В бизнеса е ключово да подбираме правилните думи и изрази, за да постигнем желания ефект. Независимо дали сме служители без ръководни функции или с мениджърски статус, това, дали се изразяваме кратко и ясно, си остава най-необходимо, за да бъдем разбрани правилно. Оказва се обаче, че също толкова, ако не и още по-важен е езикът на тялото. Начинът, по който вървим, говорим, мимиките ни, движенията и дори стойката са способни да развалят впечатлението от добре подбраните думи и да ни провалят. Или пък по-добрият вариант – да подчертаят казаното, да смекчат лоша новина, да успокоят човека отсреща или просто да вдъхнат увереност.


Общуване с думи и без тях

Разликата между комуникацията по принцип и бизнес комуникацията е, че втората има много специфична цел. Общуваме вътрешно с екипа си, с шефа си, с колегите и с други хора от фирмата, а външно общуваме с клиен­ти, конкуренти и партньори. И в двата случая целта е една – да се постигне качествен обмен на комуникация, който води до качествен бизнес. Корпоративната култура е отразена силно в бизнес комуникацията на дадена организация. Главното, което влияе на тази комуникация, е личностната характеристика на комуникиращите – т.е. динамиката на общуването, независимо от желанията ни, зависи от характера ни. Той е отговорен и за езика на тялото, който се оказва също едно от най-ключовите неща в този тип общуване. Изследвания сочат, че думите, които изговаряме, предават само около 7% от съобщението, което се опитваме да предадем. Оставащите 93% от него идват до събеседника чрез невербални способи. 55% от комуникацията се базира върху това, което хората виждат, а 38% от нея става ясна от тона на говорене. В бизнес обстановката хората виждат и това, което не изричаме. С една дума, ако езикът на тялото не съвпада с думите, които казваме, си губим времето.


Тайна на успеха

Езикът на тялото ни, или начинът, по който се изразяваме с вида си, влияе на това, доколко сме успешни в комуникацията, и да получим това, което целим с нея. Има огромно значение как се държим „телесно“, докато сме на конференция например, в следработно време, на среща, в търговски преговори или в ежедневна оперативка. Успехът на всяка една среща започва в момента, в който срещнете с очи човека отсреща. Това е първата стъпка към комуникацията му с вас и първите неща, които ще забележи, със сигурност ще оставят трайно впечатление. Важно нещо е аурата – или излъчването, което имаме и което започва да „говори“ само още преди да сте си отворили устата.

 

Поставянето на физическа бариера между вас и събеседника често води до дистанция в разговора и до негативна нотка в комуникацията.

 

По същия начин и вие, наблюдавайки околните, можете да разберете доста неща за тях преди и по време на директния разговор. Необходимо е да се отдели внимание на езика на тялото и да се разчита на него в крайната преценка за човека. Въпреки че има риск да получавате грешните сигнали, все пак това ви помага да разберете дадена ситуация много по-добре. Когато наемате хора например, е задължително да се забележи как седят, говорят и как се променя изражението на лицето им, когато ги разпитвате за неща, като опита им в предишни компании, очакванията им към настоящата позиция или какви са силните и слабите им страни.


Ключ към разбирателството

След като езикът на тялото съставя повече от половината от общуването, е жизненоважно той да може да се „разчита“. Стойката например показва значителен брой неща: доколко уверен е човекът насреща, дали умее да отстоява позицята си, дистанцира ли се от другите хора, или няма против приятелската близост. Ако вие и събеседникът ви сте застанали така, че помежду ви да се образува правоъгълник, това дава сигнал на околните, че пространството между вас е „заключено“, т.е. че в момента искате да говорите само двамата. Ако се съмнявате, направете си експеримент – застанете до двама души, които говорят застанали по този начин и вижте колко дълго време ще останете незабелязани. Ако пък двамата говорещи стоят, образувайки триъгълник с краката си, това дава сигнал, че те приемат и други събеседници в разговора.

 

Когато сте прави, не пренасяйте тежестта си от единия на другия крак – това дава сигнал, че сте притеснени.

 

Ръкостискането е друг важен жест, с който трябва да внимавате – не подавайте ръка с отпуснати пръсти, защото ще изглеждате меркантилни, не стискайте прекалено силно, за да не нараните или да изглеждате настъпателни, и в никакъв случай не правете „сандвич“, хващайки ръката на човека срещу вас и с двете си длани. Гледайте в очите, докато се здрависвате, раздрусайте (леко!) ръката най-много три пъти и се постарайте да стиснете уверено. За да знаете къде да гледате, осъществявайки зрителен контакт със събеседника, представете си триъгълник с разположени ъгли върху двете скули и върха на челото – и гледайте по средата. Ако човекът насреща оглежда цялото ви лице от горе до долу, най-вероятно излиза от бизнес общуването и навлиза в нещо по-лично и социално.

Важно е да задържате зрителния контакт с човека, с когото разговаряте, около 80–90% от времето на разговора. Можете да отмествате поглед настрани, но бързо го връщайте обратно и в никакъв случай не се заглеждайте над раменете на събеседника, сякаш зад него има нещо по-интересно. И не забравяйте усмивката. Тя е много важна, защото създава позитивна атмосфера моментално, но не трябва да се престараваме и с нея. Професионалистите обаче съветват да не влизате в стая­та директно с усмивка, а първо да се представите (да обявите присъствието си), след което да се усмихнете.


5неща, които не знаете за езика на тялото

  • След зададен въпрос, ако събеседникът ви погледне вляво, преди да отговори, най-вероятно се кани да излъже. Ако погледне вдясно, ще каже истината.
  • Харизматичността не е само вродена, тя може да се научи от всеки.
  • Позицията на ръцете издава властност или склонност към подчинение.
  • Хората, които седят с кръстосани крака по-трудно успяват да защитят своята позиция при преговори и по-трудно убеждават събеседника си в своята гледна точка.
  • Ако седите с изправен гръб не само ще се чувствате, но и ще изглеждате по-уверени на човека отсреща.

 

Тагове: