Година след година Apple отчита рекордни приходи и печалби. Изключение направи второто тримесечие на 2016 година, когато компанията отчете период на спад. Какво се случва днес, година по-късно?
Apple публикува своя финансов отчет за приходите за третото фискално тримесечие на 2017 година и от него става ясно, че компанията е намерила начин да възстанови част от изгубената инерция. Приходите са нараснали с около 6 процента на годишна база, а печалбата - с 12 процента в сравнение със същия период през 2016 г.
Водеща роля за този растеж, за изненада или не, играят продажбите на iPad, които са се покачили с 15 процента в сравнение с миналата година. Приходите са нараснали само с 2 процента, което предполага, че продажбите идват от по-евтините iPad модели. Това покачване е първо за последните три години, а продадените бройки са над 11.4 млн. Сериозна роля тук има пускането на по-евтин 329-доларов таблет. Средната цена на продаваните таблети през това тримесечие е 435 долара в сравнение с 490 долара преди година, пишат от Recode.
Продажбите на iPhone и Mac се движат нагоре, но скромно спрямо същия период на миналата година. Като цяло Apple съобщава, че за това тримесечие е генерирала 45.4 милиарда долара приходи и 8.7 милиарда долара печалба. Най-големите двигатели на растежа са от услуги и други продукти. Тези приходи са нараснали с повече от 20 на сто спрямо същия период на миналата година. App Store, Apple Music и iCloud са големите двигатели на растежа за приходите от услуги. Apple Watch, AirPods и Beats слушалките са в категорията други продукти.
И накрая на китайския пазар, който беше в основата на бързия растеж на Apple пред последните няколко години, компанията показва спад в приходите в сравнение с миналата година заради конкуренцията от местни производители на телефони. Спадът е с 9.5% на годишна база, а търсенето на iPhone спада с 27%, ако сравним първото тримесечие на 2016 година и това на тази година (данни на IDC). "Можете да купите "клонинг" на половин цена", коментира Джейк Сандърс от ABI Research пред BBC. Ясно е, че Apple трябва да направи корекции в стратегията си в Китай, като може би една от тях е именно спирането на VPN приложенията в китайската версия на App Store.
Тук не трябва да забравяме, че премиерата на новите модели iPhone е съвсем скоро и със сигурност това оказва влияние върху продажбите на актуалните модели. От Apple очакват сериозен интерес, но това не е изненада. Интересната част идва след това. Тази година очакваме много сериозно представяне от Samsung и Galaxy Note 8, Huawei също е със сериозна заявка, очакваме флагман от Motorola, а производителите от Китай са готови на сериозен хардуер и по-ниска цена. Ще успее ли следващият iPhone да се пребори в тази ситуация и какво ще е следващото му голямо оръжие, ако изключим екосистемата? Ще разберем след малко повече от месец.