Светът на изкуството е изпълнен с интригуващи истории, като една от най-уникалните е свързана с феноменалното творение на Рембранд “Ротата на капитан Банинг Кок”, по-известна като “Нощна стража”. Освен че по време на създаването й тя не е получила заслуженото “одобрение”, картината е преживяла нещо още “по-жестоко” през 1715 година: при преместването й от сградата на Гилдията на стрелците с аркебузи в Кметството в Амстердам от нея са били отрязани панели с различни размери от три от страните й. Решението тогава е било взето поради баналния факт, че картината била “прекалено голяма”. Още по-нехайното е, че самите отрязъци са изгубени. Дори в този си вид размерите й са впечатляващи: дължина от 4.5 м, височина 3.8 м и тегло 337 кг. Шедьовърът днес се смята за символ на Златния век на Амстердам, ето защо през 2019 Rijksmuseum, където картината се помещава, предприема многогодишен проект за възстановяването на пълния вид на произведението. Проектът е оценен на няколко милиона долара и носи кодовото име “Операция Нощна стража”.
Първоизточникът на идеята е експертът Erst van der Wetering, а екипът начело с Rob Erdmann използва копие на оригиналната картина от XVII век, приписвано на художника Gerrit Lundens, и изкуствен интелект, за да осъществят трудоемката задача. На въпроса, защо се разчита на изкуствен интелект, отговорът е доста простичък: във всеки случай ще се вижда почеркът на художника довършител, а идеята е коренно различна. Всъщност това се вижда и от копието на Lundens: освен че размерите му са значително по-малки, не е сигурно до каква степен той е вложил своите стилови възгледи. За да бъдат разрешени тези загадки, са създадени три невронни мрежи: първата за идентифициране на общи детайли; втората с инструкции за възстановяване, които да послужат за третия етап, в който са се включили и специалисти от художествени академии. Резултатът беше отпечатан върху платна и прикрепен към оригиналната “Нощна стража”. Панелите не докосват картината, като дори самият Rob Erdmann признава, че това е доста “смела” инициатива, която ще продължи само 3 месеца. Оригиналът от своя страна ще трябва да премине процедура по реставрация, защото освен през 1715 година, през 1975 година също е претърпяла няколко “прореза”, а през 1990 година е била напръскана с киселина. Определено картина с тежка съдба.
Снимки: RIJKSMUSEUM/REINIER GERRITSEN
Виж още: Петиции искат Джеф Безос да изяде Мона Лиза и да не се връща на Земята