Facebook банна маркетингова компания, която е използвала кампаниите на социалната платформа за дезинформация. Според Facebook мрежата „произхожда от Русия“, но е свързана с Fazze, дъщерно дружество на регистрирана във Великобритания маркетингова фирма, която оперира от Русия. Компанията е имала 65 фалшиви акаунта във Facebook и 243 акаунта в Instagram и освен на тях е разчитала и на инфлуенсъри да проведат две „кампанийни вълни“ против ваксинирането срещу Covid-19. „Първо през ноември и декември 2020 г. мрежата публикува мемета и коментари, в които се твърди, че ваксината AstraZeneca Covid-19 ще превърне хората в шимпанзета“, пише в разследващият доклад. „Пет месеца по-късно, през май 2021 г., се поставя под въпрос безопасността на ваксината Pfizer, като публикува предполагаемо хакнат и изтекъл документ на AstraZeneca.“
Facebook не спекулира кой е наел Fazze или какъв е мотивът им, но ръководител на специализирано звено към социалната мрежа Ben Nimmo отбелязва, че дейността „съвпада приблизително с времето, когато регулаторните органи и някои от целевите държави обсъждат разрешение за извънредни ситуации за всяка ваксина“. Nimmo добавя, че кампаниите не са била особено силни и е имало само няколко платени публикации, които са били уловени навреме. Според New York Times именно инфлуенсърите са разкрили, че Fazze са предложили да им платят, за да „твърдят, че ваксината Covid-19 на Pfizer е смъртоносна“. Facebook се нарежда до останалите социални мрежи в борбата срещу дезинформация и този проблем, особено в ситуация на световна пандемия продължава да има множество решения, нуждаещи се от постоянен мониторинг. Но щом са се захванали с този бизнес, явно ще трябва да се справят и с подобни предизвикателства.
Снимки: Unsplash
Виж още: Най-голямата социална мрежа за лекари се оказа развъдник на COVID конспирации