По-рано тази седмица, The Verge съобщиха, че Apple иска от музикалните лейбъли да принудят Spotify да премахне безплатния си абонамент. Това, разбира се, има за цел да подкрепи старта на Beats Music. Но Министерството на правосъдието на САЩ и Федералната търговска комисия не одобряват тези действия от страна на Apple и според източници те водят разследване по случая.
Но историята с участието на Spotify и Apple не свършват дотук. Сега начинът по-който App Store на Apple функционира е подложен на контрол от стрийминг услугата и останалите в бранша.
Презрението на Universal Music Group (UMG) към стрийминг услугите поддържани от реклами не е нещо ново. Главният изпълнителен директор на UMG Лусиан Грейндж каза пред Recode, че намира безплатния стрийминг на музика за неустойчив в дългосрочен план и отбеляза, че UMG е изцяло зад платения абонаментен модел. "Рекламното финансиране по заявка няма да поддържа цялата екосистема на създателите, както и на инвеститорите.“
Spotify от своя страна не са се зарекли, че вечно ще поддържат безплатният абонамент, но те силно вярват, че техните потребители, използващи Freemium модела, в даден момент ще преминат и на премиум модела. Така или иначе Spotify все още няма намерение да се откаже от безплатната си услуга.
Но проблемите на Spotify с Apple се простират далеч отвъд твърдението, че най-богатата компания в света се опитва да убеди музикални лейбъли да убият свободния стрийминг на музика.
Според многобройни източници Spotify има сериозни критики към App Store на Apple. Apple начислява 30 процента такса към всички продажби през своя App Store, а това включва и абонаментните услуги. Това означава, че ако Spotify иска да продаде своята абонамент услуга - която обикновено струва 9.99 щатски долара на месец (в САЩ) - през App Store, тя трябва да повиши цената с трийсет процента до 12.99 щатски долара. В същото време Apple може да предложи Beats Music на по-ниска цена, което автоматично ще рефлектира върху Spotify и много други в музикалната индустрия. App Store дава нечестно предимство на Apple пред конкуренцията.
За да направи нещата по-лоши, Apple забранява на компаниите да пренасочват потребителите към браузъра, за да могат да получават по-ниска абонаментна цена.
"Приложения, които насочват към външни механизми за покупки или абонаменти, които се използват в приложението, като например бутона "купи", който препраща към уеб сайт за закупуване на цифрова стока, ще бъдат отхвърлени", пише в насоките за преглед в App Store.
Това означава, че ако потребителите искат да се абонират за Spotify или Rdio или Tidal… чрез приложенията им в App Store, те биха платили по-високи цени.
"Аз схващам, че има някаква административна тежест и трябва да се плати някаква такса на Apple, но 30% са ши*ани глупости", казва неназован представител от музикалната индустрия. "Те контролират iOS, за да си дадат предимство на цените", заявява друг източник от същата индустрия. "Тридесет процента не отиват при никой артист, те не отиват и при нас (лейбълите б.р.), те отива в Apple."
Предстои да видим колко време Spotify, че ще може да запази предлагането на безплатната си услуга. От Spotify и UMG отказаха коментар по темата, а Apple все още не са отговорили на искането за коментар.
Прочетете още: Три причини, поради които Apple няма да успее да спре Freemium версията на Spotify