След като миналата седмица държавата забрани Uber с нови законови промени, днес КЗК (Комисията за защита на конкуренцията) установи извършено нарушение по чл. 29 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) от страна на Uber B.V. и Rasier Opеrаtions B.V. (холандските дружества, които предлагат услугата UberX у нас + поддръжката на мобилното приложение) и наложи на всяко от дружествата по две имуществени санкции по 50 000 лева. Едната е за нелоялна конкуренция, а другата за отказ за предоставяне на информация на КЗК.

„От момента, в който КЗК се свърза с нас, ние сме указали съдействие и сме подали всичката поискана информация, относно дейността на Uber в България“ – пише в официалния блог на Uber България.

Според КЗК Uber заобикалят данъчното законодателство, не плащат лицензи, не дават отчет за приходите си и така създават неконкурентна среда на пазара.

"При сравнение между предлаганите от Uber B.V. и Rasier Operations B.V. услуги и услугите, предоставяни чрез други мобилни приложения (дори и услугите на типичните таксиметрови компании), се достига до извода, че услугите са взаимозаменяеми, тъй като водят до един и същ резултат – осъществяване на платен превоз от една точка до друга, но в случая при UberX не се изисква изпълнителят на превоза да отговаря на определените в българското законодателство изисквания към таксиметровите шофьори и техните автомобили", констатират от КЗК.

"В този смисъл при предоставянето на процесната услуга Uber B.V. и Rasier Operations B.V. нарушават добросъвестната търговска практика поради проиворечие с нормативно установените правила, уреждащи извършването на обществен превоз на пътници/таксиметров превоз. Uber B.V. и Rasier Operations B.V. създават условия за заобикаляне на закона, спестявайки на ползвателите водачи средствата за издаване на необходимите лицензи и разрешителни за извършване на таксиметров превоз. По този начин ответните страни нарушават правилата на честната конкуренция, като си осигуряват нелоялно предимство пред конкурентите и извличат икономическа полза от това поведение", обобщава антимонополният орган.

Ето защо комисията образува производство и налага глобата към двете компании, доставящи UberX услугата на територията на София. След това е образувано още едно производство по искане на „OK Супертранс” АД срещу „Uber България” ЕООД, отново във връзка с услугата UberX.

Ето и останалата част от изявлението на Uber България:

„Ние ще обжалваме това решение, тъй като идването на Uber в България означава, че потребителите имат повече избор и сигурна и достъпна алтернатива за пътуване от точка А до точка Б. Наличието на повече избор е добре за потребителите, бизнеса и българската икономика, тъй като конкуренцията винаги допринася за по-ниски цени и по-качествени услуги.

Решението на КЗК противоречи на становищата от множество национални органи по конкуренцията в Европа, включително в Германия, Франция, Италия, Норвегия, Дания и Финландия, които публично подкрепиха Uber и ползите, които носят на потребителите. Същевременно съдилищата в други европейски държави, последно в Швейцария, отхвърлиха искове за нелоялна конкуренция на таксиметрови компании.

Платформите за споделени пътувания могат да намалят броя коли на пътя, като същевременно допълват съществуващите транспортни опции. В момента има 700 000 коли в София, които, ако се използват по-оптимално, могат да се намалят до 175 000, подобрявайки градската мобилност, намалявайки трафика и негативните последици за околната среда.

Хората в София показаха, че искат повече избор, като десетки хиляди от тях са свалили приложението. Услугата за споделено пътуване на Uber в София дава на хората безопасен, удобен и достъпен начин на придвижване и ние ще продължим да им даваме услугата, която те обичат.“

 

Прочетете утре: Главният изпълнителен директор на Uber Франция е арестуван 

Тагове: