В продължение на години Meta прокарваше розово виждане за бъдещето на човешкото общуване, в което хората - представени от разнообразни аватари - работят, играят и пазаруват заедно в завладяващи цифрови светове, достъпни чрез устройства, работещи с виртуална реалност.
Това, което компанията не е споделяла, е, че плаща раздути заплати на програмистите, за да превърнат тази визия в реалност. Според запознати, които са говорили при условие за анонимност пред The Washington Post, програмистите, способни да създават игри, приложения и технологии, задвижвани от виртуална реалност, могат да получат общо възнаграждение от 600 000 долара до пакети, достигащи 1 милион долара.
Компанията - майка на Facebook, "плаща значително повече от много компании за игри", казва главният изпълнителен директор на Andiamo Патрик Макадамс, чиято фирма набира технологични таланти за големи и малки компании. "Няма да е преувеличено, ако кажа, че общото им възнаграждение е двойно или повече от двойно по-голямо от това, което ще получите в голяма компания за игри."
"Не е ненормално да е над 500 000 долара", казва Макадамс, който добавя, че най-високите пакети често се присъждат на висококвалифицирани разработчици или ръководители на технически екипи.
Впечатляващите компенсационни пакети са само малка част от многомилиардната инвестиция, която компанията прави, за да изгради метавселената - привидно реалистични компютърно генерирани пространства, в които потребителите взаимодействат помежду си. Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг твърди, че шломевете с виртуална реалност, очилата с добавена реалност и множеството съответни програми ще се превърнат в следващата голяма компютърна платформа, която в крайна сметка ще замени част от личното общуване. През 2021 г. компанията промени името си от Facebook на Meta, за да отрази тези амбиции.
Но високите заплати и дългосрочните инвестиции на Meta в метавселената идват и на фона на трескав стремеж за ограничаване на разходите в разрастващата се компания. Миналия месец тя обяви плановете си за съкращаване на 10 000 служители като част от продължилите месеци усилия за преструктуриране на гиганта в областта на социалните мрежи. Тези съкращения последваха 13-процентното намаление на работната сила, което компанията направи през ноември, когато съкрати 11 000 работни места за първи път в историята на компанията.
Зукърбърг нарече 2023 г. "годината на ефективността", тъй като обеща да намали процента на средния мениджмънт и да ограничи излишните проекти.
Бивши служители по човешките ресурси на Meta казват, че необичайно високите заплати на разработчиците, които създават продукти за виртуална реалност, са част от по-широка тенденция, при която компанията е готова да надхвърли разходите на конкурентите, за да привлече най-добрите таланти за широк кръг от работни места.
Meta, чийто бизнес до голяма степен разчита на цифровата реклама, се опитва да преодолее сериозни икономически предизвикателства. Компанията се сблъсква със засилващата се конкуренция по отношение на привличане на потребители от страна на нови съперници като мрежата за кратки видеоклипове TikTok. Новите правила за защита на личните данни на Apple, войната в Украйна и нарастващата инфлация създадоха нестабилност на пазара, което накара някои рекламодатели в областта на цифровите технологии да намалят разходите си.
Снимка: Unsplash
Виж още: Meta сподели AI модел, който може да открива невиждани до този момент обекти