Изглежда, че юридическите главоболия на Google в Европа ще се засилят благодарение на нов сайт, който има за цел да се превърне в център за фирми и организации, които вярват, че са засегнати от антиконкурентните практики на Google.
"GRIP е нова инициатива за разглеждане на евентуалните претенции за щети, произтичащи от антиконкурентното поведение на Google. GRIP не е индустрия, лоби, а една платформа, предоставяща информация, представителство и правни услуги" - пише в сайта на GRIP.
Google Redress and Integrity Platform, или GRIP, бе представен от адвокатска кантора Hausfeld & Co и консултантската къща Avisa. Европейските компании, които смятат, че са били засегнати от предполагаемото антиконкурентно поведение на Google, могат да се присъединят към GRIP и да пуснат своите граждански дела чрез Hausfeld & Co срещу заплащане. Компаниите, които стоят зад GRIP, казват, че предприетата инициатива е независима и не разполагат с никаква друга корпоративна подкрепа.
"Смятате ли, че Google може да навреди на вас и/или на вашия бизнес?", гласи един банер на сайта. "Споделете вашата история с общността."
Заплахата от граждански искове е най-новата и многостранна правна кампания срещу Google в Европа. Първо, Европейският съюз (ЕС) постанови, че Google трябва да се премахне връзките към сайтове, съдържащи остаряла лична информация - "така нареченото право да бъдеш забравен". След това ЕС подаде антитръстови обвинения срещу компанията и обмисля по-строги правила, уреждащи бъдещата работа на Google.
GRIP ще се съсредоточи най-вече върху осигуряването на информация за юридическите претенденти на Google, поне в началото. Avisa ще разглежда заявленията от фирмите, които искат да съдят Google за всеки отделен случай, според сайта, след това ще отнасят случаите към адвокатите в Hausfeld & Co.
Гражданските искове ще зависят до голяма степен от изхода на антитръстовото дело на ЕС. Google вече оспорва обвиненията на Европейската комисия за монополно поведение.