Спирането на iBook Store и iTunes Movies в Китай може да е първата стъпка на страната към „затварянето“ на Apple, твърди водещ експерт по глобалните политически рискове за корпорациите.
Китай вече е вторият най-голям пазар за Apple по отношение на продажбите, но компанията от Купертино, Калифорния, може да бъде забранена в азиатската държава - точно като Facebook - поради своята стратегия за поверителност, която вече е подложена на обстрел от правителствените регулатори. "Това е много възможно", казва Иън Бремер, основател на Eurasia Group пред CNBC. "Бих се изненадал много, ако след пет години видя Apple във вида, който днес осъществява достъп до китайския потребител.“
iTunes и Apple Music стартираха в Китай преди 6 месеца, но правителството реши да принуди Apple да изключи iBook Store и iTunes Movies миналата седмица, след като промени мнението си. Китай е ключов пазар за Apple поради огромните продажби на iPhone в страната, но Бремер предполага, че на компанията ще й се наложи да промени стратегията си, ако иска да успее там, където много западни производители се провалиха. "Или Apple трябва да промени своя модел, което аз не мисля, че ще направи, или ще има голям проблем с осъществяването на достъп до китайските потребители", твърди Бремер.
Apple вече е направила редица отстъпки пред китайското правителство. През 2014 г. тя даде достъп на правителството до iCloud на китайски клиенти. Apple води и дълга битка, за да направи Apple Pay достъпен в Китай.
Тим Кук продължава да се фокусира върху Китай, който е най-големият потребителски пазар в света. Главният изпълнителен директор на Apple направи многобройни посещения в страната през последните шест месеца, за да засили връзката на Apple с държавните служители, и каза, че Apple вече има Китай предвид при проектирането на нови продукти.
Прочетете и това: Apple ще направи iPhone 7 и 7 Plus напълно водо- и прахоустойчиви?