Съвременният хай тек свят ражда все повече и по-щури идеи всеки ден. Ако не ви се вярва погледнете един от последните и най-ярки примери в това отношение - Oculus Rift.
Това странно устройство всъщност представлява дисплей за виртуална реалност от ново поколение. И за разлика от аналогични продукти, като Sony HMZ-T1 и Google Project Glass, предлага ниво на реализъм, невиждано до сега. Или поне така твърди създателят му – Палмър Лъки.
Два милиона за два дни
Един от най-любопитните факти относно Oculus Rift е свързан с метода за финансиране на разработката му. За целта неговият изобретател събира пари посредством придобилият феноменална популярност напоследък сайт за crowd funding (публично финансиране) сайт – Kickstarter.
Буквално часове след появата на анонса там, Oculus Rift с лекота надхвърли търсените от Лъки 250 000 долара и понастоящем може да се похвали с набрани средства в размер на близо 2 милиона долара.
Това разбира се не е голяма изненада предвид на сериозната подкрепа, която проекта получи от фигури, като легендата Джон Кармак и основателя на Valve и Steam – Гейб Нюъл. Кармак дори показа специално модифицирана версия на игралния супер хит Doom 3, разработена конкретно за работа с Oculus Rift.
Една сбъдната мечта
Макар и позабравена днес, темата за виртуалната реалност беше доста актуална в зората на РС революцията – през 80-те и 90-те години на миналият век. След няколко неуспешни опити по темата „масов продукт” обаче, тя беше изоставена за да се възроди днес в ерата на евтините, плоски дисплеи с висока резолюция.
Oculus Rift има амбицията да е първият истински достъпен продукт в това отношение и един от най-силните му козове е неговата изцяло геймърска ориентация. Докато Sony позиционират техният HMZ-T1 като продукт за „мултимедия и развлечение”, а Project Glass на Google има съвсем различна насоченост, Oculus Rift се опитва да прикове вниманието на вероятно най-плодотворната за подобна „джаджа” аудитория – тази на запалените видео гейминг фенове.
На тях тези странни „очила” предлагат стереоскопична 3D визуализация с уникално ниво на реализъм (чифт мини-дисплеи с обща резолцюия от 1280 х 800 пиксела т.е. по 640 х 800 на око), впечатляващо зрително поле (цели 110 градуса!) и опция за проследяване движението главата на играещия с микроскопично закъснение (лаг).
Революция или vaporware?
Макар и все още да се намира на етап „ранен прототоп” технологията явно притежава достатъчно внушителен потенциал, щом успя да впечатли куп големи имена в средите за гейм разработка – звезди от ранга на Джон Кармак (id Software), Клиф Блезински (Epic Games), Дейвид Хелгъсън (Unity) и Гейб Нюъл (Valve).
Дали наистина Oculus Rift ще постигне целта си да „революционализира 3D гейминга” или ще се провали с гръм и трясък въпреки стабилната си подкрепа, превръщайки се в поредният vaporware? Само бъдещето ще покаже. Но успех или не, този продукт показва ясно едно: че за съвременната технология предели няма, а най-доброто гарантирано предстои.