В началото на месеца Apple представи официално първата си истинска стрийминг услуга, наречена Apple Music. Преди две години компанията пусна на пазара и първото си стрийминг радио - iTunes Radio, но то е само част от цялостната концепция за музикалния пазар на гиганта.

Apple Music е поредната стрийминг услуга, която се присъединява към вече съществуващите Spotify, Rdio, Deezer, Pandora, iHeartRadio и Google Play Music. Предлаганите функции не са кой знае колко по-различни - създаване на плейлисти, “човешка” намеса в избора на музика, радио станция, социални функции “Connect”, неограничен стрийминг на албуми, сингли и колекции от каталога на iTunes. Отличителен белег на услугата е реалното радио Beats 1, което ще се поддържа от топ диджеи от цял свят. 

Но има нещо, което не направи впечатление на повечето журналисти, отразили събитието. И това всъщност е истинската причина за пускането на Apple Music.

 

Apple Music

Да започнем от малките неща - името. Apple премахна буквичката “i” от новите си продуктови категории, с което цели да наложи бранда си още повече. Въпреки всички слухове преди излизането на умния часовник, Apple в крайна сметка реши да го нарече Apple Watch. При това не думичката “Apple”, а символа с отхапаната ябълка. С това плодовата компания показва стремежа си да наложи умния часовник не като технологичен, а като моден продукт т.е. фешън аксесоар.

Същото нещо виждаме и при Apple Music. Вместо да използва “iMusic” или бранда “iTunes”, Apple използва името си. Този ход всъщност символизира нова ера за компанията, следващото ниво, на което се качва.

 

Независими артисти

Всички знаем, че лейбълите не са особено приятни за разговори хора, както и, че печалбата за тях е толкова приоритетна, че биха прегазили всичко по пътя си с цел постигане на още и още приходи от стрийминг и купуване на музика. Купуването на музика всъщност вече се приема за отживелица в страни, различни от България, където то никога не е било практика. Ерата на стрийминга започна още преди десетина години, но големият бум дойде с пускането на най-популярната до днес услуга Spotify. Целта на Spotify беше (и е) да привлече “пиратите” към легалната музика, първоначално чрез безплатен стрийминг с реклами, което на теория трябва да ги стимулира да си закупят месечен абонамент.

Но Spotify просто предлага нов модел за консумация на музика. На пръв поглед Apple Music прави същото, без безплатния стрийминг, ако изключим тримесечния тестов период.

На Конференцията за разработчици Apple показа стандартните неща - плейлисти, стрийминг на музика, видео клипове и още. Но това, което нарпави силно впечатление на анализаторите и наблюдателите на музикалната индустрия, е постоянното говорене за независимите артисти. Всички презентатори акцентираха върху възможностите независимите изпълнители да популяризират нечуваните си до този момент парчета чрез Apple Music. И ако Tidal говори за запазването на статуквото т.е. повече пари за топ изпълнители като Мадона и Джей Зи, то Apple Music гледа в бъдещето, следователно иска да се погрижи за бъдещите топ звезди.

На събитието беше пусната и песен на независим, неизгрял изпълнител. Показаха се възможностите да се популяризира песен, да се държи връзка с фенове чрез Connect и още, и още.

 

Apple като лейбъл

Но защо й е на Apple да прави всичко това? Ако Тим Кук и компания решат, те могат да смажат Spotify за една година с един замах. Единственото нещо, което трябва да направят, е да уредят ексклузивна музика, а Apple го може много добре (справка: The Beatles). И без това Apple притежава почти милиард регистрирани кредитни и дебитни карти на потребителите на екосистемата. Една, две промоции, силно субсидиране на абонамента и… готово. Но целта на Apple всъщност е друга.

От години се говори, че Apple иска да стане лейбъл. И с Apple Music това си проличава отдалеч. Представете си следната картинка. Вие сте музикален изпълнител, който не желае да дарява 90% от печалбите си на лейбъли, продуценти, рекламодатели. Искате просто хората да чуят вашата музика. Първи начин: пускате парчетата си безплатно в YouTube, Spotify, Deezer или друга услуга. И се надявате някой, някъде да ви забележи, сподели и така да започнете да печелите поне малко от труда си. Втори вариант: решавате да пуснете новото си парче/албум в Apple Music, регистрирате се за Connect, Apple ви одобрява, музикалните редактори чуват музиката ви и решават, че има потенциал. Започват да ви въртят по световното радио Beats 1. Получавате специално място в Apple Music, препоръчват ви на милиард потребители в iTunes и Music. И тъй като сте решили да “изгреете” при Apple, какъв е смисълът да търсите лейбъл? Той вече е там. Apple поема правата ви, промотирането, дистрибуцията и всичко, свързано с това да станете популярни.

Apple иска всички “независими, инди” изпълнители да дойдат при нея. И това си пролича ужасно много от презентацията на Apple Music.

Тим Кук не купи Beats заради слушалките, нито заради някаква си стрийминг услуга, която Apple може да направи за една седмица, нито заради ценността на бранда, която Apple бие по всички параграфи. Това са паравани. Apple купи Beats заради неоспоримата експертиза на Джими Йовин да води преговори. Дори биографът на Стив Джобс Уолтър Айзъксън сподели, че още през 2002-ра и 2003-та година Джобс е партнирал с Йовин за преговорите за доставка на музика в iTunes Store. Йовин е помагал на Apple и за iPod U2 Edition. Той знае как да накара някого да подпише, знае как да променя индустрията и знае как да привлече нови артисти. Beats е само част от сделката. Чрез покупката Apple си осигурява: 1. Бранда Beats за световното радио. 2. Топ премиум мейнстрийм слушалки. 3. Технологията за персонализация на музикалния стрийминг. 4. Йовин. Освен това Apple показва на музикалната индустрия, че може да купи каквото и когато поиска, защото може да си го позволи. Нека не забравяме, че Apple е компанията, печелила най-много за тримесечие, надминавайки дори Газпром, в историята на човечеството. 

Apple Music е само началото, само първата стъпка към Apple Music Records. 

Забележка: Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm. Подчертаните думи и изрази са на автора.

Прочетете: Spotify ще конкурира цените на Apple Music

Тагове: