава нищо за батерията, което означава, че най-вероятно животът й с едно зареждане ще бъде...кратък.
Най-новият чип от Nvidia може да промени света на мобилните устройства.
Nvidia Tegra K1
Колкото и странно да звучи, Nvidia Tegra K1 беше една от най-интересните разработки, които видяхме на CES 2014. Казваме странно, тъй като й беше обърнато по-малко внимание, а тя заслужава повече. Презентацията на Nvidia се различаваше от тези на Sony и Samsung – тя беше по-скромна, но компанията наблегна на няколко сериозни неща, сред които беше и Tegra K1. Новият чип от Nvidia е изключително важен, тъй като, по думите на изпълнителния директор на компанията Jen-Hsun Huang, той е също толкова мощен, колкото са и тези в PlayStation 3 и Xbox 360, но използва само 5% от тяхното енергийно потребление. Тук потенциалът е огромен. Това може да означава, че смартфоните и таблетите ще могат да възпроизвеждат игри, които се доближават до качество и плавност до тези, които играем в момента на своите телевизори. PS Vita, най-мощната портативна конзола, не е достигнала подобни висини.
Tegra K1 е оборудван с 192 GPU ядра, базирани на същата Kepler архитектура, която компанията използва за производството на PC компонентите от най-висок клас. Nvidia беше победена от AMD в битката за конзолите, но по всичко личи, че е решила да завладее гейминг света на мобилните телефони и таблети. Според официалната информация K1 ще се предлага в две версии: 32-битов четириядрен ARM Cortex A15 процесор, подобен на Tegra 4. Вторият вариант включва дългоочаквания 64-битов двуядрен Denver ARM CPU.
Качествата на новия чип бяха демонстрирани по време на CES 2014 чрез Ira (система за лицево рендериране). Тя е показала изключителни резултати – впечатляващи отражения, реалистично пресъздаване на човешкото лице - „идеята, че се пресъздава от мобилен чип, е направо налудничава“, коментират зрителите. Смятаме, че можем да им се доверим.
SteelSeries Stratus
Първият безжичен iOS 7 контролер. Той е съвместим с iPad, iPhone и iPod touch, а връзката става чрез Bluetooth 2.1. Размерите му са достатъчно малки (110 x 68 x 33 мм), за да бъде удобен за пренос. Зарежда се чрез micro USB, а батерията издържа до 10 часа игра. Stratus разполага с класически набор от бутони и стикове, а навигационният блок е чувствителен на различни нива на натиск.
Първите впечатления, свързани с този контролер, са изключително позитивни. Със сигурност това е част от бъдещето, тъй като за мобилните устройства на Apple има голям набор от интересни игри, чието управление чрез onscreen бутони е повече от затормозяващо. Със Stratus потребителите могат напълно да се насладят на заглавия като GTA: San Andreas или Mortal Kombat HD.
Гейм котролер, който контролираме с поглед
Нов контролер, обявен на CES 2014, може да промени начина, по който играем компютърни игри, тъй като ще позволи на играча да контролира действието чрез...очите си. Очаква се устройството да направи своя дебют през лятото, а негови създатели са шведската компания Tobii Technology и специалистът в гейминг периферията – SteelSeries. Двете компании твърдят, че новият контролер може да промени напълно гейминг представите ни. Той все още няма наименование и готов дизайн. Очаква се, че ще се доближава максимално до най-новия сензор за следене на движението на очите, произведен от Tobii Technology, EyeX. Той се поставя под компютърния монитор и е оборудван с една камера и три инфрачервени светлини, които следят очите на потребителя. Камерата ще улавя отражението на светлините от зениците, за да отчете посоката, в която те се изместват. Производителите залагат големи надежди на тази технология. У нас тя буди интерес, но и голяма доза скептицизъм. Със сигурност гейминг потенциалът е огромен, но всичко зависи от изпълнението и интеграцията на контролера