Коледните празници са идеални за дефокус. Или както е по-модерно да го наричат напоследък – боке. Думата е японска, означава “размазване” и се отнася за техника, свързана с естетическото използване на дефокус във фотографското изкуство.

По принцип „дефокусът” (или т.нар. плитка дълбочина на полето) е често използван трик от фотографите, когато те искат да акцентират върху обекта, който е на преден план в композицията. Най-често тази техника се среща при портретните снимки – когато човекът на преден план е рязко на фокус, а фонът, на който е сниман – ефектно размазан, естетическият резултат е особено впечатляващ.

Дефокусът по принцип е доста лесна за овладяване и използване техника, но начинаещите (а понякога и по-напредналите) фотографи, съсредоточени само и единствено върху основния си обект, пренебрегват напълно естетическите качества на фона. А често той е не по-малко интересен и ефектен, колкото и човекът (или предметът), намиращ се непосредствено пред обектива. Точно с това е свързана и техниката боке – създаване на креативно, артистично размазване (дефокус) в кадър, което не намалява естетическите и композиционни качества на снимката – напротив.

 

Дефокус, не липса на фокус

Разбира се, ако се опитате да убедите някой с поне бегли фотографски познания, че серията размацани снимки, в които чисто и просто сте оплескали нещата с фокусирането, всъщност са куп артистични опити за боке, номерът ви едва ли ще мине.
Създаването на размазване (боке) е съзнателно търсен ефект. За да го постигнете, трябва първо и преди всичко да познавате камерата си, да имате поне обща представа за някои от основните принципи, свързани с фотографията и фотографската техника.

 


Първият и вероятно най-важен принцип е „дълбочина на полето”. Това е фотографски термин, описващ зоната с приемливо рязък фокус пред и зад действителната фокусна точка. Казано по-просто, ако се фокусираме върху конкретна точка, някои зони пред и зад нея ще бъдат с добра рязкост. Колкото по-плитка е дълбочината на полето, толкова по-малка част от кадъра ще е на фокус и обратно.
Тъй като искаме да постигнем максимално ефектен дефокус, нашата цел е колкото може по-плитка дълбочина на полето, а начинът да я постигнем е, като отворим максимално блендата на обектива, който използваме.

 

Правилните инструменти

Блендата (ключова част от всеки обектив) представлява група от няколко „перца”, разположени в окръжност. Отварянето и затварянето им формират съответно по-голям или по-малък отвор, през който светлината прониква през лещите на обектива и достига до цифровия сензор на камерата. В зависимост от броя на перцата, които формират блендата, боке ефектът е различен като геометрична форма – затова и различните обективи създават различен ефект на дефокус.
На теория всеки обектив с достатъчно голям отвор на блендата е подходящ за боке, но най-добри резултати дават моделите с нормално и дълго (теле) фокусно разстояние.
Обективи като Canon EF 50mm f/1.8 II и Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D са идеални за целта – остри, леки, компактни, бързи (светлосилни с максимална бленда от f/1.8), с нормално до телефокусно разстояние (в зависимост от това, дали се използват с full frame камера или модел с APS-C сензор). Освен това са и едни от най-евтините модели в продуктовия каталог съответно на Canon и Nikon!

На практика – боке!

Първият закон на дефокуса (ако изобщо има такъв) гласи: „Колкото по-голяма (отворена) е блендата на обектива, толкова по-кръгли и големи ще са боке ефектите в кадъра.”
За да се получи наистина ефектна снимка, обаче първо трябва да вземете под внимание няколко основни композиционни правила. Най-важното от тях е свързано с фона, който ще дефокусирате. Подразбира се, че той трябва да включва някакъв източник на светлина (най-добре няколко и с различен цвят). Шарените лампички на коледните украси, отблясъците от играчките на елхата, топлият пламък на множество запалени свещи – всичко това е страхотен фон за създаване на прекрасни боке ефекти (виждате ли, казахме ви, че Коледа е идеалното време за дефокус!).
Равномерно осветен или тъмен заден план просто няма да ви даде никакъв полезен резултат – просто скучен, дефокусиран фон.
Тъй като основният параметър, с който ще боравим, ще е дълбочината на полето, изберете режим с приоритет на бленда, а след това настройте максимално широкия отвор, който обективът ви позволява (f/1.8 – f/2.8, а ако притежавате наистина светлосилен обектив f/1.4).

Преди да започнете да снимате, се уверете, че между основния ви обект (който ще е рязко на фокус и на преден план) и фона (който ще дефокусирате) има колкото може по-голямо разстояние. Ако става дума за портретна снимка вкъщи, това е особено лесно за изпълнение условие, защото можете да помолите човека, когото снимате, да застане по-близо до вас и по-далеч от, да речем, ярко осветената коледна елха, която смятате да използвате за боке фон.
Уверете се също така, че при избраната от вас бленда апаратът е способен да ви осигури скорост на затвора поне 1/50 от секундата (ако говорим за APS-C камера 1/80 и повече). При по-ниска скорост вместо преден план, който е рязко на фокус и дефокусиран фон, ще получите просто една равномерно размазана снимка. Ако дори максимално отворена бленда на обектива не е достатъчна, за да ви осигури достатъчно светлина за скорости над 1/50 – 1/80 от секундата, смело можете да увеличите ISO (стойността определяща светлочувствителността на сензора). Много фотографи избягват да преминават границата от ISO 200 – 400, тъй като по-високите стойности увеличават възможността от поява на шум в кадъра (микроскопични, светли и цветни точки, точици, които се виждат в снимката (особено в по-тъмните участъци).

 



Повечето съвременни камери обаче разполагат с наистина страхотни алгоритми за контрол на шума и шумопотискане, така че дори стойности от ISO 1600 и по-високи не са особен проблем за тях. Дори и да притежавате по-стар модел, не се притеснявайте да експериментирате – понякога шумът в снимката не пречи, напротив, придава му по-интересна, зърнеста структура и засилва артистичния ефект.

Накрая, ако светлината е особено оскъдна, можете да опитате да изключите опцията за автоматичен фокус на апарата. Едно, че при ниска осветеност тя няма да ви бъде много полезна и само ще ви изнерви, колебаейки се къде точно да фокусира, и второ – с използване на ръчна настройка на фокуса ще можете по-добре да контролирате степента на размазване.

Боке – запазена територия на DSLR и камерите със сменяем обектив?

От казаното до момента вероятно сте останали с такова впечатление и ако не притежавате подобен апарат, сигурно сте малко разочаровани. Спокойно – както казват британците, ако има желание – има и начин!

Дори с обикновена point and shoot (компактна) камера с несменяем обектив не е невъзможно да постигнете приятен ефект на дефокус. Просто ще трябва да се преборите с множеството автоматични настройки, типични за този клас фотоапарати.

 



Принципите за постигане на боке ефекти тук са, общо взето, същите, но с някои уговорки.
Днес дори най-евтините компактни камери предлагат някаква степен на ръчен контрол върху експозицията. Направете бърза справка с ръководството на притежавания от вас модел и открийте следните настройки:

Светкавица
Изключете я напълно. За целта, която искаме да постигнем (дефокус), тя само ще пречи.

Светлочувствителност на сензора (ISO)
Понеже при компактните камери рядко можете директно да управлявате отвора на блендата, ако изберете ниска стойност на ISO, това ще принуди автоматиката на апарата да избере по-голяма стойност, за да компенсира липсата на светлина.

Стабилизация
Задължително включена! При ниска стойност на ISO скоростта на затвора на камерата ще е ниска и ще ви е нужна всяка „странична помощ”, която можете да си осигурите, за да държите апарата стабилен и да избегнете нежелано размазване на кадрите.

Режим на снимане
Макро! Той ще ви позволи да се приближите максимално до обекта си и той да е рязко на фокус.

Фокусно разстояние
Изберете най-дългото, което ви позволява обективът (т.е. най-голямото увеличение).

За задния план е най-добре да подберете обект с множество ярки светлини и сравнително тъмен фон.
Поставете обекта си колкото може по-далеч пред него и фокусирайте върху него.
Естествено боке ефектите, които ще получите с компактната си камера, ще са по-скромни като резултат и не толкова ефектни, но въпреки това могат да се получат някои наистина интересни резултати – експериментирайте!

 

„Изкуствено” боке

Разбира се, най-приятни и интересни дефокусирани кадри могат да се получат направо с апарата, но и напълно „изкуствено” – с помощта на вездесъщия Photoshop.
За целта се използва един много полезен негов инструмент – така нареченият Gaussian blur (размазване) филтър, няколко различни четки, серия слоеве, смесени и комбинирани последователно.
Ето кратко видео, в което с изненада ще установите какъв прекрасен боке кадър може да създадете от снимка на... хамбургер!

 

 

 

Накрая – няколко думи за формата на дефокус. Вече споменахме, че различните обективи имат различна структура на блендата. Тези с по-малко перца създават по-скоро октагонални боке ефекти. Тези с повече – по-кръгли форми. Ако пък се чудите как точно са получени някои особено впечатляващи дефокусирани кадри, в които светлините имат формата на малки сърчица или снежинки – трикът е изключително прост. Изрязвате желаната форма (сърце, снежинка, звезда) в парче черна, непрозрачна хартия, залепяте я пред обектива и снимате!