Понастоящем оценката на публиката за Star Wars: The Last Jedi в Rotten Tomatoes е малко над 43%. Това безспорно го прави една от най-ниско оценените Star Wars продукции в дългогодишната история на франчайза.
В същото време една тв продукция, която предполага да е правена с доста по-скромни средства, се радва на една от най-високите оценки както от страна на критиката, така и на независимата аудитория. Защо флагманът на новата Disney+ стрийминг услуга успя да засенчи иначе шумно рекламирания и радващ се на разточително финансиране кино блокбастър?
И как така една Star Wars история, в която почти не става дума за Силата, Джедаи, Сити, членове на клана Скайуокър и други подобни „крайъгълни за франчайза камъни“, успя да спечели сърцата на милиони фенове?
Все интересни въпроси, на които определено си струва да бъде потърсен отговор.
![]()
Едно от нещата, на които Star Was безспорно дължи култовия си статус, е фактът, че когато се появи за пръв път през 70-те години на миналия век, продукцията представляваше истински креативен скок в неизвестното. 20th Century Fox са били пределно наясно с рисковия характер на проекта – цялостната му концепция и визия са били нещо много различно от установените кино формули на тогавашния развлекателен пазар. Днес е пословично известно, че студиото е било изключително резервирано към, меко казано, амбициозните планове на Джордж Лукас, чиято визия още тогава е включвала мащабна сага от най-малко три последователни трилогии.
След дълги преговори 20th Century са склонили да финансират само една от общо деветте замислени части, и то с относително скромен бюджет – като един вид тестов проект. Именно това е причината „първият“ епизод, който достига до публиката, да бъде малко странно озаглавен Епизод IV.
Днес, четири десетилетия по-късно, „новата“ трилогия, продуцирана вече изцяло под контрола на Disney, следва съвършено различна формула. Тя категорично отказва да предприеме каквито и да било креативни рискове по отношение на визията, концепцията и характера на продукцията като цяло. Всъщност излезлите до момента Епизод VII и VIII са правени изцяло по модела на повечето модерни блокбастъри: пищно изобилие от специални ефекти, едноизмерни, лесни за възприемане от масовата публика герои – или абсолютно добри, или абсолютно лоши, и шаблонен сценарий, въртящ се, общо взето, около стандартната идея за „доброто и злото“. Фактът, че всяка от „новите“ серии се опира до голяма степен на вече многократно експлоатираните персонажи и сюжетни теми на оригиналната трилогия, също не помага особено. На моменти паралелите с класическите епизоди от 70-те са, меко казано, очеизбождащи – особено що се отнася до Episode VII – The Force Awakens.

В рязък контраст The Mandalorian поема в съвършено различна посока, нагърбвайки се с нелеката задача да разкаже една Star Wars история, но без обичайните елементи, с които до момента публиката идентифицира този франчайз. В центъра на продукцията е една относително малко позната раса – поне за хората, за които Star Wars се заключва само в кинопродукциите и един герой с откровено противоречива морална окраска.
Цялостният дух и излъчване на The Mandalorian са съвършено различни от всичко Star Wars, което до момента е виждала масовата публика. Вместо пищна грандиозна спейс опера сериалът ни поднася една доста по-обрана, интимна история, в която липсват залози в стил „решава се съдбата на Галактиката“.
Макар безспорно да се опира на мотиви от широко възприетия Star Wars канон, The Mandalorian е поне толкова рисков в креативно отношение, колкото и оригиналната „Нова надежда“ през 77-а. И това го прави интересен, нов, различен и както ясно се вижда – изключително популярен.

Другият сериозен проблем за „новата“ трилогия се заключава в меко казано странното решение на Disney да поверят всяка от вече излезлите части на различен режисьор и съответно сценарист/и. Докато всеки от класическите епизоди е ултимативно плод на визията на точно един човек – създателя на сагата Джордж Лукас, новите серии страдат от подчертана дисхармония по отношение както на общата креативна концепция, така и на цялостната сюжетна посока.
Всъщност Лукас е пословично известен с непоклатимото си, дори деспотично на моменти отношение към визията на Сагата. Много от хората, работили с него през годините по първите две трилогии, признават, че думата „компромис“ отсъства от речника му – поне що се отнася до начина, по който се прави Star Wars. Добър или лош, този подход е оставил безспорен отпечатък върху всички части от поредицата, създадени под негов контрол.
Без значение дали са повече или по-малко харесвани от феновете, Епизод I до VI несъмнено са плод на унифицирана визия – част от една хомогенна история, разказана точно по начина, по който създателят ѝ е желал да я разкаже на публиката си.
За несъмнените предимства на този подход свидетелство са не само първите две трилогии от Star Wars сагата, но и не по-малко успешни мегапродукции като „Властелинът на пръстените“ (плод изцяло на визията на Питър Джаксън) и Marvel Cinematic Universe, създадена изцяло от креативния гений на Кевин Файги.
Уви, за новите Star Wars продукции Disney не почерпиха опит от феномена MCU, а вместо това поеха по пътя, който практически съсипа конкурентната DCU вселена.

Вместо унифицирана, планирана и цялостна визия за хомогенен франчайз, може би в припряността си да капитализират колкото може по-скоро новопридобития Star Wars франчайз, те се впуснаха в хаотична авантюра, продуцирайки филм след филм, всеки с различен характер, различно излъчване, различен дух. След сравнително оптимистичния (и доста добре възприет едновременно от критика и зрители) Episode VII – The Force Awakens, последва също толкова успешният, но подчертано мрачен и потискащ Rogue One: A Star Wars Story. Последва Episode VIII – The Last Jedi, който остави огромна част от феновете да клатят глави в истинско недоумение: „Какво точно е искал да им каже авторът?“. Появилият се година по-късно Solo: A Star Wars Story пък беше откровено слаб и меко казано недостоен в ролята си на genesis story за един от най-обичаните, емблематични и култови Star Wars персонажи – Хан Соло.
За сметка на това The Mandalorian е изцяло дело на двама души, които са едновременно сред най-успешните и доказани кинотворци в Холивуд и меко казано Star Wars мегафенове – Джон Фавро и Дейвид Филони. На първия дължим фантастичния Iron Man, който постави основните на една от несъмнено най-успешните кино поредици в историята – MCU, а вторият до голяма степен е лично отговорен за това, което имаме днес като модерен Star Wars канон – най-вече благодарение на великолепните Star Wars: The Clone Wars и Star Wars Rebels анимационни серии.
Макар че практически всеки Mandalorian епизод е режисиран от различен автор, а сценарият е по-скоро копродукция, в цялост визията на сериала е изцяло дело на Фавро и Филони.
Разбира се, помага и фактът, че макар да говорим за сериал, който се стриймва на епизоди, реално става дума за хомогенно заснет и режисиран завършен продукт – нещо, с което „новите“ Star Wars филми просто не могат да се похвалят.

Всички единодушно признават, че една от основните причини за успеха на „Нова надежда“ е в уникалния аудио дизайн, дело на Бен Бърт и разбира се, феноменалните композиции на маестро Джон Уилямс. За новите серии Disney и в това отношение решиха да заложат „на сигурно“ и отново повериха отговорността за озвучаването им на Уилямс. Това несъмнено ги направи да „звучат“ като оригиналите, но не допринесе особено за изграждането на тяхна собствена индивидуалност и стил.
За The Mandalorian Фавро и Филони избраха сравнително безивестния шведски диригент и композитор Ludwig G?ransson. Съответно и саундтракът на сериала е съвършено различен от всичко, което сме чували до момента в Star Wars продукция.
Това е още един ключов елемент от цялостната визия на Mandalorian – едновременно странно познат, но и нов, различен, вълнуващ и оригинален.
Не бива да подценяваме и факта, че за разлика от повечето съвременни блокбастър продукции Mandalorian използва нетипично много на така наречените „практически“ ефекти. По времето, в което Лукас снима първите части от Star Wars сагата, компютърно моделираните ефекти едва прохождат и почти не се използват в Холивуд – първо, поради липса на достатъчно реализъм и второ, понеже са разорително скъпи.
Точно поради тази причина екипът на оригналата сага се налага да проявява изключителна находчивост, креативност и въображение, за да реализира по-голяма част от специалните ефекти в продукцията.

Това, разбира се, им придава много характерно, специфично и уникално излъчване – нещо, в което лесно можете да се убедите и днес, ако просто сравните визията на Йода от Епизод I, II и III с оригинала от „Империята отвръща на удара“ например.
Парадоксално днес нещата стоят по точно обратния начин – използването на практически ефекти реално е по-скъпо и сложно, отколкото на компютърно генерирани модели и анимации. Въпреки това Филони и Фавро настояват в Mandalorian да се използват колкото може повече практически ефекти, а до компютърно моделиране да се прибягва само в краен случай.
Още една причина Mandalorian да изглежда едновременно до болка познат извън всякакво съмнение Star Wars, но и различен, уникален и новаторски – една действително нова самостоятелна история, която уверено стои здраво стъпила на собствените си крака; която черпи вдъхновение от един безспорно велик оригинал, но не разчита на успех само заради лъскавото си Star Wars лого просто по асоциация.