Броят на HiComm от юни тази година е един от броевете, които ще запомним. На неговата корица имаше хуманоиден робот, за който ви разказахме подробно в хартиеното издание. Само осем месеца по-късно историята за потенциала Pepper да се превърне в част от ежедневието ни вече не е само спекулация, а факт. Симпатичният и гъвкав в движенията си робот, който вече три години се произвежда от японска компания, ще посреща посетителите във високотехнологичните офиси на Банка ДСК в България. Така тя се превръща в първата банкова институция на Балканския полуостров, въвела изкуствен интелект под формата на робот, чиято роля е консултант на клиенти. Време е да кажем добре дошъл на Pepper!

Сложен и необходим

Ако си мислите, че все още е невъзможно един робот да бъде достатъчен за влезлия в банката клиент, търсещ компетентна насока и информация, много се лъжете. Освен че е изключително добре изпипан като дизайн - с чудесни възможности за движение, - Pepper разпознава речта и емоционалните отличителни черти на човек и разбира дали той е тъжен или весел в момента. Роботът владее японски и английски език, а в момента усилено изучава и български. Хардуерът има много възможности, а за разлика от обикновен компютър или сървър способностите на Pepper го приближават повече до характеристиките на автомобил със сложен бордови компютър. Софтуерната му система е базирана на специфична Linux операционна система, идваща от японската SoftBank Robotics.

Според Васил Димитров, мениджър проекти в Банка ДСК, Pepper идва в точния момент и на точното място. „Спряхме се на Pepper като чудесна възможност, с която да привлечем вниманието на младите хора, за да придобият смелост да влязат в банковия салон и да си поговорят с него, да зададат своите въпроси и да научат практични неща от финансите“, разказва той. И дава пример с разплащанията, едно от най-популярните неща при ежедневната работа с клиенти - и област, в която всеки се обучава с практика. Другата част, в която клиентите имат нужда от помощ, е кредитирането, а също и спестяването. И за да се прави информиран избор при подобни финансови услуги, според г-н Димитров младите хора са „сегментът, за който си заслужава да положим усилия за предаване на знания, а те от своя страна често са способни да предадат тези знания на своите родители най-вече при ползване на дебитна карта, справяне с онлайн и мобилно банкиране“. Тези млади хора пък са силно заинтересовани от Pepper, който вече е част от високотехнологичните офиси на банката в The Mall и „Сердика център“ в София и посреща, напътства и комуникира с тях там.

Да общуваш с бъдещето

Очакванията към Pepper са високи - да се превърне в един от най-любимите елементи в офисите на Банка ДСК. Тази атрактивност със сигурност е свързана с дългоочакваното сбъдване на прогнозите, че определени позиции в сферата на услугите ще бъдат заемани от роботи. Pepper ще запознава клиентите с актуал­ните банкови продукти чрез специално вградения в него екран, където ще бъде показвана цялата нужна информация. Освен това, когато сред посетителите има деца, Pepper може да ги забавлява с танц или да им разкаже приказка. „Към момента Pepper предизвиква най-голям интерес сред младите клиенти, както и родители с деца“, казва Васил Димитров. „А фактът, че се отличава от други свои събратя по изключително симпатичния дизайн, с който производителите му са го създали, бе и една от причините да се спрем на него“.

Софтуерните промени по робота все още са предизвикателство и г-н Димитров обяснява защо - всяко от движенията на тялото му е предмет на програмен код, а за движението му в пространството липсва нулева координата, която роботът да възприема като отправна точка върху своя карта на движение, и спрямо нея да начертава своя маршрут и предмети за заобикаляне. „Въпреки тези ограничения в момента сме във фаза на разработка на такова движение“, споделя той. В обхвата на следващи разработки ще влезе и интеграция към периферни системи и услуги на банката, процес на консултиране на клиента след потвърден интерес към конкретна услуга и предлагане и регистриране на билет в системата за управление на опашки за конкретната услуга. А диалозите, които води с клиенти, също ще бъдат обновявани, за да се разшири още повече ролята му на чатбот.

В клоновете на ДСК в The Mall и „Сердика център“ роботът е имплементиран изцяло с помощта на български ИТ разработчик, партньор на Банка ДСК в множество проекти - Мусала Софт. Така вече можете да посетите банков офис и да станете част от бъдещето, общувайки с него и наслаждавайки се на една хибридна услуга, съчетаваща изкуствен интелект и високотехнологичен дизайн, която ще ви донесе страхотно изживяване и ще спомогне за необходимостта ви за ползване на финансови услуги. Проектът вече беше отличен с награда за дигитална трансформация. Едно е сигурно: обликът на финансовия сектор никога не е  бил толкова футуристичен!

Тагове: