Периодично отразяваме данни за пазарния дял на браузърите, като липсата на редовни класации се дължи на факта, че той остава почти непроменен от месец на месец, тъй като Chrome продължава да смазва конкуренцията. Въпреки това само защото нещо е популярно, не означава непременно, че е и най-доброто, и точно това подчертава нов доклад, който оценява браузърите по отношение на поверителността на потребителите.

Според проучване от декември 2025 г., проведено от Digitain относно рисковете за поверителността на потребителите, ChatGPT Atlas е най-лошият браузър в тази област. Това не би трябвало да е особено изненадващо, като се има предвид, че браузърът, създаден от OpenAI, е много нов, но е тревожно, че явно не е създаден с мисъл за поверителността. ChatGPT Atlas не е издържал нито един от тестовете за разделяне на състояния, което означава, че не блокира активно уебсайтовете да проследяват потребителите в различни сесии. Браузърът се класира доста ниско по всичките три оценявани показателя (поверителност и антиотпечатване, блокиране на проследяване и данни, сигурност на връзката и навигацията), което му дава обща оценка за риск за поверителността от 99 от 100.

Най-популярният браузър в света Google Chrome се класира на второ място сред най-лошите браузъри. Въпреки това той беше само малко по-добър от ChatGPT Atlas в трите споменати области, като получи 76 точки от 100. Vivaldi получи приблизително същия резултат – 75 точки, а Edge се класира на следващото място с 63 точки, което също е доста висок риск. Ето списъка с 10-те най-лоши браузъра по отношение на сигурността на потребителите заедно с техните оценки за риск (колкото по-ниска е оценката, толкова по-добра е защитата на личните данни):

ChatGPT Atlas - 99
Google Chrome -76
Vivaldi - 75
Microsoft Edge - 63
Opera - 58
Ungoogled - 55
Mozilla Firefox - 50
Apple Safari - 49
DuckDuckGo - 44
Tor - 40

Паруйр Харутюнян, ръководител на групата за дигитален маркетинг в Digitain, допълва:

„Новите браузъри, базирани на изкуствен интелект, като ChatGPT Atlas и Comet от Perplexity, привличат много внимание в момента и милиони хора ги изпробват заради шума около изкуствения интелект. Тези браузъри имат интересни функции, които традиционните браузъри не притежават, но потребителите трябва да се замислят и да проверят колко са сигурни в действителност. Изкуственият интелект работи, като събира и учи от данни, което означава, че тези инструменти може да събират повече лична информация, отколкото си мислите. Само защото нещо използва изкуствен интелект, това не го прави автоматично безопасно или лично.“

Интересно е, че Brave и Mullvad Browser бяха рекламирани като браузърите, които най-много се фокусират върху поверителността на потребителите. Въпреки че първият е доста известен за мнозина, вторият е резултат от сътрудничеството между Mullvad VPN и The Tor Project. Той се предлага на пазара като браузър с отворен код, фокусиран върху поверителността, който минимизира проследяването.

Снимка: Pexels 

Виж още: Следващият голям скок: защо смартфонът ще стане вашият личен AI център

 

Още от Tech