Въпреки че във всички интервюта Марк Зукърбърг се стреми да ни убеди, че метавселената е бъдещето, към което всички (съзнателно или не толкова) се стремим, някои анализатори усещат леко отстъпване в иначе категоричните позиции на CEO-то.  
Седмицата, а и предходните няколко месеца (да не кажем и година) бяха доста тежки за Meta, която загуби повече от половината от стойността на акциите си до ноември 2022 г. Към момента ситуацията изглежда стабилизирана - предимно от финансова гледна точка заради няколкото кръга от съкращения, по време на които броят на освободените служители нарасна до 21 000. Въпреки че този подход не може да попадне в категорията с постиженията, в една своя публикация Зукърбърг прогнозира, че 2023 ще е "Година на ефективността".  
Като част от тази нова стратегия Зукърбърг изглежда леко се отклонява от инвестирането в метавселената. В изявление до служителите и обществеността главният изпълнителен директор заявява, че инвестирането в изкуствен интелект сега е негов основен приоритет. Изявлението му е недвусмислено по отношение на приоритетите на компанията. 
"Най-голямата ни инвестиция е в развитието на AI и вграждането му във всеки наш продукт", казва той в публикацията в блога. 


Както знаем, компанията не е спирала да отделя внимание на този тип подход през последните няколко години: настоящите ѝ продукти трудно биха имали съвременния си облик без съответния тип механизми. Преди повече от година компанията обяви и изграждането на суперкомпютър, който в крайна сметка ще работи с 16 000 графични процесора Nvidia A100 за центрове за данни. Но някои смятат, че превръщането на AI в инвестиция номер едно на компанията от страна на Зукърбърг изглежда е завой от метавселената. Интересното е, че Зукърбърг си запази правото все пак усилията в тази посока да продължат: "Нашата водеща работа по изграждането на метавселената и оформянето на следващото поколение изчислителни платформи също остава централна за определянето на бъдещето на социалната връзка".
Тогава къде е голямата промяна? Основната разлика идва от това, че Meta явно ще насочат капацитета си към генеративния AI. Системите с големи езикови модели (LLM) могат да интерпретират подкани и да предоставят добре аналзирани резултати - всичко, което превърна ChatGPT и други подобни системи в "диамантите" на технологичния бал. Другата промяна е, че явно компанията се стреми да интегрира тези системи с изкуствен интелект в продукти, насочени към клиентите, вместо просто да работят във фонов режим.   
В един любопитен случай, свързан с времето, Meta пусна своя голям езиков модел, наречен LLaMA (Large Language Model Meta AI). За разлика от ChatGPT и версията, използвана в Bing, той не е предназначен за обикновени потребители. Вместо това той е предназначен за изследователи на ИИ.  
"LLM са показали многообещаващи резултати при генерирането на текст, провеждането на разговори, обобщаването на писмени материали и по-сложни задачи като решаване на математически теореми или предсказване на протеинови структури", добави Зукърбърг. По-рано компанията пусна и чатбот, наречен BlenderBot 3.  
Ако Meta в крайна сметка се отклони от метавселената и се насочи към изкуствения интелект, едва ли ще има много недоволни. Компанията е наляла милиарди долари в изследвания на виртуалната реалност, без да има впечатляващи резултати за демонстрация. Само през 2021 г. подразделението Reality Labs погълна 10 млрд. долара. Meta Quest е най-популярното VR устройство, но Horizon Worlds не изглежда да се радва на голяма популярност.  

Снимки: Unsplash

Виж още: Meta планира да създаде двойник на Twitter