Microsoft публикува годишен преглед на своя браузър Edge и коментира чатовете с изкуствен интелект, като същевременно деликатно прескочи стагнацията на пазарния дял на софтуера.
Компанията сподели някои важни цифри. От прозореца на браузъра Edge са проведени над 10 милиарда чата с помощта на изкуствен интелект с Copilot (въпреки че компанията не разкри колко чата са били с клиенти, които питат как да инсталират Chrome). Автоматично са преведени около 38 трилиона знака. Седем трилиона мегабайта памет на компютъра са били спестени чрез използването на спящи табове.
Дали обаче тези цифри са толкова големи, колкото изглеждат? Това, което компанията не каза, е колко малко Edge е преместил разпределението на пазарния дял през 2024 г.
Странно е, че компанията не сподели сурова информация за използването. И все пак поглед към данните на Statcounter за пазарния дял на браузърите за настолни компютри показва, че през декември 2023 г. Edge има 11.9% от пазара и достига 12.87% към ноември 2024 г. - увеличение с по-малко от 1%.
Пазарният лидер, браузърът Chrome на Google, се е увеличил от 65.23% на 66.33% за същия период. Това е само малко повече от 1 процент, но той все още запазва господстващото си положение.
Когато Chrome набра популярност, това се дължеше отчасти на недоволството от браузъра Internet Explorer на Microsoft, както и на актуализациите, включително задължителния екран за избор на браузър. Докато IE беше тромав и страдаше от проблеми със съвместимостта, Chrome беше елегантен, лек и бърз. Как обаче се промениха времената.
Опитът на Microsoft да замени IE с Edge, изграден на базата на собствения браузър EdgeHTML, беше бързо изоставен в полза на използвания днес Edge, базиран на Chromium.
Chrome и много други браузъри също са базирани на Chromium. Съществуват някои забележителни изключения, като Firefox на Mozilla, но Chromium е доминиращият браузър. Това може да затрудни диференциацията, особено когато потребителите са свикнали с един конкретен браузър. Старата шега, че много потребители смятат Edge за нещото, което използват, за да изтеглят Chrome, все още е в сила, ако се съди по данните за пазарния дял.
Това не е поради липса на усилия. Конкурентите на Microsoft се оплакват от тактиката на компанията да подтиква потребителите към Edge, но в крайна сметка въпросните се нуждаят от причина да преминат към алтернативен браузър.
Законодателите биха могли да накарат Google да се освободи от Chrome, но при толкова много браузъри, които използват един и същ двигател, диференциацията е трудна. Изглежда, че методът на Microsoft е да се похвали с колко много статистика събира. Всеки месец се защитават 7.3 милиарда пароли, а „през 2024 г. вие също така сте останали информирани и вдъхновени всеки ден с над 800 милиона статии, истории и актуализации, прегледани в MSN“. Накрая в типичен стил Microsoft заявява, че желае потребителите да изпробват „инструментите на Edge, задвижвани от изкуствен интелект, които ви помагат да постигнете повече, отколкото сте смятали за възможно“.
Снимка: Unsplash
Виж още: НАСА наблюдава огромна, нарастваща аномалия в магнитното поле на Земята