Помните Sony, нали? Онази компания, която промени изцяло музикалния пазар със своя уокмен. Същата тази, която държи огромен дял на медийния пазар с филмите и музиката си. Онзи гигант, който преобърна мисленето за камерафоните с телефони като K800.
Е, днес тази компания изпитва огромни затруднения в мобилния сегмент. Още в началото на годината в мрежата се появиха спекулации, че Sony може да продаде мобилната си дивизия заради слабите финансови резултати и ниските продажби на смартфоните. Спекулациите стартираха заради изказване на изпълнителния директор на Sony Казуо Хирай. Тогава той намекна, че компанията може да излезе от смартфон пазара.
Тази седмица обаче шефът на мобилното подразделение Хироки Тотоки заяви в интервю за Arabian Business, че “Sony никога няма да напусне този сегмент, нито би продала мобилното си подразделение”. Няма да коментираме проблемите с вътрешната комуникация във фирмата, но едно е ясно - Sony се лута.
Преди години компанията продаде бранда Vaio, с който продаваше лаптопи, които не станаха конкурентноспособни в свят, доминиран от Asus, Acer и Lenovo. Какво обаче спира продажбата на смартфон бизнеса?
Тотоки обясни, че слуховете се пораждат от сериозната финансова загуба, генерирана от смартфон бизнеса. Според него основната причина за слабите финансови резултати е обратното изкупуване на акции от Ericsson през 2012 година. Ръководителят на мобилната дивизия е убеден, че смартфоните са неделима част от ежедневието на модерния човек и Sony иска да бъде част от това – въпреки сериозната конкуренция.
Не е ясно как точно ще се случи това. Пазарът със смартфони е пренаситен, почти всеки има смартфон, а лоялността на потребителите е основната причина за постоянно обновяване на смартфоните им. Единствените компании с огромна потребителска (лоялна) база са Google, Apple и Samsung. Техните потребители са готови постоянно да ъпгрейдват с най-новото, макар че реално може и да нямат нужда от него.
Друг гигант с постоянни загуби или минимални печалби е HTC. Някога лидер в света на мобилните комуникации и смартфоните, сега на дъното на класациите. Sony не стои в същата позиция. Японците никога не са били топ бранд при смартфоните, както са при телевизорите или при игралните конзоли, където PlayStation мачка цялата конкуренция (и единствена в лицето в Microsoft). И след като никога не си бил топ бранд, няма и как да си толкова притеснен от няколко загуби за няколко тримесечия и полугодия.
Фактът, че Sony държи стабилна част от медийния пай, игралните конзоли и телевизията е причината компанията да не е толкова притеснена за бъдещето си. Смартфоните на Sony са нещо като хобито на Apple - Apple TV. Те ще продължат да ги произвеждат, да ги подобряват, да използват един и същи дизайн 4 години и само да надграждат, но никога драстично да променят пазара, както го прави конкуренцията. Другите подразделения на компанията ще продължат да финансират смартфоните до момента, в който те самите станат непечеливши и компанията не спре да се кросфинансира. Sony, а и ние, е убедена, че това няма да се случи и има сериозни основания за такова мислене. Защо?
PlayStation. През май месец стана ясно, че от представянето си през 2013 година, продажбите на конзолата PlayStation 4 са надминали 22.3 млн. бройки по цял свят. Това означава, че Sony е продавала около 44 000 PlayStation 4 устройства всеки ден от излизането им на пазара. Освен това Sony се надява да продаде още 16 млн. бройки преди края на месец март 2016 година.
През 2014-та обаче Sony отчете огромна загуба. Стигна се до там, че компанията беше принудена да съкрати 15 на сто от служителите си. Тогава главният изпълнителен директор на компанията Казуо Хираи обяви, че Sony за първи път от своето IPO през 1958 г. няма да плати дивиденти на своите акционери. Sony отдели и телевизионния си бизнес - стъпка, която анализаторите тогава разчетоха като готвене за продажба, която така и не се случи.
Не е ясно как точно Sony ще се измъкне от финансовите плаващи пясъци. Компанията загребва най-силно с двете си ръце - холивудското студио и PlayStation. Единият й крак вече е отрязан (Vaio), а другият - смартфоните - е почти некротизирал.
Възможностите пред компанията са следните. Вариант 1: продава се смартфон подразделението а-ла Vaio. Така компанията започва да разчита само на частите от печелившия си бизнес. Вариант 2: запазват се смартфоните, но с фокус само върху хай-енд сегмента - нещо, което Хирай обеща още през 2014 г. Това нещо все още не се е случило, тъй като японският гигант продължава да пуска много евтини и бюджетни телефони. Вариант 3: запазват се смартфоните, но се започва агресивно налагане и намаляване на цените а-ла Samsung. Това изглежда като най-малко вероятния вариант, защото не е ясно колко точно ще могат PlayStation и Холивуд да плащат за грешките на смартфоните.
Бъдещето на Sony със сигурност не е мрачно, но не е и светло. То е по-скоро мъгливо, но вижда ли се светлина в края на тунела? Очакваме коментарите ви.