Текст: Мирослав Христов.

Съвременният автомобил и безопасността на пътя. Зад тези взаимно свързани понятия седят стотици часове в напрегнат труд, изследвания и безкрайни опити на инженерите и изследователите в лабораториите и по полигоните на автомобилните производители. Безопасността на съвременният автомобил, без значение от марката е един от ключовите фактори от който зависи присъствието му на пазара и бъдещето му развитие.

През последните години сме свидетели на преките многомилярдни инвестиции в автомобилната безопасност от страна на производителите, създаването на много нови и работещи системи и решения, което логично води и до сериозния напредък в тази област.

Поредното доказателство за сериозното отношение на автомобилните производители към безопасността и пряко свързаните с нея разработки дойде от Германия с пускането в експлоатация на новия суперкомпютър за виртуална симулация на катастрофи и пътни инциденти от изследователското поделение на Audi - AARU (Audi Accident Research Unit). Тази важна стъпка ще даде възможност за по-прецизното и реално симулиране, а в последствие и база за допълнителното изследване на специфичните ситуации, поведението на различни конструктивни елементи и т.н.
Благодарение на тези симулации ще могат да се взимат най-правилните конструкторски и инженерни решения, което от своя страна ще допринесе за повишаване на безопасността при всеки нов модел. В момента според високите стандарти за безопасност на компанията всеки отделен модел или компонент от неговата конструкция преминават през не по-малко от 1000 симулации седмично по време на 48-месечния цикъл на разработка и изпитания. По този начин още преди да е изработен самия прототип на модела той има няколкостотин симулации, благодарение на които са направени нужните конструктивни промени. Всичко това в края на краищата спестява време и пари.

Клъстърът на новия суперкомпютър се базира на Intel архитектура и включва 320 сървъра (HP ProLiant BL460c) с 15 терафлопа (1 терафлоп се равнява на 1 трилион операции с плаваща запетая в секунда) изчислителна мощ. Охладителната система на новия суперкомпютър консумира 25% по-малко енергия (~86 киловат) от типичната консумация за подобен род изделия, а екипът, който е конфигурирал цялата системата е успял да спести около 30% от пространството необходимо при изграждането на подобна структура. Производителността на суперкомпютъра дава възможност за пресъздаване на около 5000 произволни симулации ежеседмично, без значение от тяхната сложност.

Виртуалната симулация ще позволи да се разработят нови конструктивни решения, които да отговорят до голяма степен на изискванията на потребителите. Не на последно място новият суперкомпютър ще спомогне да се повиши безопасността на новите компоненти с марката, както и да се запази високото качество на всички продукти на Audi.

През миналата година от Audi са продали общо 964 151 автомобила, като 2007 е поредната, дванадесета успешна година за компанията. Audi произвеждат автомобили в заводите си в Инголщад и Некарсулм (Германия), Гьор (Унгария), Брюксел (Белгия) и Шанхай (Китай). В края на миналата година започва и производството на модела А6 в завода в Аурангабад (Индия). Компанията предлага моделите си в повече от 100 страни по света, като ежегодно инвестира над 2 милиарда евро за технологични разработки. В плановете за развитие на Audi се предвижда до 2015 година в портфолиото на компанията да се предлагат около 40 модела (26 в момента)

Най-мощният суперкомпютър в света се намира в Сан Франциско, Калифорния, и е с производителност 478,2 терафлопа. В германският изследователски център JUGENE е най-мощния суперкомпютър в Европа. Той е с производителност 167,3 терафлопа и се използва от учени , които извършват сложни изчисления в областта на молекулярната химия, климатологията и разработването на полупроводници. И двата суперкомпютъра са разработени от IBM.

Тагове: