Наскоро Microsoft обяви, че ще се опита да се справи с проблема с екосистемата на Windows (Phone), като позволи изпълнение на iOS и Android приложения с минимална намеса от страна на разработчиците. Това доведе до доста позитивни реакции от страна на феновете на компанията от Редмънд, но и привлече вниманието на медиите по-силно от повечето Windows Phone анонси в последните години. Всичко изглежда чудесно — проблемът с приложенията за мобилни Windows устройства е решен завинаги. Нещо повече, Windows ще осигури достъп до най-много приложения и игри, защото обединява App Store и Google Play. За съжаление случващото се е доста далеч от тази перфектна фантазия.
Проблемът на Microsoft не е технически
Приложенията в Windows Store са малко и голяма част от тях не са особено добре реализирани. Причината за това обаче не е техническа. Първите версии на SDK-то за iOS далеч не бяха перфектни и включваха много ограничения, а разработката за Android не е лесна задача дори днес, имайки предвид огромния набор разнообразни устройства, дисплеи, хардуер и т.н. От разговори с дизайнери и разработчици, които имат опит с Windows Phone, разбирам, че средата за разработка и документацията всъщност не са никак лоши. Проблемът на Microsoft не е технически.
Често споменаваме, че случващото се с Windows Phone е омагьосан кръг. Разработчиците не създават приложения, защото потребителската база е малка, а потребителската база е малка, защото няма много приложения. Всичко това се дължи най-вече на сериозното закъснение на Microsoft. Бърз поглед към стандартната версия на Windows демонстрира, че липсата на софтуер в повечето категории не е генерален проблем на Microsoft. С изключение на някои сфери (най-вече творчески), където OS X доминира, Windows се радва на огромно разнообразие от приложения, защото е най-използваната десктоп операционна система в света.
Преходът не е толкова лесен
Бърза разходка из техническата документация на Microsoft доказва, че преходът от iOS/Android приложение към Windows Phone далеч не е толкова лесна или бърза задача. Нещо повече — резултатите могат да бъдат неочаквани. В случай, че приложението е по-скоро елементарно и разчита предимно на нативните елементи на платформата си, преходът вероятно ще бъде приличен. Същото не се отнася за по-сложни решения. В случая на iOS адаптирането към различните резолюции на дисплеите на Windows смартфоните няма как да работи добре. За разлика от Android, където добрите приложения трябва да се подреждат правилно на всякакви дисплеи, много iOS приложения все още разчитат на статични дизайни за различните модели iPhone и iPad. Apple Watch въвежда нов лейаут принцип, който силно наподобява дизайна на уеб страници, но ще мине известно време, докато той стане основен за платформата.
Обобщено: не очакваме преходът от iOS/Android към Windows да е бърз и лесен, нито да дава резултати на същото ниво.
Статията продължава на следващата страница.
Разработчиците не са мотивирани
Поставяйки се на мястото на iOS/Android разработчик или студио, не мога да си представя, че мотивацията за порт към Windows е особено силна. Големите компании (особено предлагащи мултиплатформени услуги) вероятно ще се постараят да присъстват и на третата най-популярна мобилна платформа, ако все още не са го направили. Преобладаващата част от разработчиците на приложения и, най-вече, игри, надали ще отделят нужните часове труд, имайки предвид пазарния дял на Windows за мобилни устройства. Вероятно не можем да ги виним, след като калкулираме потенциалните финансови ползи.
Потребителите — също
Най-съществената слаба брънка в стратегията на Microsoft са потребителите. Представете си, че трябва да си купите нов смартфон. Или дори първи смартфон. Вече сте използвали Android или iOS или не сте имали достъп до нито една от платформите. Ще изберете тези, които разполагат с милиони нативни приложения, отлична поддръжка и, не на последно място, много други потребители, или тази, която изпълнява портнати приложения от всички останали платформи и има малко потребители?
Не съм сигурен какво е уникалното предложение на Microsoft. Всички продукти на компанията са налични под iOS и Android (някои преди Windows Phone), а на пазара има разнообразие от смартфони, особено в екосистемата на Google, която, от своя страна, е най-популярният набор от дигитални продукти и услуги в света. Накратко, повечето потребители биха избрали да бъдат част от екосистемата на Google, а не на Microsoft.
Какво следва
Все повече официални и неофициални източници твърдят, че Microsoft е на път да преосмисли мобилната си стратегия напълно. Финансовите резултати и пазарният дял на мобилния Windows продължават да са разочароващи, докато iOS и Android растат с шеметна скорост.
Възможно е Microsoft да се превръща в компания, по-близка до Google, отколкото до Apple. Компания, която предоставя услуги, работещи под всички платформи. Пример е Office, който е един от най-ценните продукти на Microsoft. На пръв поглед това изглежда като поражение, но може да се окаже едно от най-добрите неща, случвали се някога на Microsoft. Едно е сигурно — Сатя Надела не спира да прави смели и положителни ходове.