Когато един работодател иска качествени служители, той често прави грешката да търси перфектния служител – онзи с пет години опит на почти еднаква със свободната позиция, блестящи препоръки и резюме. Това обаче е доста трудно, а в никакъв случай не гарантира добро попадение в наетия човек. Не защото той няма да бъде точно толкова опитен или толкова умен, колкото пише в CV-то му, а защото всяка фирма има свои собствени специфики, изградени или по-точно спонтанно развили се през нейния “живот” така, че да бъдат достатъчно странни, за да може новопоявилият се работник да се почувства тотално неадектватен. Тогава идва на помощ обучението в офиса, което все повече фирми в света прилагат.

 

Различия в нуждите

Изискванията към различните служители са различни във всички фирми – така че не е изненадващо, ако един много успешен в дадена фирма служител започне да се спуска спираловидно надолу в друга. Различните умения и знание са приложими в различни сфери, а много компании използват комбинирани стратегии, за да постигнат в работната си сила необходимото обучение и функционалност. За да бъде работата на служителя на 100% понякога се изисква дори допълнително обучение в университет, специална академична програма или друг вид курс, който работодателя прецени. Но какъвто и вариант за обучение да се намери, все пак т.нар training on-the-job си остава най-доброто, което дадена фирма може да предложи на току-що наетият служител. Става дума за програми, които са безплатни за хората и които са интегрирани в компаниите като начален старт, който всеки стартиращ работник получава. Тези обучаващи програми са специфични за различните служители, имат продължителност от 2 седмици до 2 месеца (понякога и повече, в зависимост от конкретната компания)  и подготвя хората за спецификата на задълженията, които им предстои да изпълняват. Много фирми избират да наемат хора „наведнъж” и да провеждат ежедневни курсове, които са точно като ходене на училище… но в офиса.

 

 

Добри страни

Всеки служител поотделно изпълнява роля, която съвкупно с останалите изгражда функционалноста на дадена фирма – а вкарването на нов човек във фирмата винаги е свързано с малки или големи сътресения в работата на „машината”. Истината е, че ако всеки служител получи специфично обучение за работата си и „потренира” под наблюдението на по-опитни колеги, самият той ще придобие по-голямо самочувствие в работата си, докато в същото време бъде насочван в правилната посока. Изработването на корпоративна програма, предвидена да обучи новопостъпилите и да ги прави част от колектива, позволява много по-бързо и ефективно да се впише на новото място. Така едновременно се избягва стреса, който, както всички знаем, влияе изключително много на представянето ни, и се постига много по-точно вникване в задълженията на новия служител. Никой не може да спори, че стимулирането на работния процес, така че той да тръгне гладко от първия миг, е мечтата на всеки работодател. Обучаването на служителя има и друг плюс – че по време на обучителния процес и двете страни могат бързо да разберат дали тази работа пасва на дадения човек. Истината е, че специфичната роля в която и да е компания изисква специфични знания, които просто няма как да бъдат получени „отвън”.

 

Други страни

Важно е да се разберем, че в случая не говорим за безплатен за работодателя стаж – напротив, говорим за изцяло платено време във фирмата, защото в крайна сметка служителя все пак работи. Това, че той е в процес на обучение, не прави отделеното от него време по-малко ценно и отдадеността му по-малка. Въпреки това все още има работодатели, които не желаят да отделят средства за финансова инвестиция в името на по-пълноценни служители. Голяма част от тях изхождат от предпазливост и опасения, че след като вложат ресурси и време в даден човек, той все пак няма да избере да остане в тази фирма. Да, това е опасност дори и човека да не бъде трениран във фирмата, но в този случай в него няма да са вложени толкова средства. Друга слабост в този метод се появява, когато обучението се извършва максимално бързо, на човека му се налага да поеме огромно количество информация събрано в минимално време и да го приложи. Това е една от най-големите грешки, които може да допусне обучаващия, защото дори той самия да може да върши тази работа и със завързани очи, важно е да се помни, че това се е случило благодарение на години опит и че новите служители ще достигнат същото ниво единствено поетапно. Друга опасност е фактът, че обучващия може да предаде на новия служител не само своите умения, но и своите недостатъци  в работата, дори без да го осъзнава.

Обучанието в работата има огромна роля в развиващия се корпоративен свят, то е съществена част от израстването на всеки човек, който има желанието да върви нагоре в кариерата си, а е безценно за работодатели, които искат да получат перфектно обучени служители, които сякаш са родени за своята длъжност. Важно е обаче да не се забравя, че то ще бъде ефективно само ако е добре планирано и изпълнено.

 

 

 

Съвети за ефективност за фирми, които биха искали да обучават собствените си служители:

 

1. Осигурете информация на служителите, които ще обучавате, така че те да знаят за какво точно ще им послужат новите знания, които получават и защо им е нужен този обучителен период. Покажете им връзката между нещата, които научават и задълженията, които ще имат.

2. Уверете се, че служителят разбира разликата между периода на обучение и всъпването му в реална работна дейност (без надзор).

3. Осигурете такова обучение, което наистина да се води към конкретните способности, които искате да има вашият служител. Потърсете начин да го осигурите, дори това да означава индивидуално обучение.

4. Покажете на новопостъпилия служител, че фирменото обучение трябва да се приеме много сериозно и че е съществена стъпка към задълженията му/й.

5. Избягвайте изсипването на много суха информация наведнъж, а по-скоро правете практически упражнения, свързани изцяло с работата, която ще извършва дадения човек.