Бързото разпространение на изкуствения интелект кара хората да се замислят: кой е най-вероятно да възприеме ИИ в ежедневието си? Мнозина предполагат, че най-нетърпеливи да го приемат са технически грамотните хора - тези, които разбират как работи технологията.
Изненадващо, но ново изследване, публикувано в Journal of Marketing, установява обратното. Хората с по-малко познания за ИИ всъщност са по-отворени към използването на технологията. Учените наричат тази разлика в склонността към приемане връзката „по-ниска грамотност - по-висока възприемчивост“.
Тази връзка се проявява при различни групи, условия и дори държави. Например анализ на данни от компанията за пазарни проучвания Ipsos, обхващащи 27 държави, разкрива, че хората в страните с по-ниска средна грамотност по отношение на ИИ са по-отворени към приемането му, отколкото тези в страните с по-висока грамотност.
По подобен начин същото проучване сред студенти в САЩ установява, че тези, които имат по-малко разбиране за ИИ, са по-склонни да посочат използването му за задачи като академични задания.
Причината за тази връзка се крие в начина, по който изкуственият интелект вече изпълнява задачи, за които някога сме смятали, че могат да бъдат изпълнявани само от хора. Когато ИИ създава произведение на изкуството, пише прочувствен отговор или свири на музикален инструмент, може да се почувства почти магически - сякаш навлиза в човешка територия.
Разбира се, ИИ всъщност не притежава човешки качества. Един чатбот може да генерира съпричастен отговор, но не изпитва емпатия. Хората с по-технически познания за ИИ разбират това.
Те знаят как функционират алгоритмите (набори от математически правила, използвани от компютрите за изпълнение на конкретни задачи), данните за обучение (използвани за подобряване на начина на работа на дадена система за ИИ) и компютърните модели. Това прави технологията по-малко загадъчна.
От друга страна, тези, които имат по-малко познания, могат да възприемат ИИ като магически и вдъхващ страхопочитание. Предполагаме, че това усещане за магия ги прави по-отворени към използването на инструменти на ИИ.
Проучванията показват, че тази връзка между по-ниска грамотност и по-висока възприемчивост е най-силна при използването на инструменти на ИИ в области, които хората свързват с човешки качества, като например предоставяне на емоционална подкрепа или консултации. Когато става въпрос за задачи, които не предизвикват същото усещане за човешки качества - като например анализ на резултати от тестове, - моделът се обръща. Хората с по-висока грамотност по отношение на ИИ са по-възприемчиви към тези употреби, защото се фокусират върху ефективността на ИИ, а не върху някакви „магически“ качества.
Интересно е, че тази връзка между по-ниската грамотност и по-високата възприемчивост се запазва, въпреки че хората с по-ниска грамотност по отношение на ИИ са по-склонни да го смятат за по-малко способен, по-малко етичен и дори малко страшен. Тяхната отвореност към ИИ изглежда се дължи на чувството им на удивление от това, което той може да направи въпреки тези възприемани недостатъци.
Тази констатация предлага нови идеи за това защо хората реагират толкова различно на нововъзникващите технологии. Някои проучвания показват, че потребителите предпочитат новите технологии - явление, наречено „одобрение на алгоритмите“, докато други проявяват скептицизъм, или „отвращение от алгоритмите“.
Снимка: Unsplash
Виж още: Verbatim и IO Data ще продължат да произвеждат CD, DVD и Blu-ray носители за вашите снимки и клипове