Помните ли времето, когато си “клипвахме” на примите и чакахме връщане на “стреличка”? А помните ли вълнението, когато чакаш отговор на SMS? Най-интересното беше чакането и точно това поддържаше интереса. А още по-важното беше, че един SMS струваше 25 стотинки, и фактът, че някой ти отговаря 10 пъти подред на съобщенията, показваше, че той е склонен да похарчи пари за теб и това намекваше за взаимно привличане. Е, тези времена са безвъзвратно загубени. 

Днес изпращането и получаването на текстови съобщения е напълно безплатно. За да изпратиш една снимка, не плащаш 65 стотинки за MMS. Имаме статус на доставка, статус на прочетено съобщение и така винаги знаем с абсолютна точност кога другата страна е прочела, кога е получила, кога е отговорила. Помните ли, когато Facebook въведе т.нар. seen статус в съобщенията? Всички избухнахме, че вече нямаме възможност да се крием, да лъжем, да мамим, че не сме прочели или не сме получили съобщението, както можехме преди и през Facebook, и на SMS. Днес това лично пространство не съществува. Влезеш ли в социална мрежа, всички твои приятели разбират мигновено, че си на линия. Е, има начини за заблуда, но все пак е важно как са нещата по подразбиране.

 

 

Сега съобщенията не са само текст. Дефиницията за съобщение е променена в общия смисъл. Естествено, че и преди за съобщение можехме да приемаме аудио, видео и още. Но такава комуникация изглеждаше леееко футуристично. Днес комуникираме със звук, видеоклипове, емотикони, движещи се или статични стикери от различни колекции, текст и дори със сърдечен ритъм (Apple Watch style).

Аргументът, че такава комуникация е безплатна, вече не е актуален и е буквално непродаваем. Всички очакваме такава комуникация да е безплатна от самото й начало. Именно заради това редица компании се чудят каква добавена стойност могат да предложат на иначе обикновените си приложения. Всички сме съгласни, че SMS бавно си отива.

 

 

Примерите са много. WhatsApp позволява изпращането на емотикони, текст, аудио, видео, местоположение и още. Viber предлага вградени игри в самото приложение, чат стаи, където можем да воайорстваме известни личности и организации как и какво си говорят. Tango има видеоразговори. Hangouts пък има интерактивни реакции на ваши съобщения (например: ако напишете “хахахахахах” в съобщения, от дъното на полето за писане ще изскочи едно човече, което ще започне да се смее). iMessage от своя стана е вградено директно в операционната система и позволява заглушаване на определени чатове. Apple беше и първата, която се сети да обедини SMS и безплатни съобщения чрез интернет в едно приложение. Telegram копира Whatsapp, но обещава криптирани съобщения. Messenger въведе и наложи стикерите, които вече намират своето място дори в коментарите в социалната мрежа. Мога да продължавам така до утре.

Всъщност причината да коментираме съобщенията и тяхната еволюция е… Facebook и анонсите от вчера. От пресконференцията разбрахме и истинската причина Messenger да се отдели от социалната мрежа - факт, който ядоса изключително много потребители преди няколко месеца. 

 

 

Messenger вече ще е платформа и ще има собствени приложения. Дори няма нужда да говорим в бъдеще време, защото въпросните вградени програми вече са налични за голяма част от потребителите, включително за мен. Социалният гигант иска да развие цяла екосистема от приложения, които да ни позволят да комуникираме много по-различно и да инвестираме все повече от времето си в платформите му.

Ако не знаете - Messenger вече има над 600 млн. активни потребители, WhatsApp има 700 млн., а около 1.4 млрд. човека влизат във Facebook поне веднъж месечно

Чрез отварянето на Messenger за външни разработчици социалната мрежа разширява и възможностите й. Повечето от създадените приложения-в-приложението са насочени към снимките и забавлението, но се очаква функциите им да се увеличават с времето. Сега ще имаме нативни възможности за споделяне на GIF-чета, персонализирани видеоклипове, аудио звуци, музика и още.

Освен това Facebook иска да промени и начина, по който функционира бизнесът. Messenger Business ще позволи на организации и фирми да водят директна комуникация с потребителите си. Новата услуга ще ни позволи да правим резервации, да решаваме казуси с отдел “Обслужване на клиенти”, да пишем оплаквания и да получаваме отговор веднага.

 

 

Единственото, което Facebook цели с пускането на платформите и с отварянето на услугите за външни брандове, естествено е пълна доминация на социалния живот на потребителите. Искате да споделите видеоклип с приятели - използвате Messenger. Искате да изпратите снимка на кучето си на мама - Messenger. Искате да водите HD безплатни разговори - Messenger. Искате да споделите снимка със света, която да обработите с ефекти - Instagram. Искате да следвате любимите си брандове - Facebook. Искате да изпратите част от песен на някого - защо не през Messenger? Искате да се оплачете от мобилен оператор - защо да не му изпратите лично съобщение чрез… Facebook? Запознанства? Facebook ви го предлага. Какво ще кажете за безплатно и неограничено облачно пространство за съхранение на снимки за бекъп? Познайте кой ще го предложи. Ами видеоразговори? Партньорството на Facebook и Skype е тук.

Мисля, че тезата е напълно ясна. И истината е, че няма нищо лошо в това. Централизацията на социалната ни комуникация има и своите плюсове. Например - няма да се чудите дали някой ползва Viber или Whatsapp, защото всеки ползва Messenger. Няма смисъл да гледате колко големи файлове ви позволяват другите приложения да изпращате на познатите си. Няма смисъл да се чудите колко безплатно пространство ви остава за съхранение на снимки. Няма да се притеснявате и за хронологията на чатовете, защото Facebook винаги я пази.

Проблемът е, че Facebook не осъзнава толкова добре, че колкото и да копира функции на други социални мрежи и услуги (следването от Twitter, безплатен бекъп на снимки от Google и Flickr, споделяне на иновативни клипове от YouTube и т.н.), потребителите ще продължат да ползват и другите. Например никой няма да спре да ползва Twitter, защото Facebook има follow бутон. 

Никой няма да си купи брандиран смартфон на Facebook и двата провалени опита го доказват. Но няма и нужда - защото Facebook вече е навсякъде, а съобщенията са на стероиди, които е трудно да изкараме от системата ни. Защото системата е в нас и ние сме в нея.

Прочетете: Погледнете назад към миналото с новата услуга на Facebook