Докато Facebook се опитва да овладее обществения натиск върху това, което услугата следи и не проследява за своите потребители, се появи нова патентна заявка, която би позволила нещо, което критиците на услугата отдавна предвиждат и се страхуват: безшумно задействани микрофони, които следят Facebook потребителите.
Патентът, подаден от Facebook през декември 2016 г. и публикуван на 14 юни, се появи тази седмица благодарение на откритието му от британския сайт Metro. Описанието на патента се отнася специално за рекламите - най-голямата дойна крава за Facebook - и как едно устройство с инсталирано приложение може да бъде задействано от неясен "модул за активиране", за да включи своя микрофон и да чуе как тези реклами се излъчват в обикновен дом.
Как точно ще работи това? В описания метод на този патент е изложен конкретен сценарий за задействане на микрофона. Макар че компанията споменава високочестотни звуци като част от процеса на събиране на околния звук, тези звуци не са това, което ще активира тази хипотетична функция за запис във Facebook приложението. Значи патентът не изглежда да се върти около винаги включен и потенциално опасен микрофон.
Вместо това патентът на Facebook посочва случай, при който смартфони и други "клиентски устройства" са свързани към "устройство за домашно излъчване" чрез Bluetooth или друг протокол. Въз основа на описанието на патента това може да включва логване в потребителски профил във Facebook или просто да разпознае автоматично определени устройства за предаване, които са свързани към една и съща локална мрежа, без да се предоставят допълнителни идентификационни данни за Facebook. Патентът обаче не описва по-точно сценария.
След като установи тази близост до излъчващо устройство, приложението ще "активира клиентското устройство, за да извърши действия като запис на околното аудио" и че едно нещо, за което може да слуша микрофонът, е "аудио със спонсорирано съдържание".
Приложението след това ще запише този околен шум и ще го анализира в търсене на "аудио функция", която в много части на патента е описана като "високочестотен модулиран звук". Тази честота може да бъде кратка или постоянна, но целта ѝ е ясна: да се определи дали даден потребител да слуша пълни или поне значителни части от рекламното съдържаниe, както и да предава тази информация обратно във Facebook.