Покачващите се цени карат потребителите навсякъде да намаляват разходите и дори приложенията за смартфони не са имунизирани от въздействието на този финансов натиск. За щастие има много фантастични безплатни приложения за Android, от които да избирате, но разработчиците, които се стремят да осигурят приходи от софтуера си, изпитват затруднения. Годишният доклад за състоянието на мобилните устройства от аналитичната фирма data.ai, известна преди като App Annie, току-що разкри, че разходите за приложения и микротранзакции (IAP) са намалели за първи път през 2022 г., но въпреки това хората използват приложения повече от преди.
Данните за разходите на потребителите, събрани във всички магазини и платформи за приложения за смартфони, включително App Store на Apple и тези, фокусирани върху китайския пазар, подкрепят идеята, че макроикономическите фактори намаляват количеството средства, които отделяме за мобилни приложения. За първи път в историята на смартфоните общите разходи за приложения намаляха на годишна база с 2% през 2022 г. до 167 милиарда долара.
Приложенията, които не са свързани с игри, всъщност отбелязаха увеличение на приходите от 6% (на годишна база) до общо 58 милиарда долара през 2022 г. основно благодарение на най-големи категории печеливши: социалните мрежи и приложенията за стрийминг. Игрите бяха основният фактор за общия спад, тъй като разходите за приложения в този сегмент паднаха с 5% до 110 милиарда долара. 1419 приложения за игри събраха приходи от 10 милиона долара през 2022 г., подобно на 1433, които достигнаха този праг през 2021 г. Но само 224 преминаха границата от 100 милиона долара, което представлява спад от 4% на годишна база. Едва 10 игри пък имаха приходи над един милиард долара, спад от 15 миналата година.
Докладът рисува много по-розова картина на тенденциите за изтегляне на приложения през 2022 г. Изтеглянията на игри надхвърлиха границата от 90 милиарда през 2022 г., което е с 8% повече на годишна база, докато изтеглянията за всички други типове приложения се повишиха с 13% на годишна база до рекордните 165 милиарда. Симулационните заглавия доведоха до нарастване на игрите, докато изтеглянията на приложения бяха увеличени от предложения в категорията за лични финанси, като приложения за заеми, приложения за награди и средства за проследяване на разходите. Интересното е, че свързаните с крипто приложения изтегляния са спаднали с 55% през последната година (за разлика от стойността на самите тези активи).
Като оставим настрана изтеглянията и финансовата статистика, докладът на data.ai също така показва, че хората са прекарали колосалните 4.1 трилиона часа, използвайки мобилни приложения през 2022 г., което е с 9% повече от 2021 г. На по-подробно ниво – хората прекарват пет часа на ден в мобилни приложения – приблизително една трета от ежедневните часове на будност на средния човек и 3% повече време от средното за миналата година. Това изглежда е глобална тенденция, тъй като потребителите в много от 10-те най-добре анализирани пазара са използвали средно над пет часа на ден.
И така, къде са прекарвали цялото си време потребителите на смартфони? Хората са отделили 35.8% от вниманието си на социални мрежи и приложения за комуникация като WhatsApp, Facebook, Twitter, Discord и дори Google Phone. Развлекателни приложения като YouTube, TikTok, Netflix и Spotify са изяли 33.9% от времето на потребителя. 15.7% от времето е прекарано в различни по-малки категории приложения, докато останалите 14.6% са използвани в приложения за производителност като Chrome, Google Maps и скромното приложение Clock.
Instagram детронира TikTok като най-изтегляното заглавие за изминалата година, но приложението за кратки видеоклипове запази класацията си за най-високи приходи и стана единственото приложение освен Tinder, което записа над 6 милиарда долара разходи през целия живот. Facebook остава безспорен шампион по задържане на най-активните месечни потребители (MAU) въпреки многобройните конкурентни социални медийни платформи, които ги примамват. Всъщност останалите четири най-добри приложения по задържане на MAU също са всички собственост на Meta: Instagram, Facebook и WhatsApp.
Като се имат предвид всички тези неща, това все още беше доста солидна година за мобилни приложения, особено в сравнение с други пазари на фона на продължаващата финансова несигурност. Икономиката на приложенията продължава да се развива и да се адаптира към променящото се потребителско поведение и със сигурност очакваме тя да продължи да расте през следващите години. Разработчиците и компаниите просто ще трябва да бъдат в крак с най-новите тенденции и потребителски предпочитания, за да останат конкурентоспособни.
Снимка: Unsplash
Виж още: Тези телефони ще загубят поддръжката на WhatsApp през 2023 г.