В нов съдебен иск се твърди, че Amazon може да знае всичко, което смартфонът ви знае за вас - чак до срещите ви на кафе, фитнес залата и дори мястото, където практикувате религията си - благодарение на скрит код, вграден в популярни приложения.

Според иска, за който първо съобщи Ройтерс, практиките на Amazon за събиране на данни са ѝ позволили да проследява движението на потребителите в големи подробности, като разкрива къде живеят, работят и пазаруват. В жалбата се твърди още, че тези данни биха могли да разкрият още по-лични аспекти от живота на потребителите, като например религиозни убеждения, сексуална ориентация и здравословно състояние.

Ищецът Феликс Колотински, жител на щата Калифорния, твърди, че Amazon е събрала данните му чрез широко използваното приложение Speedtest by Ookla, след което ги е опаковала и продала с цел печалба. „Amazon на практика е взела пръстови отпечатъци от потребителите и е съпоставила огромно количество лична информация за тях изцяло без знанието и съгласието на потребителите“, се посочва в жалбата.

В основата на делото е Amazon Ads SDK - код, който компанията изглежда е споделила с разработчиците, за да го интегрират в своите приложения. Веднъж инсталиран, твърди се в иска, този инструмент действал като цифрова камера, регистрирайки движенията на потребителите 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.

Колотински твърди, че действията на Amazon са нарушили строгите калифорнийски закони за защита на личните данни и за достъп до компютри, а искът е за 5 милиарда долара обезщетение от името на милиони калифорнийци. Amazon все още не е отговорила на обвиненията, а адвокатите на ищеца не са предоставили допълнителни коментари.

Този съдебен иск се прибавя към разрастващия се дебат за това как компаниите събират и се възползват от данните на потребителите без изрично разрешение. Въпреки че искът не съдържа твърдения, че Amazon е подслушвала потребителите си, той подчертава как компаниите могат да събират интимни данни, използвайки на пръв поглед безобидни инструменти, като например кода, скрит в ежедневните ви приложения.

Снимка: Unsplash

Виж още: Новата Tesla Model Y набра над 70 000 нови поръчки през първите пет дни