Apple иска да се запаси с големи количества кобалт, като директно преговаря с производителите на суровината. Според източници на Bloomberg технологичният гигант се опитва да си осигури достатъчно количество от една от ключовите съставки на модерните литиево-йонни батерии. Причината се крие в повишения интерес от страна на автомобилната индустрия към електромобилите.

Налагането на новите модели електрически коли ще изправи пред големи затруднения пазара за литиево-йонни батерии. Потенциалното запасяване на Apple с кобалт ще осигури известно спокойствие на компанията, с което да се избегне евентуалното забавяне или затрудняване на доставките на мобилните ѝ устройства, като смартфоните iPhone или таблетите iPad. Компанията е един от най-големите крайни консуматори на кобалт в света и е нормално да е загрижена за ситуацията.

Директно с производителите

Досега Apple работеше с доставчиците на ценната суровина, но според Bloomberg компанията е прибегнала до договаряне директно с производителите, за да си осигури необходимите ѝ количества. Технологичният гигант желае да си набави няколко хиляди тона кобалт в рамките на пет години, допълват източниците на агенцията. Преговорите вече се водят от близо година, като има вероятност компанията все пак да не достигне до решение сама да си набави суровината.

Кобалтът е сравнително рядък метал, който се среща най-често в никеловите руди. Той се получава след известна химична обработка на суровата руда. Най-големи запаси от кобалт има Демократична република Конго (позната като Заир или Белгийско Конго), която през 2016 г. отговаря за 50% от световното производство. Други богати на ценния метал държави са Централната африканска република (ЦАР) и Замбия. През 2017 г. излязоха редица доклади, които твърдят, че при добива на кобалт в Конго се използва детски труд. Това принуди Apple да прекрати отношенията си с един от доставчиците си на ценния метал - Zhejiang Huayou Cobalt.

Електромобилите и кобалтът

Засиленият интерес към електрическите коли от страна на автомобилните производители започна да повишава търсенето към литиево-йонните батерии. Това се отразява и на добива на кобалт, защото той се използва активно в производството на последните. Причината се крие в мащабите на използване. За направата на батерията на един смартфон са необходими само няколко грама кобалт. Но например в един Model S на Tesla има над седем хиляди литиево-йонни батерии, които изискват поне хиляда пъти повече количество кобалт. Съответно редкият метал започна значително да поскъпва.

През последните 18 месеца цената на кобалта скочи от около 25 хил. долара за тон на малко над 80 хил. долара за тон. С очакваното навлизане на все по-масови модели електромобили не само стойността на суровината се очаква да се повиши, но и да се образува потенциален дефицит за нея. Това ще доведе и до големи забавяния на доставките на ценния метал. Нещо, което Apple се опитва да избегне.

Отделно компанията от Купертино нееднократно е загатвала своите амбиции за разработване на собствен електромобил. Запасяването с кобалт може да се окаже ключово и за това начинание.