От началото на ерата на генеративния изкуствен интелект преди няколко години навлизането на технологиите в посока на това, което технологичните компании се надяват да замени човешкия интелектуален труд, непрекъснато предизвиква тревога относно бъдещата роля на хората на пазара на труда. Дали всички ние ще бъдем заменени от машини?
Подкрепена от Y-Combinator компания, наречена Artisan, която продава софтуер за обслужване на клиенти и продажби, наскоро стартира провокативна кампания с билбордове в Сан Франциско, която се възползва от това безпокойство. Тя съдържа слогана „Спрете да наемате хора“. Компанията предлага своите софтуерни продукти като „служители с изкуствен интелект“.
Билбордовете на компанията съдържат послания, които биха могли да предизвикат кошмари сред работниците, като например „ИИ няма да се оплаква от баланса между работа и личен живот“ и „Епохата на ИИ служителите настъпи“. Тези призиви са изложени на показ пред същата човешка работна сила, която рекламите предлагат да бъде заменена.
Закономерно, реакцията на рекламите в онлайн общностите е предимно отрицателна.
Главният изпълнителен директор на Artisan Джаспар Кармайкъл-Джак защити посланията на кампанията в интервю за SFGate. „Те са донякъде антиутопични, но такъв е и изкуственият интелект“, казва той в текстово съобщение на изданието. „Начинът, по който светът работи, се променя.“ В друго съобщение той пише: „Искахме нещо, което да привлича погледите - не се привличат погледи със скучни послания“.
И така, какво всъщност прави Artisan? Основният ѝ продукт е „агент по продажбите“ с изкуствен интелект, наречен Ava, който автоматизира работата по намирането и изпращането на съобщения до потенциални клиенти. Компанията твърди, че той работи без човешка намеса и струва 96% по-малко от наемането на човек за същата роля. Въпреки че, като се има предвид сегашното състояние на технологиите за изкуствен интелект, е разумно да се отнасяме скептично към тези твърдения.
Artisan също така има планове да разшири своите инструменти за ИИ извън продажбите в области като маркетинг, набиране на персонал, финанси и дизайн. Нейният агент по продажбите изглежда е единственият ѝ съществуващ продукт до момента.
Междувременно билбордовете остават видими в целия Сан Франциско, тихо подхранвайки екзистенциалния страх в града, който вече е свидетел на голямо напрежение на трудовия пазар след пандемията.
Снимка: Unsplash
Виж още: Телескопът "Джеймс Уеб" откри най-малките астероиди, наблюдавани някога между Марс и Юпитер