След земетресението в Хаити от 12 януари в Интернет и в мобилното пространство се разгърна мощна дарителска кампания. IT секторът също реши да изпрати милиони долари в помощ на жертвите на разрушителния катаклизъм. От благотворителната SMS акция на Червения кръст бяха събрани над 8 милиона долара (почти два пъти сумата, която е събрана за различни каузи в САЩ чрез SMS през изминалата година). До този момент най-успешната инициатива на международната организация беше свързана с урагана Айк през 2008 г., когато бяха събрани едва 190 000 долара.

Кампанията на Червения кръст събира дарения от по 10 долара чрез SMS. Тя е подкрепена и от мощна акция в Twitter – през последните дни едно от най-препращаните съобщения е "Text HAITI to 90999 to donate $10 to @RedCross relief" („Изпратете съобщение с текст HAITI на 90999, за да дарите 10 долара за кампанията на Червения кръст”). Отделно световната хуманитарна организация успя да събере още над 40 милиона долара от частни дарения.

Паралелно още няколко благотворителни инициативи, свързани с Хаити, отбелязват впечатляващи дарения. Музикантът Уайклийф Джийн и неговата организация Yele също приканват към SMS прояви на съчувствие, които струват по 5 долара. Техните приходи възлизаха на 2 милиона долара в петък.

Успехът на SMS кампаниите за Хаити в САЩ се дължи на няколко прости фактора. Първо, сумата от 5 или 10 долара е нещо, което почти всеки може да си позволи. Второ, изпращането на SMS от една дума на сравнително елементарен за запомняне номер, е може би най-лесният, бърз и безболезнен начин за дарение.

От друга страна, разрушенията в Хаити създадоха и доста шум в Интернет. Така например „Help Haiti” се оказа петата най-популярна тема в Twitter за петък. А независимата анализаторска компания Sysomos обяви, че над 150 000 съобщения, съдържащи едновременно думите „Haiti” и “Red Cross” („Хаити” и „Червения кръст”) са се появили в популярната микроблог мрежа.

Тагове: