Днес научаваме един притеснителен факт, че две от най-големите компании в Силициевата долина, Facebook и Apple, правят опити да наемат повече талантливи жени и да ги накарат да замразят свои яйцеклетки!
Целта е жените да останат повече време на активна работа и да запазят възможността си да имат деца в бъдеще. Двете компании покриват всички разходи по процедурите за замразяване на яйцеклетки - до 20 000 долара – пишат от NBC News. Служителки на Facebook са били в състояние да участват в такава програма още през тази година, докато Apple няма да предлага подобна „услуга“ до началото на 2015-а.
Замразяването на яйцеклетки (технически наречено "криоконсервация на яйцеклетка") все още е сравнително нова тенденция, макар първата такава процедура да е била извършена още през 1986 г. Тя е предназначена да позволи на една жена да се опита да има деца от най-плодородните си години (между 20-35 г.), според Mayo Clinic.
Процесът обикновено включва вземане на хормони, които да помогнат да се произведат повече зрели яйцеклетки спрямо естествения път по време на менструация, според данни на Fertility Center в Нюйоркския университет. Зрелите яйцеклетки се събират при процедура, която отнема от 10 до 15 минути под упойка, а след това здравите от тях се замразяват в клиниката и се съхраняват до момента, когато една жена иска да има дете, като „срокът на годност“ е до 10 години. Когато жената е решила да има дете, яйцеклетките се размразяват, оплождат се със сперматозоиди и се поставят в матката й.
Технологията не е много надеждна и доскоро беше считана за експериментална. Също така е скъпа и струва около 10 000 щатски долара на единичен цикъл. Но все пак Facebook и Apple са решили да „помогнат“ на по-млади жени да извършат тази процедура безплатно.
Привържениците на технологията са щастливи от практиките на Facebook и Apple и общото усилие за привличане на повече жени на служба. Но има няколко опасения, които заслужават внимание:
Едното е, че замразените яйцеклетки все още не гарантират висок процент на забременяване. Другата причина е, че тази практика поставя тежест върху жените да решат кога да имат деца и факта, че те трябва да убедят мъжете си, че трябва да изчакат.
Проблемът всъщност е многостранен и не опира само до „техническата“ част. Хората искат да имат поколение, когато са във възраст, в която могат самостоятелно да се справят с отглеждането на дете. Със сигурност между 20 и 35 години жените, могат да се справят далеч по-лесно физически с едно или повече деца. Затова всичко, което би отложило този най-естествен процес, би породило последващи проблеми и едва ли задържането на една кариера би било основателна причина за подобни действия.
Facebook и Apple трябва да инвестират в по-гъвкави възможности за работа, вместо да карат служителките си да се отказват от деца в подходящия момент.
А вие какво мислите по този въпрос?
Прочети още: Премиерът на Финландия: Apple уби двете ни най-големи индустрии