Според данни от пазарни проучвания доставките на Mac в Западна Европа са намалели с 22.8% през последното тримесечие на миналата година. Това е свързано с вчерашния доклад на веригата за доставки, според който Apple впоследствие е спряла производството на чипа M2 за цели два месеца. Това е първият път, в който компанията предприема подобни действия по отношение на чип от сегашното поколение.
Тенденцията датира още от последното тримесечие на 2021 г., когато този показател отчете спад до 7.74 млрд. долара, докато отчетените през през 2020 г. стойности бяха 10.85 млрд. долара.
Тогава главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук коментира "трудната" ситуация, като отбеляза, че високите продажби на М1 през 2021 г. означават по-ниско търсене на машини М2, както и че индустрията за персонални компютри се свива.
Но докато новината не беше добра за Apple, тя беше още по-лоша за най-продаваните марки персонални компютри.
Данните на Canalys показват, че пазарът на персонални компютри като цяло се е сринал с огромните 38.5%. Всички изброени големи марки персонални компютри са пострадали дори повече от Apple.
Според Canalys има три причини за спада:
Първо, по време на пандемията се наблюдаваше драстично увеличение в търсенето, като осем последователни тримесечия доставките бяха по-високи от средните. Това се дължеше на комбинация от нуждата от по-добри настройки за работа от дома и повишения дял на домашно забавление. Това означава, че пазарът на практика е бил наситен, като голям процент от потребителите и бизнеса са имали сравнително нови персонални компютри, които няма да се нуждаят от подмяна в продължение на няколко години.
Второ, настоящият икономически климат се характеризира с висока инфлация и съкращения. Реалната покупателна способност на повечето потребители е намаляла значително, а други са изправени пред несигурно бъдеще, което намалява потребителските разходи за скъпи луксозни стоки.
И накрая, повишаването на лихвените проценти оскъпява лизинга на персонални компютри за предприятията наред с общото намаляване на разходите в условията на трудна икономика.
Новините за Apple бяха по-добри по отношение на iPad, където доставките не се промениха, докато повечето други марки отбелязаха значителен спад. Очаква се тенденцията да се запази, като темпът през 2022 г. ще е по-нисък - с около 7%, а не с 21%. Прогнозата очаква връщане към растеж чак през 2024 г.
Снимки: Unsplash
Виж още: Как вашият стар Mac да не попадне на боклука?