Имало едно време един човек, който гледал към небето с очакване да види реещи се гигантски балони, а не самолети. Но ужасната трагедия на Хинденбург незабавно сложила край на тези мечти. Почти един век по-късно, една компания може би най-накрая е измислила как да създаде дирижабъл, подходящ за 21-ви век.

 

Представяме ви напълно твърдия дирижабъл, наречен на Aeroscraft! Той се различава съществено от, да речем, дирижабъла на Goodyear. Досегашните модели по дефиниция, са без вътрешна структура и поддържат формата си само чрез налягането на газа, които съдържат. Когато газът изтича, те реагират като гигантски балони и се снижават надолу. Твърдите дирижабли, като цепелините преди тях, поддържат формата си, независимо от налягането на газа използвайки вътрешена скелетова структура.

 

Злополучния Хинденбург използвал леснозапалимо балсово дърво, но Aeroscraft е изработен от алуминий и въглеродни влакна и поддържа своята плавателност със серия от пълни с газ мехури. И за разлика от хибридните дирижабли, Aeroscraft не изисква инерция напред, за да се издигане. Всичко се дължи на хелия.

 


 

s

 


 

Aeroscraft е в процес на разработване от Aeros Corp., най-големият производител на дирижабли и балони в света, от 1996 г. насам. Проектът е получил над $ 35 милиона долара в R&D фонда, а правителството дори подпомогна компанията със специалисти от НАСА, за развитието на аеродинамиката и системите за контрол. А с успешното тестване на неговия прототип миналия уикенд, наречен Pelican, инвестицията изглежда дава резултат. Бъдещето на въздухоплаването с дирижабли изглежда, че съвсем скоро ще е при нас!

Със своите 81 метра дължина и 29,5 метра широчина, прототипа Pelican е само около половината от размера на това, което пълномащабния Aeroscraft ще бъде. Ако Aeroscraft бъде завършен той ще е 122 метра дълъг и ще може да повдигне 66 тона.

 

В Aeroscraft се използва уникална система, от мехури, които могат да променят статичната тежест на плавателния съд по желание, наречен COSH - Control of Static Heaviness (Контрол на статичната тежест). Системата работи подобно на тази при подводниците, където се използва сгъстен въздух за плаване.

Aeroscraft е снабден със серия от резервоари под налягане, пълни с хелий. Когато пилотът иска да увеличи височината, незапалимия хелий се изпомпва от резервоарите през мрежа от тръби и регулиращи клапани, във вътрешните газови мехури, наречени хелиеви балони (HPEs). Това увеличава подемната сила на хелия, и се намалява статичната тежест на плавателния съд, което му позволява да се издигне. Когато пилотът иска да се спусне, процесът се обръща. Това позволява на Aeroscraft да каца лесно на всякакви места, за да качва товари или пътници.

 


 

 

s


 

Продължава на следващата страница!

Aeroscraft ще бъде оборудван с три двигателя - един от всяка страна и трети отдолу - плюс шест турбовитлови двигатели, с които ще осигури теглителната и подемна сила за COSH, както и аеродинамична опашка и перки за по добър контрол, при висока скорост на движение, т.е. над 20 mph.

Правителството на САЩ все пак не е платило $ 35 милиона долара, само за да се създаде един балон. Дирижабъл технологията е разработена, за да изиграе жизнено важна роля в съвременния свят: за по рентабилен превоз на товари. Дори превоза на скромни количества доставки или хора със самолет в отдалечени райони на света може да бъде истински кошмар. Трябва да се намери подходяща писта и да се съобразяваш с капризите на времето. Има много места по света, които са просто недостъпни за конвенционалните самолети. Но не и за Aeroscraft.

 


 

s

 


 

С планираната възможност за повдигане на 66 тона, и без нужда от писта, този дирижабъл трябва да бъде в състояние да осигури почти всичко, почти навсякъде по света. Доставките могат да бъдат качени в товарния отсек на Aeroscraft или да пътуват под балона, използващи собствената карго система на компанията, наречена CSCD. Тя автоматично балансира висящите товари, за да се предотврати люлеене или катастрофа на дирижабъла.

 

Докато Pelican успешно бе издигнат над земята миналата неделя, първият му полет се очаква да стане в рамките на следващите няколко седмици. В крайна сметка, компанията се надява да създаде три модела Aeroscraft: с 66-тонен капацитет ML866, с 250-тонен ML868, и с 500-тонен ML86X.

Дори има идея за превръщането им в гигантски плаващи хотели за околосветски пътешествия за 80-дни. Остава да видим, какво ще се случи и да се надяваме, че технологията ще е наистина сигурна, за да не се повтори трагедията на Хинденбург!

 

 

Очакваме вашите мнения за Aerocraft в коментарите отдолу!


А знаете ли, че космическата сонда Voyager 1 вече е напуснала слънчевата ни система?

Тагове: