Новината, според която Apple работи по собствен автомобил, при това самоуправляващ се, предизвика огромна вълна от реакции онлайн. Очаквано за подобен слух, те са крайно контрастни. Според някои, особено крайните фенове на Apple, автомобилът на компанията от Купертино ще бъде най-доброто нещо, движило се на четири гуми някога, докато типично негативните коментатори се състезават в глупави и недотам глупави шеги, включително с дизайна на автомобила.
Както обикновено, същественото е отвъд фенските спорове. Нека временно забравим Apple и си представим, че всяка от технологичните компании работи по собствен автомобил. Това малко условие ни позволява временно да заровим томахавката на вечния спор Apple vs Google vs Microsoft и да коментираме промяната в пазара от по-високо. Последните няколко години доказват, че старите играчи в почти всеки сегмент не трябва да спят спокойно. Противно на много логически пътеки, технологичните компании могат да преобърнат привидно стабилни пазари за няколко години.
Пристрастията не са това, което бяха
Един от сигурните белези, че предстои голяма пазарен разрив (мразя думата, но в случая е наложителна), е загубата на комуникация между компаниите и потребителите. В частност: компаниите спират да мислят за по-младата и активна част от потребителската си база и избират да играят на сигурно, удовлетворявайки по-възрастната и консервативна част, което е много по-лесно. Примерите са хиляди, но ще си послужа с няколко актуални от технологичната индустрия.
- Nokia и BlackBerry не реагираха достатъчно бързо спрямо новата вълна смартфони на Apple и Google
- Sony не реагира достатъчно бързо спрямо новата вълна музикални плеъри
- Microsoft не реагира достатъчно бързо спрямо iOS и Android
Горните примери са изолирани в рамките на технологичната индустрия? Какво се случва, когато цели индустрии не реагират достатъчно бързо?
Потребителското изживяване е всичко
Векове наред сме възпитавани в строгото разграничение на пазарите. Компания X произвежда автомобили, компания Y — смартфони, а компания Z — компютри. От началото на XIX век обаче наблюдаваме огромен разрив в този модел.
Днес технологичните компании са толкова богати, гъвкави и изпълнени с невероятна работна сила (най-добрите експерти в редица области работят някъде в Силициевата долина), че могат да конкурират цели индустрии. Основната причина е, че имат опит в потребителското изживяване.
Отличен пример е Uber. Технологична компания, чийто продукт е платформата, а не таксиметровата услуга. Милиони хора по света използват Uber заради модела и лекотата при повикване, плащане и оценяване. Пътуването от точка А до точка Б с Uber не е много по-различно от обикновено такси (особено ако не правим сравнението в България), но това не пречи на компанията да разклаща основите на добрия стар таксиметров бизнес във всяка страна, в която оперира.
Технологичните компании са най-близо до пулса на активната част от населението на света. Това трябва да притеснява установените гиганти във всеки бизнес.
Статията продължава на следващата страница.
100-годишен опит и патенти? Супер, дръпни се от пътя
Апелът на 100-годишния бранд и поколенията ноу-хау отслабва с всяка изминала година. Най-младите потребители, особено тези, които все още не са на пазара на труда, растат, заобиколени от брандове, които не са съществували преди няколко години. Това не ги дискредитира в съзнанието им. Напротив, прави ги по-близки и по-лесни за асоцииране.
Tesla демонстрира, че един производител на автомобили няма нужда от огромния опит на Mercedes и BMW, за да създаде невероятен продукт. Продукт, екосистема и бизнес модел, които днес нямат реална конкуренция. Истина е, че Tesla продължава да отчита загуби, но това е разбираемо, имайки предвид бизнес модела на компанията. Въпрос на няколко години е тя да започне да расте изключително бързо, особено след като започне да предлага достъпни ел. автомобили.
Apple и Google могат повече, отколкото предполагаме
През годините Apple и Google работят по широк набор от продукти, така че слуховете за навлизане в автомобилния пазар не бива да ни учудват. Apple няма опита на Nokia с мобилните телефони, но това не й попречи да създаде най-продавания смартфон на всички времена. Google няма опита на AOL в мейл услугите, но това не й попречи да създаде Gmail.
Автомобилите изглеждат крайно отдалечени от базовите умения на технологичните компании, но това е просто илюзия. По-малко от година, оптимизиран процес и много, наистина много пари за златните момчета на индустрията могат да променят автоиндустрията завинаги.