Apple обяви ново рекордно тримесечие, независимо от забавянето на пазара за смартфони в глобален мащаб. Компанията продължава да отчита ръст на продажбите на основния си продукт – умните телефони iPhone, и опроверга слуховете за потенциално по-слабо представяне. Тя обаче обяви и подобряване на резултатите при услугите и носимите устройства. Те явно ще са в основата на плана на главния изпълнителен директор Тим Кук да диверсифицира приходите, така че да не са зависими изцяло от смартфон пазара.

Суровите числа

Apple обяви 16% ръст на своите приходи през второто тримесечие (фискално, което приключва на 31 март) на годишна база до 61.14 млрд. долара. Нетната печалба на компанията достига 13.8 млрд. долара. Бройките на продадени смартфони се увеличават само с 3% до 52.2 млн., но постъпленията се качват с 14% до 38 млрд. долара. Така Apple успява с по-малко реализирани устройства да докара повече приходи. Причината се крие в новия флагман iPhone X, който, макар да не се радва на очаквания интерес, със своята начална цена от 999 долара успява да компенсира по-слабото търсене.

По-достъпните модели iPhone за развиващите се пазари също допринасят за доброто представяне на смартфон сегмента. Той продължава да е „лъвският“ пай от източниците на постъпления на технологичния гигант, като съставлява 62% от целия входящ паричен поток.

„Другата“ надежда

Компанията от Купертино няма да разчита само на новия фокус при умните телефони. Apple отчита силни ръстове в потенциални сегменти, които в бъдеще могат да се развият толкова, че да достигнат дела на смартфоните. Става въпрос за услугите и графата „други продукти“, в която влизат умните часовници Apple Watch. Първият сегмент отчита 31% увеличение на приходите на годишна база през второто фискално тримесечие до близо 9.2 млрд. долара. Компанията го постига благодарение на увеличаващия се брой услуги, които предлага, и постепенното им популяризиране сред клиентите ѝ.

Подобни примери са добрият стар iTunes, сравнително новото приложение за стриймване на музика онлайн Apple Music и по-специализираната AppleCare и разплащателната Apple Pay. Първата например вече разполага с над 40 млн. потребители, повечето от които плащат стандартен месечен абонамент от 10 долара.

Бавно, но славно останалите устройства на Apple също набират скорост. Категорията „други продукти“ през второто тримесечие генерира приходи от малко над 3.9 млрд. долара, което е ръст от 38%. Тук влизат умният часовник Apple Watch, умната тв приставка Apple TV, аксесоарите Beats, решенията за свързан дом HomePod и др. При спазване на тези темпове тази категория скоро може да настигне като обем компютрите на Apple – iMac. Те запазват нивата си от предходната година в рамките на 5.8 млрд. долара.

Бавна промяна и поглед към Индия

Въпреки че Apple публикува силни резултати в своята смартфон категория – не може да се отрече, че пазарът показва признаци на забавяне. За последното тримесечие на 2017 г. доставките на умни телефони намаляват с 6.3%, показват данните на IDC. Компанията от Купертино е идентифицирала проблема и взима активни мерки, които дават вече първите резултати.

„Бавно Apple се трансформира в нещо повече от iPhone компания и показва умението да запази ръста на приходите си, независимо от продажбите на смартфони“, коментира Амит Дараянани, анализатор в RBC Capital Markets, цитиран от Bloomberg.

Очакванията на специалистите са, че новите два „горещи“ сегмента в портфолиото на Apple ще продължат стабилните си нива на растеж през следващите месеци. Това важи най-вече за услугите на компанията.

„Услугите ще растат между 13 и 20% на година през следващите пет години, което ще се дължи на подобряване на настоящите, както и в предоставянето на нови възможности за потребителите“, коментира Джийн Мънстър, съосновател на Loup Ventures, цитиран от Bloomberg.

Apple не планира да се разширява само от гледна точка на портфолио, но също така в бъдеще разчита и на индийския пазар. Според главния изпълнителен директор на компанията Тим Кук Индия може да се превърне в новия Китай. Последният от своя страна вече заема трето място по важност спрямо продажбите и е почти наравно с европейския.

„Очевидно има огромни възможности в Индия. Ние разполагаме с много малък дял на този пазар и затова концентрираме много усилия в тази посока“, коментира Кук. Той отрече смартфон сегментът да е пред стагнация, защото има прекалено много потребители с обикновени мобилни телефони, които тепърва ще ги заменят с умни устройства.