Месец след като новият главен изпълнителен директор на „Теленор България“ Джейсън Кинг влезе в длъжност, той внесе малко повече яснота в бъдещето на телекома. Операторът ще се концентрира върху изграденото досега, като проучва различни възможности за развитие на нови услуги и продукти. „Теленор България“ е с нов собственик от началото на август, след като едноименната норвежка група продаде активите си в Централна и Източна Европа на чешкия фонд PPF Group за 2.8 млрд. евро. По думите на Кинг плановете на новия собственик за българското дружество са дългосрочни, но не посмя да влезе в детайли.
„Целта ни в краткосрочен план или в порядъка на три години е да изградим устойчив и стабилен бизнес“, коментира Кинг при представянето му пред журналисти. Според него перспективата на българския телеком пазар е сравнително добра – пазарът е стабилен, макар и чувствителен на тема цена. Той допълни, че според различни прогнози секторът в страната ще продължи да отчита растеж, който ще бъде между 2% и 4% годишно през следващите няколко години.
Приоритетите
При бизнеса с крайни потребители ключово за „Теленор България“ ще е задържането и привличането на дългосрочни абонати. Компанията планира да се съсредоточи в предоставянето на нови възможности и оферти при закупуването на устройства за настоящи и бъдещи клиенти. Кинг не конкретизира точно какви ще бъдат те, но през следващите месеци ще видим първите стъпки в тази посока. Интересни са някои елементи, които допълнително ще трябва да се изчистят след продажбата, които бяха част от централизираната политика на Telenor Group. Сред тях са мобилното приложение My Telenor и облачната Capture. Кинг отговори, че още се проучва и оценява кой вариант ще бъде по-ефективен и разумен откъм разходи. Вариантите, които се обсъждат, са лицензиране на досегашните услуги на Telenor или разработване на собствени, които да ги заменят.
Кинг призна, че към момента българският оператор изостава по отношение на предоставянето на качествен онлайн магазин спрямо останалите конкуренти, но допълни, че имат желанието да развиват активно този канал за връзка и продажби към потребителите.
Търсят се партньори
Кинг вижда доста голяма перспектива по отношение на бизнес услугите в България като източник на допълнителен растеж. За разлика от норвежците, които предпочитаха да развиват собствени решения и предложения, новият собственик ще разчита предимно на партньорства. Затова е ключов елемент намирането на компании, които да предоставят услугите на едро под бранда и пакетите на „Теленор България“. Този подход ще се използва за почти всеки потенциално нов сегмент, в който операторът може да навлезе. От фиксирани, през финансови услуги, до предоставянето на повече съдържание. За последното Кинг обяви, че все повече дигитално съдържание ще излиза от компанията към потребителите в следващите една-две години.
„Важно е да работим по посока развиването на съдържание, защото това е област, която тепърва се развива в България“, коментира Кинг. „Ние ще го развиваме с партньори, както сега например правим с HBO“, допълни той.
За предоставянето на фиксирани услуги ситуацията е идентична – „Теленор България“ в момента работи с няколко (неназовани) оператора за предоставянето на подобни към бизнес клиенти и води преговори с различни компании за развиването на този сегмент. Всичко е въпрос на преговори и при потенциални разговори с виртуални мобилни оператори (т.нар. MVNO). По темата с MVNO Кинг коментира, че в Европа е нормална практика да съществуват такива дружества, но всичко зависи от различни фактори, включително регулаторни и търговски.
Още е рано за ребрандиране
Друг доста ключов въпрос е дали след продажбата българският оператор ще смени името и цялата си корпоративна идентичност. Кинг обяви, че PPF е получила лиценз за използването на бранда „Теленор“ за поне две години и поне през този период най-вероятно няма да се случи смяната на марката. Тепърва ще се правят оценки дали операторите, които контролира чешкият фонд, да бъдат обединение под бранда O2 или някой друг, както и съществува възможността за продължаване на лиценза за ползване на „Теленор“. Възможно е в бъдещ момент да се наложи и смяна на IT системите, като CRM и билинг програми, но към момента няма сигнали за подобно нещо.
По отношение на развитието на технологии за 5G Кинг коментира, че още е прекалено рано в България да се говори за подобен тип мобилни мрежи и решения. Според него операторите още не са напълно развили капацитета на 4G мрежите си, за да могат да минат на следващото ниво. Той посочи, че има и други независещи от компаниите препятствия, като например достатъчно налични радиочестоти. Позицията на „Теленор България“ по последните се променя от „искаме търг“ (основното послание при норвежците) към „равномерно разпределение на спектъра между трите оператора“ (сега по Кинг). По думите на Ирина Василевска, главен директор „Корпоративна политика“, все още продължават обществените обсъждания за доразпределяне на останалите свободни 2х10 MHz ленти в апетитния спектър от 1800 MHz.