Навремето почти всичко, което използваше батерия, имаше капаче или люк, които можете да отворите, за да я извадите и да я смените, ако е необходимо. Независимо дали ставаше дума за радио, безжичен телефон или мобилен телефон, не беше трудно да смените батерията.
В наши дни много устройства крият батериите си дълбоко под защитни стикери и предупреждения, които посочват, че „вътре няма компоненти, които могат да бъдат обслужвани от потребителя“. ЕС обаче иска да промени всичко това и гласува за мандат всичко от мобилни телефони до електронни велосипеди да има лесно сменяеми батерии, като законодателството ще влезе в сила от 2024 г.
Някога повечето батерии, които се използват често, са били първични клетки – елементи за еднократна употреба, които не могат да се презареждат и са били предназначени да бъдат изхвърлени след употреба. Естествено, това означаваше, че уредите, разчитащи на захранване от батерии, разполагат с разпоредби, за да направят смяната на клетките бърз и лесен процес.
Днес много от нашите уреди и особено нашите телефони, разчитат на акумулаторни литиеви батерии. Тъй като те са презареждащи се, производителите решиха, че вече не е необходимо да ги сменяме, и започнаха да ги запечатват вътре в устройствата, където бяха свободни от намесата на пръстите на неуките потребители.
Често се цитират много причини за тази промяна в стила на дизайна, която се появи на пазара бавно, докато производителите на смартфони преминаха към първокласни запечатани дизайни с по-екзотични материали. Някои твърдят, че това предоставя на клиента по-чисто, безпроблемно потребителско изживяване, докато други цитират предимствата на опаковката и миниатюризацията на устройство с постоянно инсталирана батерия. Освен това улеснява хидроизолацията на продукт, функция, която е особено трудно предизвикателство при дизайна на пазара на смартфони.
Въпреки това такива дизайни идват с недостатъка, че ако батерията се повреди, устройството става безполезно и често се изхвърля. Въпреки че човек може да извърши замяна при съвременни смартфони и други устройства с изтощени батерии, това е процес, изпълнен с опасност за неопитните и може да доведе до повреда или унищожаване на самото устройство. И също толкова важно - как да рециклирате батерията, ако не можете да я извадите?
Като част от новите разпоредби на ЕС за батериите всичко ще се промени. Текстът изисква батериите да бъдат лесно сменяеми, сменяеми и рециклирани в широк спектър от устройства. Това включва смартфони и други типични потребителски уреди, както и батерии за „леки транспортни средства“ като електрически велосипеди и електрически скутери.
До 1 януари 2024 г. тези устройства трябва да бъдат проектирани така, че батериите да могат да бъдат безопасно извадени и подменени с помощта на „основни и общодостъпни инструменти“ и „без да се причиняват повреди на уреда или батериите“. Производителите също трябва да предоставят документация за процедурата по отстраняване и подмяна. Тази документация също трябва да бъде предоставена онлайн за продължителността на очаквания живот на продукта.
Това е мярка, която може драстично да промени дизайна на всякакъв вид технологии за пазара на ЕС. Всички видове уреди използват вградени, скрити батерии в наши дни – всичко от най-високо ниво смартфони до екшън камери и електрически самобръсначки. Всички тези продукти ще трябва да бъдат преработени, за да могат батериите да се изваждат и сменят лесно.
Има също така мерки за налагане на устойчивост в производството на батерии. За батериите за промишлени и електрически превозни средства, считано от 2030 г., тези батерии трябва да използват процент материали от рециклирани батерии. 12% кобалт, 85% олово, 4% литий и 4% никел, използвани в батерията, трябва да бъдат от възстановени източници. Това увеличава до 20% кобалт, 10% литий, 12% никел до 2035 г., като оловната фракция остава същата, тъй като инфраструктурата за рециклиране на този метал вече е налице.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Neuralink е провалът на Илон Мъск, за който той не иска да разберете