Би било цяло чудо, ако поп културен феномен със значимостта и пропорциите на "Междузвездни войни" не беше родил безкрайна плеяда от взаимосвързани развлекателни и комерсиални продукти.
Когато "Нова надежда" се появява за пръв път по кината през далечната 1977, видеоигрите са все още в детската си възраст. Едва ли някой е предполагал, че 4 десетилетия по-късно те често ще засенчват по-традиционни ентъртейнмънт форми като кино и телевизия по отношение на популярност и продажби.
Въпреки това още през 80-те манията по "Междузвездни войни" ражда десетки различни гейм заглавия – като се започне от доста примитивната по съвременните стандарти Star Wars аркада за игралните автомати на Atari и се стигне до легендарни класики от ранга на Jedi Knight 2: Jedi Outcast, Star Wars: TIE Fighter и, разбира се, фантастичната Knights of the Old Republic.
Естествено, всяка една от тези десетки игри се опитва да капитализира по един или друг начин успеха на кино сагата, но фактът, че едва една шепа заглавия са оставили следа в гейм историята, говори достатъчно за това, колко от тях са постигнали тази цел.
Проблемът със Star Wars е, че много малко, скандално малко от компаниите и студиата, заели се с разработката на комерсиални продукти, базирани на тази вселена, разбират, че финансовият успех тук е по-скоро благоприятен, страничен ефект, а не нещо, което следва да бъде преследвано като основна цел. Иначе казано – една добра, наистина добра Star Wars игра със сигурност ще донесе добра печалба на създателя си. Но това в никакъв случай не означава, че всяка посредствена, зле обмислена идея ще започне да печата пари само защото някой е лепнал голям жълт стикер Star Wars върху кутията ѝ.
За съжаление се оказа, че една от поредните големи корпорации, заели се с нелеката задача да пренесат "златния" Star Wars лиценз в света на видеоигрите – Electronic Arts, явно не разбира това. Или може би е добре да кажем "не разбираШЕ". Защото благодарение на едно от дъщерните ѝ студиа – Respawn Entertainment, ЕА най-вероятно ще останат в историята като разпространителя, чието лого стои върху една от най-лошите и същевременно една от най-добрите модерни Star Wars игри.
Electronic Arts получиха лиценз за създаване на Star Wars базирани развлекателни продукти през 2013, след затварянето на LucasArts и преминаването на франчайза изцяло под контрола на Disney. Последвалата "сага" би могла да се разглежда или като гениална маркетингова стратегия, или като дълга поредица от провали, в които всяко следващо фиаско беше по-скандално от предходното. След сравнително приличния Star Wars Battlefront през 2015, получил средно добри оценки (между 6 и 7 от 10), ЕА обявиха амбициозно продължение, което трябваше "Да възстанови баланса на Силата". Вместо това Star Wars Battlefront II се превърна в Дарт Вейдъра на електронните забавления и срамна метафора за най-тъмната страна на игралния бизнес през последните години.
Белязана от редица, меко казано, хищнически и некоректни пазарни тактики като заключване на екстра съдържание зад платени "стени", изискващи екстра заплащане, или умопомрачителен грайнд плюс откровено хазартни механики, в които срещу реални суми играчите получаваха виртуално (и най-често безполезно) игрално съдържание, Star Wars Battlefront II бързо се превърна в нарицателно име за всичко сбъркано в бизнес модела, практикуван от съвременните гейм компании. Стигна се дори дотам, че бурята от недоволство, която се надигна от страна на играчите, стресна достатъчно собствениците на коригирания франчайз Disney и за кратко компанията обмисляше да отнеме лиценза на EA за производство на Star Wars заглавия.
Решението на Electronic Arts да прекрати разработката на Project Ragtag – солово заглавие, базирано на лиценза, въпреки доста напредналия стадий на разработка само допълнително наля масло в огъня и не помогна особено за възстановяване на изгубеното доверие на милионите Star Wars фенове в гейминг бъдещето на франчайза.
В този един момент обаче EA в изненадващ ход възложиха на едно от ключовите си дъщерни студиа Respawn Entertainment разработката на нова Star Wars игра. Обявена за пръв път в рамките на E3 2018 без много фанфари и церемонии, Star Wars Jedi: Fallen Order трябваше да бъде изцяло солов продукт, без сдобилите се с печална слава микротранзакци, луутбоксове и лайв сървис идеи.
Вместо това EA и Respawn обещаха класически сингъл плейър, стори дривън експириънс в духа на Tomb Raider и Uncharted.
Макар и посрещната с доста първоначален скептицизъм, Star Wars Jedi: Fallen Order се оказа именно това и ЕА може би за пръв път в най-новата си история доставиха точно каквото са обещали – ни повече (за съжаление), но и ни по-малко.
Пет години са изминали от фаталната Заповед 66. Зловещата галактическа империя управлява с железен юмрук планетите от някогашната Република. Орденът на Джедаите е на практика напълно унищожен, а малкото останали Рицари на Светлата страна са преследвани безжалостно от специално обучени Имперски инквизитори.
Това е мрачният декор, на чийто фон се развива историята на Кал Кестис – млад падауан, все още незавършил обучението си по времето, когато Императора унищожава Джедаите. Поредица от драматични събития в началото на играта го принуждават да използва Силата и това, разбира се, привлича вниманието на Инквизиторите. Спасен в последния момент от сигурна смърт благодарение на намесата на бившия Джедай Сиър Джунда и нейния партньор – пилота Джийз Дритъс, Кал поема на опасно приключение, в което залогът е възстановяването Джедайския орден.
Макар да звучи простичко, историята, на която основно се крепи играта – като основен мотиватор и причина да продължи човек напред, всъщност е изумително добре разказана. Толкова добре всъщност, че бих отишъл дотам да я нарека една от най Star Wars историите, които сме виждали в последно време – нареждаща се до изключително добре приети и оценени високо от феновете продукции като анимационните Clone Wars серии например или най-новия Disney+ хит Mandalorian.
Всъщност, ако има една основна причина, поради която с чиста съвест мога да препоръчам Star Wars Jedi: Fallen Order на всеки дай хард фен на франчайза, това е именно сюжетът на играта. Respawn в никакъв случай не са пестили усилия в това отношение и са отишли далеч отвъд минимално необходимото за една типична стори дривън игра. Всъщност по отношение на допълнителни, свързани с вселената детайли, уърлд билдинг и визуален сторителинг Star Wars Jedi: Fallen Order е един от най-добрите примери за развлекателен продукт в последно време, който бих могъл да дам.
Светът на играта изобилства от очарователни, дребни детайли и щрихи, които само един истински Star Wars фен би могъл да оцени по достойнство: като се започне от дреболии, свързани с начина, по който звучат оръжията и причудливите зверове из нивата, и се стигне до монументални гледки като например вътрешността на огромен Venator-class Star Destroyer или изкачването на гигантското Origin Tree на Kashyyyk.
Макар повечето от тези дизайнерски решения да са чиста проба фенсървиз, всяко едно от тях без изключение ще ви остави без дъх, особено ако сте фанатичен Star Wars почитател.
Проблемите ми с Jedi: Fallen Order възникват в момента, в който се наложи да препоръчам играта на някой, който не е чак толкова запален Star Wars фен или още по-лошо – човек, който просто търси добро игрално забавление.
Истината е, че под – признавам – отличната си, изключително професионално полирана Star Wars повърхност Jedi: Fallen Order всъщност е една добра, но не особено блестяща игра. От чисто геймплейна гледна точка продуктът на Respawn е нещо като The Very Best Of… някои от най-успешните видеоигри от отиваща си генерация – бойната система е един вид "олекотена" версия на добре познатия ни хардкор Souls, jump’n’run пъзелите и изследването на нивата – комбинация от относително стандартни, платформър елементи, които ще намерите в изобилие в заглавия като Tomb Raider, Uncharted или дори Assassin’s Creed.
Respawn чисто и просто са отказали да предприемат каквито и да било креативни рискове и в резултат Jedi: Fallen Order изглежда като заглавие, правено по установена чеклист формула от неща, които "доказано работят". След това върху този "изпитан от времето и пазара" скелет някой е нахлузил куп лъскави Star Wars дрехи, посипал е с малко Force Powers плюс лайтсейбър дуели за разкош и воала – гейм продукт.
За добро или лошо този подход очевидно дава резултат, тъй като малко след излизането си Jedi: Fallen Order се превърна е едно от най-добре продаващите се солови заглавия в продуктовата гама на EA.
Това, разбира се, е позитивна новина – както за феновете на Star Wars игрите, така и за почитателите на изцяло соловите гейм заглавия като цяло.
Най-малкото комерсиалният успех на Jedi: Fallen Order гарантира, че ще видим подобни продукти и в бъдеще – меко казано, добра перспектива на фона на депресиращо упоритите усилия на ЕА в последно време да ни убедят, че всичко, от което ние, геймърите, всъщност се нуждаем, са лайв сървис виртуални ротативки, произведени по калъпа на мобилните (да не кажа WC) игри.
В същото време човек не може да не поклати тъжно глава пред десетките пропилени възможности на заглавие като Jedi: Fallen Order. Колко по-добра игра би била тя, ако вместо изцяло козметични и на практика безсмислени, т.е. без никакво реално отражение върху геймплея, предмети за събиране тя включваше компоненти за лазерния меч на Кал Кестрис, брони и допълнения за симпатичния му малък дроид BD-1 в духа на шедьовър като God of War например?
Или ако поне предлагаше интересен екстра режим, мотивиращ преиграване в стила на New Game+, който е една от запазените марки на Souls серията?
За съжаление Respawn (или по-скоро ЕА) очевидно не са имали достатъчно доверие в успеха на продукта си, за да отделят допълнителното време и ресурси, необходими за имплементирането на подобни екстри.
Което е огромна пропусната възможност за една игра, която може би не е точно революцията, на която всички ние се надявахме, но е отличен развлекателен продукт и безспорно е сред най-добрите примери за гейм заглавие, базирано на емблематичния Star Wars франчайз.
На финала продуктът на Respawn Entertainment е любопитен, модерен феномен. Заглавие, масово оценено с 9/10 от всички Star Wars фенове – почти перфектната SW игра. Но и заглавие, което всички останали играчи – неутрални и Star Wars агностици, определят като "Абе става – 7/10".