
Британските университети бяха предупредени да проверят всички оценки, след като ново проучване разкри, че „почти всички“ студенти използват генеративен изкуствен интелект в обучението си.
Проучване, проведено сред 1000 студенти - местни и чуждестранни, - установи, че през последните 12 месеца се наблюдава „експлозивно увеличение“ на използването на изкуствен интелект. Почти девет от десет (88%) участници в анкетата през 2025 г. заявиха, че използват инструменти като ChatGPT за оценките си, в сравнение с 53% през миналата година.
Делът на използващите какъвто и да е инструмент с ИИ се е увеличил от 66% през 2024 г. на 92% през 2025 г., което означава, че само 8% от студентите не използват ИИ според доклад, публикуван от Института за политика във висшето образование и Kortext, доставчик на цифрови електронни учебници.
Джош Фрийман, автор на доклада, заяви, че такива драматични промени в поведението само за 12 месеца са почти нечувани, и предупреди: „Университетите трябва да внимават: генеративният изкуствен интелект е тук и ще остане“.
„Тук има спешни изводи за институциите“, казва Фрийман. „Всяка оценка трябва да бъде преразгледана, за да се установи дали може да бъде извършена лесно с помощта на ИИ. Това ще изисква смели инициативи за преквалификация на персонала в силата и потенциала на генеративния ИИ. Институциите няма да решат сами нито един от тези проблеми и трябва да се стремят да споделят най-добрите практики помежду си. В крайна сметка инструментите за ИИ трябва да се използват за ускоряване на обучението, а не да го възпрепятстват.“
Студентите казват, че използват генериращи ИИ, за да обясняват концепции, да обобщават статии и да предлагат идеи за изследвания, но почти всеки пети (18%) признава, че включва генериран от ИИ текст директно в работата си.
На въпроса защо използват изкуствен интелект, учащите най-често отговарят, че той им спестява време (51%) и подобрява качеството на работата им (50%), се казва в доклада. Основните фактори, които ги възпират да използват ИИ, са рискът да бъдат обвинени в академично нарушение и страхът от получаване на неверни или необективни резултати.
Жените са по-притеснени от тези фактори, отколкото мъжете, които проявяват по-голям ентусиазъм по отношение на ИИ, както и по-богатите ученици и тези, които се обучават в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката.
Студентите като цяло смятат, че техните университети са реагирали ефективно на опасенията относно академичната почтеност, като 80% от тях твърдят, че политиката на институцията им е „ясна“, а 76% вярват, че институцията им ще забележи използването на изкуствен интелект в оценките. Само една трета (36%) от студентите са получили обучение за умения за работа с ИИ от своя университет.
Снимка: Unsplash