Високотехнологичните устройства стават все по-евтини в последните няколко години. Всъщност тенденцията се наблюдава от десетилетия, достатъчно е да погледнем към цените на "достъпните" компютри през 80-те например и да ги сравним с днешните. От икономическа гледна точка това е обяснимо с все по-голямото търсене и съответно все по-масовото производство. Макар и субсидирано, всички топ-енд смартфони се продават за 199 долара в базовите си версии - нещо, за което не бихме могли дори и да си помислим преди пет години. Цените на домашната електроника също вървят стремглаво надолу, макар и по-незабележимо. Ако успеете да откриете стар каталог на голяма верига магазини за техника, сравнете цените на, да речем, телевизорите с тези в каталога, който получихте с някой от последните вестници. Сравнете и фотоапаратите, лаптопите, игровите конзоли… Впечатляващо е колко малко струват PlayStation 3 и доброто старо Nintendo Wii в момента. Ясно си личи тенденцията за доближаване на ръба на ниските цени и при електронните книги, които все по-масово струват около 100 долара. Във фокуса на статията обаче ще бъдат таблетите. Възможно ли е до няколко години компании като Amazon да започнат да ги предлагат на символични цени или дори безплатно?

 

Amazon Kindle Fire

Преди да споменем Google и Nexus 7, редно е да отбележим, че революцията на евтините таблети (извън Китай) бе започната и продължава да се води от Джеф Безос. Именно Amazon е компанията, която показа на индустрията, че устройствата за 199 долара могат да бъдат нещо повече от непотребни парчета пластмаса, които напомнят за подаръците в пакетите царевични пръчици от недотам далечното минало. Първият Kindle Fire имаше сходен хардуер с най-добрите Android таблети на пазара, но струваше 199 долара или в пъти по-малко от тях. Същото се отнася и за новите Kindle Fire HD, които запазват ниските цени, но въвеждат още по-добри хардуер и изработка. 

 

Nexus 7

Както отбелязахме в ревюто на Google Nexus 7, което може да прочетете тук, таблетът на Google е изключително добър и обидно евтин за възможностите си. Макар да се конкурира повече от успешно с предложенията в най-високия клас, 8 GB версия струва само 199 долара, а 16 GB - 249 долара. Asus и Google със сигурност имат нисък марж на печалбата, но това не е проблем за тях.

И все пак - Nexus 7 има 7-инчов HD дисплей, четириядрен SoC Nvidia Tegra 3, 1 GB RAM памет и използва най-новата версия на Android, Jelly Bean. Корпусът му е изработен отлично, макар и не от премиум материали. Преди него подобни таблети струваха доста повече - защо Google участва в този шеметен спад на цените?

 


Защо?

Питате ли се защо Amazon и Google, както и все повече други компании си позволяват да продават таблетите си на толкова ниски цени? Възможно е Amazon изобщо да няма директна печалба Kindle Fire линията а дори такава да има, със сигурност тя не е голяма. Отговорът може да се обобщи в една дума - екосистеми. 

До огромна степен таблетите в наши дни са портали за достъп до екосистемата на компанията, която ги предлага. Макар с iPad и устройствата с Android да може да вършите по-сериозни дейности, не можем да отречем, че таблетите продължават да бъдат по-скоро устройства за развлечения и консумация на съдържание, е не за неговото създаване. Именно затова печалбите на Amazon, Google и Apple тепърва започват, когато вие купите своя Kindle Fire, Nexus или iPad.

Най-съвършен пример за тази концепция е Amazon. Джеф Безос и компания модифицират Android до такава степен, че е почти невъзможно да кажем, че Kindle Fire таблетите работят с мобилната платформа на Google. Те имат изцяло различен интерфейс и не разчитат на Google Play, нито на услугите на Google. Всички приложения за закупуване на съдържание и/или неговото консумиране са заменени с вътрешни разработки на Amazon. Американците се стремят да се откъснат от Google до такава степен, че създават собствен магазин за приложения, който до огромна степен дублира съдържанието на Google Play. Amazon Appstore може да бъде инсталиран и на всяко друго устройство с Android чрез сваляне на обикновен .apk файл. 

След като купите своя Kindle Fire, вие започвате да купувате книги, филми, музика, приложения и всякакви продукти от екосистемата на Amazon. Те са толкова удобни за поръчване (на едно докосване разстояние) и дори се появяват върху екрана в заключено състояние под формата на реклами. Сами разбирате какви са ползите за Amazon след покупката ви.

При Google и Apple крайният модел за консумация на съдържание е по-умерен, но отново присъства. И двете компании имат богати екосистеми с приложения, игри, книги, музика, вестници, списания и филми. 

Колкото по-ниска е цената на даден таблет, толкова повече потребители биха си го купили. В кутията обаче те получават не просто следващия си портативен компютър, а прозорец към безкрайния свят от съдържание на Amazon, Google или Apple. Свят, в който със сигурност ще добавят още много долари към тези, които те вече са платили. Именно затова компаниите могат да си позволяват да не печелят от самите устройства. Нещо повече - те могат да си позволяват да са на загуба от тях. 

 

Искате ли един таблет? Безплатен е

В наши дни може и да звучи налудничаво, но с минимизирането на разходите по производство на хардуер цените на таблетите ще продължат да падат. Не очакваме Apple да поеме твърде бързо по тази пътека, но според слуховете iPad mini ще бъде малко по-скъп от Kindle Fire HD и Nexus 7. По-интересно е обаче какво ще се случи с таблетите на Amazon

Не можем да се обзаложим, но е напълно възможно до две години по-малкият модел да падне под психологическата граница от 100 долара. Това може да се постигне благодарение на оптимизирането на производствените процеси при някои компоненти, комбинирано с далновиден бизнес план от страна на Amazon. Компанията може и да загуби няколко десетки долара от тази продажба, но те ще бъдат възстановени бързо под формата на дигитално съдържание или стоки от amazon.com. Какво обаче предстои след това?

Ако днешният ход на спадане на цените бъде запазен, възможно е до края на десетилетието да започнем да получаваме имейли с предложения за… безплатни таблети.

Бихте ли отказали да получите актуално устройство с невероятни възможности, доставено безплатно до вратата на дома ви? Дори да знаете, че то всъщност е крайно ефикасна форма на реклама и стимулиране на консумацията? Ще се радваме да научим вашите мнения в коментарите.