В последния ден на годината Apple изхвърли десетки хиляди приложения от китайската версия на своя App Store, за да отговори на изискванията на Пекин. По-голямата част от тях бяха нелицензирани игри, но активистите за граждански права казаха, че компанията трябва да бъде по-прозрачна за това защо някои други приложения са премахнати преди крайния срок 31 декември.
Американската технологична фирма по-рано каза, че се подчинява на местните правила, но понякога оспорва заповедите за сваляне.
„Apple най-накрая навакса регулациите, които вече са наложени в много магазини за Android в Китай“, коментира Крейг Чапъл, анализатор от фирмата за пазарни проучвания Sensor Tower, пред BBC. „Фирмата може да е почувствала натиск от страна на китайските власти, които от години все повече налагат тези правила.“
Apple премахна около 46 000 приложения от магазина си в навечерието на Нова година според анализ на изследователската компания Qimai, от които 85% са игри. В него се казва, че чистката включва Assassin's Creed Identity на Ubisoft и баскетболната симулация NBA 2K20.
Китай въведе закон преди четири години, според който игрите трябва да имат официален номер на лиценз, за да бъдат продавани в страната. На чуждестранните компании беше забранено да продават игри директно на потребителите и трябваше да си партнират с местни фирми, за да го направят.
Уебсайтът на Китайската национална администрация показва, че е предоставила само 97 лиценза за внос на видеоигри тази година, някои от които са били за игрови конзоли, а не за приложения.
Първоначално Apple посочи, че ще наложи краен срок до 31 юли, но по-късно го удължи до 31 декември.
Консултантската компания App In China заяви, че преди това издателите са се възползвали от вратичка, при която производителят на iPhone е поискал номер на лиценза на разработчика, но не го е проверил, което означава, че всеки номер може да бъде изпратен в неговата система. Sensor Tower потвърди, че Apple вече е премахнала най-малко 94 000 приложения от магазина си в Китай тази година.
Google не е засегнат, тъй като устройства с Android, продавани в страната, не използват неговия Play Store, а местните пазари вече са предприели свои собствени стъпки, за да бъдат съвместими.
Снимка: Unsplash
Виж още: Това са най-добрите приложения в App Store за 2022 г.