Онлайн обществата, били те под форма на все по-нишовите форуми или коментари под публикации, са отличен източник на информация. В тях не просто може да научите нещо ново или да решите проблема си, но и да проучите настроенията, докато те се формират, което вероятно е най-ценното. Животът на потребителите, които избират просто да четат коментари, е лесен и подлежи на известна доза завист. Ако обаче сте от тези, които не могат да се сдържат и имат нужда да дадат публичност на вижданията си, то със сигурност сте се сблъсквали с проблема "Ти си фенбой!". След порицание от този клас което е своеобразна черна магия в онлайн общностите, запазването на разумен тон в дискусията е почти невъзможно. Има ли начин да се спасим от тази анатема?

 

Какво е фенбой

Шансът да не знаете какво означава фенбой, след като четете текста, не е голям, но сме дължи да внесем малко яснота. Фенбой е човек, който се прекланя сляпо пред продуктите, платформите, политиката и служителите на дадена компания и не е склонен да види грешките й. Границата между "фен" и "фенбой" е тънка, но съществува. Най-яркият пример са слепите почитатели на Apple, но тези на Google и Microsoft също не са за подценяване. Обобщено, в истинския си смисъл фенбой наистина е крайно негативно определение. Твърде често обаче думата е евтино бягство от разумна дискусия.

 

Лесният изход

Да посочиш даден потребител, който не е съгласен с твоето мнение, наричайки го фенбой, е едно от най-лесните действия, които могат да сложат край на дискусията. Макар да е с поне една идея по-културно от стандартната псувня, ефектът е сходен. Използването на оръжието "фенбой" е сравнимо с често срещаната ситуация от началното училище и прогимназията.

Училищните хулигани не могат да определят защо не харесват някого, затова просто го наричат "зубър", "дебелак" или "задръстеняк". Често определенията са напълно на място, но има и редица случаи, в които атакуващите просто не могат да измислят нищо по-добро, след като достигнат до най-високото ниво, на което съзнанието им може да разсъждава. След няколко разумни, грамотни и цивилизовани аргументи, на които не можеш да опонираш и същевременно не подкрепяш, е изключително просто да напишеш "Ти си фенбой!" и да смяташ, че вече си спечелил. За щастие онлайн общностите са огледало, при това кристално, на комуникацията извън дигиталното пространство, а тя не работи така. Поне не в идеалната си форма.

 

Присмял се фенбой на фенбой

Обикновено обвинението във фенбойство идва именно от фенбой в противоположния лагер. Цивилизованите потребители имат умението да комуникират ползотворно и избягват подобни ситуации. Всъщност тежката категория борба между крайни почитатели на две компании не е нищо опасно. За тях тя е ежедневие, нещо, без което не биха се чувствали добре.

Неприятно е, когато фенбой нападне нищо неподозиращ потребител, който просто споделя вижданията си. Както добре знаете, сляпата фенщина никога не е добра идея. Точно обратното, потребителите на продуктите на дадена компания би трябвало да са максимално критични към тях, виждайки недостатъците им по-отблизо и по-често от всички останали. За съжаление ситуацията в редица онлайн общности, включително в България, е различна. Пример е анонсът на iPhone 5c и iPhone 5s. Както очаквахме, троловете (които в контекста са фенбойс в обратен режим) започнаха да сипят негативи с дебилно-забавен стил ощепреди потребителите с конструктивна критика или адмирации да успеят да достигнат до клавиатурите си.

Истината е, че тези коментари целят единствено разпалване на вражда. За съжаление съветът "Не храни трола" невинаги работи, а дори това да се случва, с времето троловете откриват начини да се хранят сами. В следващия момент те се намесват и унищожават дискусии, формирали се в период от много дни и дори седмици.

Дори да знаем, че не трябва да им отговаряме, желанието да посочим глупостите, които структурират в коментарите си, често надделява.

Статията продължава на следващата страница.

Фенбой или нищо

Крайните слепи ентусиасти не могат да свикнат с мисълта, че между "фенбой" и "хейтър" има огромно пространство. В него даден потребител може да клони към портфолиото на дадена компания до различни степени, в което няма нищо лошо, както и малко или много да не харесва нейния бизнес, което също е напълно нормално. В най-опасна ситуация е именно коментиращият, който се позиционира по средата. Когато критикува практиките на Google например, има опасност слепите почитатели на компанията от Маунтин Вю да го засипят с омраза. В същото време дори симпатиите му да клонят по-скоро към Apple (или която и да е друга компания), дори най-малката конструктивна критика може да го превърне в хейтър в очите на разпалените и немислещи фенове на Apple. За този тип потребители единствените възможности са крайностите и стереотипно работещият им мисловен процес трябва да ги разпредели в един от двата края.

 

Как да се спасим?

За съжаление надали има ултимативен съвет, който да действа като успокоително за фенбойс. Забравете за разумните аргументи и контрааргументи, те просто не работят. Напротив, любезното отношение към коментарите на фенбой-трол е най-питателната храна, с която може да го нахраните. Игнорирането продължава да работи най-добре, но често не е опция. Както добре знаете, слепите фенове/антифенове имат склонност да прекарват твърде много време в онлайн общности. Количествено съотношението на коментарите им спрямо балансираните изказвания може да е в тяхна полза. Грубото отношение, макар и крайна мярка, често се оказа отличен ход. Не губете време в обяснения (спорите със стена) и просто накарайте трола да се чувства зле, без да излизате от добрия тон. Феновете на всяка компания имат слаби места. Открийте ги и контраатакувайте, без да забравяте, че интернет общностите не са място за война.

Още от HiComment