![HUAWEI FreeBuds Pro 4 – аудио-визуална естетика като никоя друга](https://hicomm.bg/uploads/articles/202502/78096/300-mainimage-huawei-freebuds-pro-4-audio-vizualna-estetika-kato-nikoya-druga.jpg)
Учени от „Росатом“ обявиха разработването на плазмен електрически ракетен двигател, който според тях би могъл да изпрати космически кораб до Марс само за един до два месеца.
Както съобщава руският вестник „Известия“, за разлика от традиционните ракетни двигатели, които разчитат на изгарянето на гориво, тази иновативна задвижваща система използва ускорител на магнитна плазма и обещава да намали значително времето за междупланетно пътуване.
„Плазменият ракетен двигател е вид електрически двигател. Той се основава на два електрода. Между тях се пропускат заредени частици, като в същото време към електродите се подава високо напрежение“, казва пред „Известия“ Егор Бирюлин, младши изследовател в научния институт на „Росатом“ в Троицк.
„В резултат на това токът създава магнитно поле, което изтласква частиците от двигателя. По този начин плазмата получава насочено движение и създава тяга.“
При този подход водородът се използва като гориво, а двигателят ускорява заредените частици - електрони и протони - до скорост 100 км/с.
„В традиционните силови агрегати максималната скорост на потока материя е около 4.5 км/с, което се дължи на условията на изгаряне на горивото. За разлика от тях в нашия двигател работното тяло са заредени частици, които се ускоряват от електромагнитно поле“, заявява Алексей Воронов, първи заместник генерален директор по науката в Троицкия институт.
По-бързото пътуване до Марс не само ще повиши ефективността, но и ще сведе до минимум рисковете, свързани с продължителното излагане на космическа радиация за космонавтите.
Лабораторен прототип на двигателя вече е разработен в Троицкия институт на „Росатом“.
Този прототип ще бъде подложен на продължителни наземни изпитания, за да се усъвършенстват режимите му на работа и да се подготви почвата за създаването на летателен модел, който се очаква да бъде готов до 2030 г.
„Двигателят работи в импулсно-периодичен режим. Мощността му е около 300 kW. По-рано беше обоснован ресурсът на двигателя от над 2400 h, който е достатъчен за транспортна операция до Марс“, заяви пред руския вестник Константин Гуторов, научен съветник на проекта.
Снимка: Unsplash/Rosatom
Виж още: Ето защо ежедневното рестартиране на телефона ви е най-добрата ви защита срещу хакери