В края на април е време за равносметки и тези на Meta не са особено изненадващи. В отчета си за приходите за първото тримесечие Meta съобщи, че звеното ѝ Reality Labs, което е натоварено с изграждането на технологиите за виртуална и добавена реалност за футуристичната метавселена, е регистрирало оперативна загуба от 3.99 милиарда долара. За този период генерираните приходи са в размер на 339 милиона долара, което е незначителна сума за компания, която получава десетки милиарди долари на тримесечие от продажби на реклама. За сравнение през предходното тримесечие беше отчетена загуба от 4.28 млрд. долара, като приходите са били в размер на 727 млн. долара. За цялата минала година Reality Labs регистрира оперативна загуба от 13.72 млрд. долара при 2.16 млрд. долара продажби, което подчертава, че технологиите за VR и AR все още не са достигнали до масовия потребител.
Въпреки големите загуби в инвестициите си в метавселената главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг не пропусна да каже на инвеститорите, че не прави обратен завой в посока AI. По-скоро той вижда AI като технология, която работи в тандем с метавселената.
"Създаде се мнение, че по някакъв начин се отдалечаваме от фокусирането върху визията за метавселената, така че искам да кажа предварително, че това не е точно", каза Зукърбърг. "Фокусирали сме се върху AI и метавселената и ще продължим да го правим."
Как можем да тълкуваме това? От една страна, Зукърбърг ясно подсказва, че все още не можем да очакваме Reality Labs да започне рязко да генерира приходи. От друга страна, присъствието на AI в концепцията е един вид успокоение за инвеститорите, които се опасяват, че метавселената може и да не достигне обещаните резултати нито в близко, нито в далечно бъдеще.
Зукърбърг продължи в посока AR:
"Нашето виждане за очилата AR включва операционна система, ориентирана към AI, която според нас ще бъде в основата на следващото поколение компютри."
Това изречение също беше изненада, понеже много анализатори залагаха, че заради големия процент съкратени служители AR проектите са останали в миналото. Новото изказване обаче означава, че метавселената, AI и AR ще обединят усилия в една посока. Зукърбърг повтори още веднъж, че "изграждането на метавселената е дългосрочен проект, но основанията за него остават същите и ние продължаваме да се ангажираме с него".
Но защо изказването беше прието положително? В крайна сметка Meta отчете 3% ръст на приходите на годишна база, като част от този ръст беше отдаден на по-високата ангажираност в Reels. Оказва се, че откакто е активна услугата (която е алтернатива на TikTok), времето, прекарано в Instagram, се е увеличило с 24%. "Reels също така продължават да стават все по-социални, като хората споделят Reels повече от 2 милиарда пъти всеки ден, удвоявайки се през последните шест месеца" - беше обобщено по време на срещата. Според Зукърбърг не трябва да се подценява и ролята на AI - той похвали инвестициите на Meta в изкуствен интелект, които са помогнали за прокарването на видеоклиповете на Reels до потребителите.
"Инвестициите ни в системи за препоръки и класиране допринесоха за много от резултатите, които виждаме днес в нашата система за откриване, Reels и рекламите."
Зукърбърг обяви 2023 г. за "година на ефективността", но в същото време се спекулира, че броят на съкратените служители ще достигне 21 000.
Снимки: Unsplash
Виж още: Ще се превърне ли Meta в MetAI?