Това, че Lamborghini кръщават свирепите си спортни коли на легендарни бикове, не е новина. Въпросният Veneno влиза в историята през 1914 г., когато губи битката със също толкова известен матадор – Хосе Санчес Родригес. Можем да бъдем сигурни, че нито бикът, нито матадорът са подозирали, че легендата им ще вдъхнови една от най-невероятните коли.

Текст: Слави Славчев

 

Всъщност почти сигурно е, че няма да се докоснете до тази легенда на живо – едва ли ще имате късмета да засечете някъде една от само трите бройки. А когато серията е малка, цената директно излита в облаците. Затова спокойно можем да наречем Veneno супер ексклузивна хиперкола дори на фона на флаг­маните на Ferrari и McLaren по простата причина, че La Ferrari и P1 са си направо достъпни в сравнение с 3.12-те милиона евро, които струва Lambo-то. Всъщност това няма никакво значение, защото, както можете да се досетите, трите екземпляра отдавна си имат собственици. Освен това цената е нещо относително, когато говорим за толкова уникално техническо произведение.

 

6.5-литровият V12 от Aventador е форсиран до 750 к.с. и изстрелва колата от покой до 100 км/ч за 2.8 секунди.

 

Форми, които спират дъха

Колкото и да сме закалили погледа със страхотните суперколи през последните години, всяко зърване на Veneno директно блокира сетивата ни. В хубавия смисъл на думата – така че да изпитаме несравнимото вътрешно удоволствие, каквото само нещо невиждано може да ни даде. Жестоките ръбести форми са изработени, да, познахте, от карбон. Тяхното предназначение е много просто – възможно най-ниско тегло и възможно оптимална аеродинамика. Многото крила не са просто show-off, а вършат своята отговорна работа при борбата с насрещния вятър. Голямото внимание, което е отделено на пътя на въздуха, си личи по сериозния заден дифузьор, регулируемото крило, големите отвори за въздух в предната част и върху предния капак. Изобщо не е трудно за различите Veneno дори от неговите расови предшественици. Y-образните фарове, уникалните джанти и „акуловата“ перка в задната част веднага ще ви помогнат. Както може да се очаква от Lamborghini, интериорът е не по-малко футуристичен. Venеno има чисто нови уреди, а дори седалките изглеждат като изпратени от бъдещето.

 

Коне...
Стотици коне под капака

Точно 750. Хубаво, кръгло и респектиращо число. За осигуряването им се грижи доработен двигател с 12 цилиндъра и обем 6.5 литра от размекващия коленете Aventador. Както подобава на такъв изтребител, тук се разчита на задвижване на четирите колела през 7-степенна автоматична скоростна кутия. Едва ли мозъкът ви ще се справи с отброяването на секундите, в които Venеno ускорява от място до 100 км/ч, защото те са само 2.8. За сметка на това, ако броите бързо, може да успеете да сметнете колко други коли сте изпреварили до достигането на максималната скорост от забележителните 355 км/ч.

 

За най-екстремните се предлага и откритата версия Veneno Roadster, a употребата на карбон е свалила общото тегло до 1450 кг. Закритата версия се отличава с цветни акценти в зелено, бяло или червено.

 

 

А още по-хубаво без покрив!

Не съм сигурен колко луди хора биха искали да се повозят в Lamborghini Veneno без покрив, но явно има достатъчно такива, защото през тази година компанията показа и версията Roadster. Всъщност лудите са между 9 и 18 души, защото ще бъдат произведени само 9 открити версии. Освен очевидната липса на таван те ще се различават от трите си първообраза и по джантите, по червения цвят, както и по цената – съвсем закономерно тя е мааалко по-висока – 3.3 милиона евро, почти по джоба на последния български тото милионер.