Наскоро беше десетгодишнината от пускането на първия iPhone, като още от самото начало Apple наложи стриктен график за ъпдейт и подобряване на мобилната си операционна система iOS. Всяка година компанията предлага значителни промени, свързани с оптимизацията на софтуера, през интерфейса, през изчистване на бъгове до представяне на нови приложения. Доскоро този подход работеше безотказно – новите версии излизаха през година, а потребителите бяха доволни, че Apple поддържа редовно и качествено операционна си система.

С времето работата по iOS явно става все по-обемна, което започва да се отразява на качеството, и компанията е решила да промени начина, по който ъпдейтва своите мобилни устройства. Според Bloomberg Apple ще внесе изменения в разработката на новите версии. Причината – прекалено големият обем работа по софтуера и приоритизиране на възможностите, които ще бъдат представени. Така реално всичко планирано за версията за тази година ще бъде разтеглено в срок от две години. С което ще се сложи край на практиката за изцяло нова версия на всеки 12 месеца. Както и това ще отбележи голям завой в корпоративната култура на компанията.

Приоритизиране на задачите

По информация на Bloomberg ъпдейтът на iOS за 2018 г. най-вероятно няма да включва традиционния редизайн на Home екрана, подобрения в приложението за разглеждане на снимки Photos и др. Всички тези функции ще останат за следващата година. За сметка на това софтуерните разработчици на Apple ще се фокусират върху по-належащите и спешни задачи като изчистване на бъгове и фиксиране на известни проблеми. С новия подход Apple пак ще изкарва ъпдейт на годишна база, но реално пълните промени от досегашните версии ще бъдат разтеглени и пуснати в рамките на две години.

Стратегията е била представена миналия месец на развойните екипи от отговорния директор по софтуерна разработка Крейг Федериги, пише Bloomberg. Той предоставя повече свобода на програмистите от гледна точка на крайни срокове и възможност за приоритизиране на задачите. Главното условие е да се запази качеството на софтуера, а новите функции, които са с по-нисък приоритет, да могат да остават за по-късно.   

Качеството на фокус

Платформата iOS е известна със своята висока надеждност и попадането на потребител в ситуация, в която бъг кара смартфона му да забие или калкулатора да даде грешен отговор, не е добро изживяване. Причината за подобни пропуски са именно в кратките срокове, с които софтуерните разработчици на Apple трябва да се справят с подобни проблеми, да представят нови решения и дизайн, както и накрая да тестват всичко. Идеята е да имат напълно завършен краен продукт, който да представят всяка година - това поставя програмистите на изпитание.

С времето iOS се развива значително като възможности, функции и съответно като код и приложения. Практиката на Apple да предоставя много собствени програми и тяхното натрупване започва да натежава в цикъла на разработка. Компанията почва да понижава качеството, което от своя страна е едно от основните предимства на нейните устройства. Затова и предоставянето на по-голяма свобода на софтуерните разработчици е голям завой в корпоративната култура на Apple. Тази промяна се прави единствено с цел да се върне предимството на й при мобилните платформи. За сравнение програмистите на Google имат по-голяма свобода в създаването на ъпдейти за Android, като не са притеснени със задължителен годишен цикъл на пълно обновяване. Забавянето в пускането на нови версии при най-популярната платформа идва не толкова от по-свободния график, а от силната фрагментираност – множеството версии и вариации, които телекомите и производителите на смартфони прилагат върху основата на операционната система.