Развитието на онлайн и мобилните технологии преобърнаха начина, по който пазаруваме. Все по-малко прибягваме до традиционния физически магазин, като се ориентираме да избираме и поръчваме през интернет. Тенденциите в търговията на дребно далеч не опират само до е-пазаруването. Трансформацията на сектора на търговията на дребно и маркетинга чрез новите технологии са основни теми в тазгодишното издание на Dentsu Digital Camp, за което можете да се запишете отсега на сайта на събитието. Представяме ви Топ 5 тенденции в сферата на иновациите и търговията на дребно за 2018 г. на консултантската фирма Carat.

Amazon Go

1. Сливане между онлайн и традиционно пазаруване

Независимо че е-търговията заема все по-голяма част от живота ни, тя няма напълно да замени ходенето до физическите магазини. Поне не във всички случаи. Водещите компании и в двете сфери разбират напълно това. Така например Amazon придоби веригата магазини Whole Foods, с което вече онлайн компанията покрива всички големи канали за търговия и ги комбинира. В същото време големите вериги придобиват по-малки интернет търговци на дребно в стремеж да могат да предоставят конкурентна услуга в областта на е-пазаруването и как може да допълни традиционния бизнес. Въпросът е не дали границите между физическата и онлайн покупка напълно ще се размият, а кога.

2. Дигитализация на промоциите и лоялните програми

Много компании предлагат различни игри и промоции онлайн, особено чрез навлизането им в социалните мрежи. Следващата стъпка е сливането на традиционните физически награди и стимули за покупка с виртуалното пространство. Вече има редица мобилни приложения, които позволяват на потребителите автоматично да събират отстъпки или ваучери. Някои от тях имат директна връзка с кредитните карти или банковите сметки.

3. Гласов интерфейс

Писането скоро ще е в миналото, поне така смятат от Carat. Наличието на все повече устройства, които поддържат гласови асистенти и могат да се управляват чрез реч, ще промени напълно начина, по който търсим различни неща. Било то информация за концерт или за определен продукт. Затова в момента водещите брандове се опитват да оптимизират своето съдържание, така че да може да излиза в резултатите от подобно гласово търсене. Както в момента правят, за да им излизат техните продукти или услуги по-напред в Google.

4. Навлизане на добавената реалност

Новините, че добавената реалност (AR) ще промени света на маркетинга и търговията, ни заливат през няколко години. Задава се следващата вълна, в която дейно участие може да вземе Google (Microsoft и Apple също може да се включат) с техните Google Lens, които позволяват на потребителите да оставят виртуални коментари на физически места. Защо да търсиш обратна връзка, когато можеш да я видиш на живо, преди да влезеш в някой ресторант. Което ще постави и писането на фалшиви ревюта на нови висоти, особено след материала на VICE за създаването на несъществуващ ресторант в Лондон, който достига до първо място в Trip Advisor.

5. Блокчейн (blockchain)

Тук влизат две неща: от една страна е манията по криптовалутите в момента, а от друга – технологията, която седи зад тях (т.нар. blockchain). В първия случай вече има компании, които брандират собствени критповалути, които да предлагат като промоции на своите потребители. Пример е Burger King, който създаде Whooper Coin в Русия – виртуална валута, която може да се събира чрез мобилно приложение и да дава различни бонуси. Второто и по-важно измерение е реално технологията blockchain, върху която може да се създава различно съдържание, включително и приложения. Тя позволява да се събира криптирана информация от различни, независими елементи в дадена мрежа. В Китай например използват приложение, базирано на blockchain, да се проследи прясна храна от фермите до рафтовете на магазина. Което повишава доверието на клиентите към нея.