Текст: Мирослав Христов.

Само година след представяне на Gran Turismo от Maserati отново напомниха за себе си по подобаващ начин и изненадаха конкурентите и почитателите си. Новото Maserati Gran Turismo S, което дебютира на изложението в Женева, стана повод отново да се заговори за марката и респективно да й бъде отдадено необходимото уважение.

В основата на S-версията добре познатите форми и пропорции на Gran Turismo са запазени, като този път по-специално внимание е обърнато на отделни елементи във външния вид - страничните спойлери, 20 гуми, монтирани на нови седем лъчеви алуминиеви джанти и т.н. Тези малки, но необходими промени от своя страна допълнително обогатяват оригиналния дизайна (дело на Пинифарина), като придават на автомобила една по-агресивна визия успешно съчетана с отличната аеродинамика. Традиционно и логично при новата версия са запазени и всички отчетливи и характерни за марката символи и елементи, такива като голямата емблема тризъбец на предната решетка и задните колони, страничните прорези в калниците и разбира се плавните линии с елегантния външен вид.

Отвътре Maserati Gran Turismo S предлага нов дизайн на седалките и централната зона, скъпи и качествени материали и прецизна ергономика. Една от промените е засегнала перата разположени зад волана за избор на предавки, които са с нова форма.

Две са основните технологични новости, по които Maserati Gran Turismo S се отличава от стандартната версия. На първо място това е 4,7 - литровия (4691 ccm) V8 двигател с мощност от 323 кВт (433 к.с)/ 7000 об. /мин и максимален въртящ момент от 490 Нм/4750 об. /мин. Това е класически двигател с 4 клапана на цилиндър, хидравлични повдигачи и с две цилиндрови групи разположени под ъгъл от 90 градуса една спрямо друга. Това е същият двигател, който се използва и от Alfa Romeo 8C Competizione. С него Maserati т о може да ускори от 0 100 км/ч за 4,93 секунди и има максимална скорост от 295 км/ч. Новият двигател покрива изцяло европейския Evro 5 и американския LEV2 стандарти за отделени емисии.

Само за сравнение тези параметри при Maserati Gran Turismo са - двигател 4,2-литра, 298 кВт (405 к.с)/ 7100 об. /мин и максимален въртящ момент от 460 Нм/4750 об. /мин. Максималната скорост е около 285 км/ч, а ускорението от 0-100 км/ч е 5,2 секунди.
Другата новост е автоматичната шестстепенна MC-Shift роботизирана скоростна кутия, комбинирана със сух двудисков съединител. При нея превключването на предавките е в рамките на 100 милисекунди, а необходимото време за избор на предавка е 40 милисекунди.
В обновената версия е запазена и традиционната за марката компоновка двигател отпред със скоростна кутия на задната ос, обединена с диференциал. Тази схема на разполагане на основните елементи спомага да се постигне едно балансирано - почти равно разпределение на теглото на автомобила между предната (48%) и задната (52%) ос. Един показател, по който Maserati Gran Turismo S е уникален в класа си.

Интерес представлява и новата специално проектирана спортна изпускателна система. Тя се състои от две отделни за всяка цилиндрова група изпускателни тръби с катализатори, обединени в централен заглушител. Следват пневматични байпасни клапани, който се контролират от компютъра на двигателя и са разположени преди задните заглушители. Байпасите могат да се контролират от водача чрез бутона Sport разположен на централната конзола.
Използването на тези два нови технически елемента са позволили на Maserati Gran Turismo S да се превърне в един по-динамичен, впечатляващ и агресивен автомобил на пътя.
[/b]
Както подобава на един истински спортен автомобил всички елементи, които имат отношение към безопасността на пътниците са грижливо подбрани и на необходимото високо ниво. Gran Turismo S разполага с шест въздушни възглавници, адаптивни ксенонови светлини, като за подпомагане на контрола върху динамиката на автомобила спомага специално разработената от фирмата - Maserati Stability Programme (MSP), която е обединена със стандартните ABS и EBD системи.
Двойните вентилирани спирачни дискове са изработени от алуминий (главината) и стомана. Спирачните апарати са шест бутални, като самите бутала са с различен диаметър. Тези компоненти позволяват на Maserati Gran Turismo S да има [b]само 35 метра спирачен път от 100 - 0 км/ч.
Автомобилът се предлага в 9 цвята, като 7 от тях са металик.

Пред Maserati Gran Turismo S ще седи отговорната задача да представи модела в една нова по-атрактивна, остра и динамична страна, която ще допадне на определена група от хора, която уважава марката, но желае същевременно и повече емоции от нея.

Тагове: